$
דעות

כיצד לעשות מהקנאביס ביזנס חוקי ומצליח?

ישראל מובילה טכנולוגית בתעשיית הקנאביס שהתפתחה משמעותית בשנים האחרונות. אך על מנת להתמודד עם התחרות הגוברת בעולם, היזמים בתחום חייבים כמה תכונות חשובות

נדב איל 07:2413.01.17

אחרי השינוי בסטטוס החוקי של קנאביס בארה"ב בחודש נובמבר האחרון, 20% מאוכלוסיית ארה"ב חיה במדינות שבהן החוק מאפשר שימוש בקנאביס לכל אדם מעל גיל 21. המצב החדש טומן בחובו שינוי תרבותי עצום. היום, כשאתה בא לבקר בבית של חבר שגר בקולורדו, מציעים לך תה, קפה, בירה וצנצנת מלאה בפרחי קנאביס.

 

שלוש שנים אחרי ההחלטה ללגליזציה בקולורדו ווושינגטון, כבר ניתן להבחין בקצב הגדילה החריג של התעשייה הזו, שהפכה לתעשייה שצומחת בקצב הכי מהר בארה"ב. בדומה לתרבות האלכוהול שהתפתחה אחרי תקופת היובש בארה"ב, עכשיו אנחנו רואים את הניצנים של תרבות הקנאביס; הרי אין דבר שהאמריקאים אוהבים יותר ממותגים. אמנים כמו סנופ-דוג והבנים של בוב מארלי, שעד היום הובילו את המחאה לטובת השימוש בקנאביס, היו הראשונים לבנות מותגי קנאביס ולמכור מוצרים תחת שמם.

 

מותגי הקנאביס האמריקאים שימצבו את מקומם בשנים הקרובות בעת שבה התעשייה הזו מתחילה את דרכה, יהיו אלה שיובילו את התעשייה של הקנאביס דורות קדימה, מדובר בפוטנציאל מיתוגי עצום בתחום מוצרי הצריכה שעשוי להתרחש רק כאשר נעשים שינויים גדולים בחקיקה של מדינות.

 

מה קורה בישראל?

 

ישראל מובילה את התעשייה בכל מה שקשור לתחום המחקר על צמח הקנאביס, בעיקר בזיהוי ובהבנה של החומרים הפעילים ואופן פעולתם על מערכות ביולוגיות בגוף האדם.

 

העבודה המחקרית על צמח הקנאביס התחילה את דרכה בישראל בשנות ה-60  במעבדתו של פרופ' רפי משולם, והובילה לבניית מאגר ידע איכותי ונדיר בכל הקשור להבנת מנגנוני הפעולה של הרכיבים בצמח הקנאביס.

 

עברו 50 שנה וכתוצאה מהשינוי החוקי במעמד הקנאביס בארה"ב, יזמים וגורמים פיננסיים רבים החלו להיכנס לתחום על מנת לבנות את הדור החדש של מוצרי הקנאביס. על מנת להביא לעולם חדשנות, נדרש שילוב הרמוני של צוות אנושי מצוין, טכנולוגיה מתקדמת ויכולת מימון. וכך משקיעים רבים מכל העולם ראו את ישראל כמקום המתאים ביותר למצוא את הצוותים והטכנולוגיות המתקדמות ביותר בעולם.

קנאביס קנאביס צילום: אפי שריר

 

התעשייה של הקנאביס הרפואי בישראל צמחה במהלך העשור האחרון בצורה מדהימה, אבל עדיין מדובר בשוק מצומצם של כ-25 אלף מטופלים ביחס למיליוני צרכנים בארה"ב. כך שמבחינת חברות ישראליות הבחירה של כיווני פיתוח של הטכנולוגיה ו/או המוצרים מצריכה הבנה תמידית של הדרישות בשוק הבינלאומי.

 

השוק בארץ הוא שוק קטן שיכול לשמש על מנת לבדוק אבטיפוס למוצר ובמידת הנדרש אף לבצע ניסויים קליניים, אך במידה ורוצים לבצע מכירות משמעותיות הכיוון הוא השוק הבינלאומי עם דגש על ארה"ב - שוק עם דרישות שונות לחלוטין מהשוק המקומי.

 

מדינת ישראל נמצאת במצב ייחודי שבו היא מובילה טכנולוגית בתעשייה מעניינת ומתפתחת. מצב נדיר שמביא איתו הזדמנויות גדולות. המדינה, גופים עסקיים, משקיעים ויזמים צריכים לעבוד יחד על מנת לשמור את ההובלה שלנו בתחום זה ולממש את הפוטנציאל הכלכלי של ייצוא הטכנולוגיות שעשוי להביא לפריחה כלכלית אדירה והקמה של עשרות חברות ישראליות חדשות בתחום.

 

קווים מנחים ליזמי הקנאביס הרפואי?

 

הדבר החשוב ביותר לפני שפונים למשקיעים לחפש כסף, הוא להגיע למצב שבו יש לך ביד מוצר שמישהו מוכן לשלם עבורו. זה אולי נשמע אתגר מסובך אבל בתעשייה החדשה הזו שסוחבת איתה סטיגמות רבות שקשורות בצריכה של הקנאביס, חשוב שהמשקיעים יראו את היזמים כאנשים פרקטיים עם מוטיבציה ויכולת להוציא דברים לפועל.

 

האמונה כי ניתן לגייס כספים רק על סמך ההד התקשורתי שנוצר לאחרונה סביב הקנאביס היא מוטעית. הדור החדש של היזמים שנכנסו לתחום הקנאביס הם אנשים חרוצים ומבריקים, חלקם בעלי ניסיון בהקמה וניהול של חברות בתחומים אחרים. בתעשייה הזו יש מקום לצוותים נועזים, שעובדים בצורה מקצועית ומאמינים בדרך שלהם - רק לאלו יהיה את היכולת להציע לשוק מוצרים ייחודים ופורצי דרך שיוכלו להתמודד עם התחרות שרק תלך ותגדל.

 

הכותב הוא מייסד-שותף והמנכ"ל של חברת איבנה טכנולוגיות, מרצה בקורס "מחקר ויזמות בקנאביס רפואי" שייפתח ב-17.1 במכללה האקדמית הדסה י-ם.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x