כנס החינוך
מבקר המדינה הודף את הביקורת: "דו"חות המבקר הם אכן אפקטיביים ולא משמשים רק כמעצור לדלת"
יוסף שפירא אמר שככל שהדוחות עוסקים ברבדים הפוליטיים, כך ההתקפות עליו מתגברות, אולם "הדו"חות מדברים בפני עצמם, דבר לא ירתיע אותנו מלבצע את עבודתנו". עוד אמר כי הם מצאו שמשרד החינוך לא העניק כלים למיגור הגזענות מתוך המערכת
"אני לא מעוניין להיכנס גם לא לעיקרי דו"ח המדינה מאחר שהוא ארוך, אך אני אצטט בקצרה חלקים ממנו. עצם זה שאני עומד כאן לפניכם כמבקר המדינה ולא כאיש חינוך או אקדמיה, מלמד על כך שדו"חות מבקר המדינה הם אכן אפקטיביים ולא משמשים רק כמעצור לדלת. בגישתי אולי אמחיש לכם מדוע זכויות אדם, ערכים דמוקרטים וכל הדברים שאתם תדברו עליהם כאן היום הוא חלק מתפקידי", כך פתח היום (ד') השופט בדימוס ומבקר המדינה יוסף שפירא בכנס לחינוך שותפות ודמוקרטיה של פורום דב לאוטמן בשיתוף המכון הישראלי לדמוקרטיה, קרן לאוטמן, האוניברסיטה הפתוחה וכלכליסט. שפירא המשיך: "יש לנו חוק מדינה הקובע איזו תחומים צריך לבדוק אותם, אך אני חושב שיש כאן כוח מוסרי שיש לבחון אותו ולא רק הדברים המוטלים עליי בחוק".
- יוחנן פלסנר: "בישראל של 2016 מורים מפחדים לעסוק בדמוקרטיה"
- נשיא האוניברסיטה הפתוחה: "ישנו קושי הולך וגובר להטמיע שיח דמוקרטי במערכת החינוך"
- מחקר: הגזענות - הסוגיה השנויה ביותר במחלוקת בקרב מורים בבתי ספר על יסודיים
בנאום הכנסת שנתתי בהצהרת האמונים, השתמשתי גם בכמה משפטים בערבית. באמצע הנאום קפץ חבר כנסת והתחיל לצעוק איך אני מדבר בערבית מעל דוכן הכנסת. ח"כ טיבי קפץ ישר אחריו ואמר 'תלמדו ממנו'. רובי ריבלין, שהיה אז יו"ר הכנסת אמר שגם ערבית זו השפה הרשמית במדינת ישראל, אחרי הכל יש 1.8 מיליון תושבים ערבים".
שפירא אמר כי גישה זו החלה לחלחל במוסד מבקר המדינה "אני הוריתי לתרגם את מבואות כל דו"ח מבקר גם בערבית כדי שאותה אוכלוסייה תוכל לדעת מה אומר אותו דו"ח. זה נכון שבשנים האחרונות מתחדדת שאלה זו של חינוך לדמוקרטיה, מי שמעדיף לחזק את שלטון הרוב ומי שמעדיף להגן על המיעוט. למעט שוליים קיצוניים במיוחד, רובו הרחב של הציבור הישראלי מסכים שישראל היא דמוקרטיה ייצוגית מעוטית. השלטון נבחר על ידי אזרחים, אך הוא כפוף לחוקי המדינה. בדמוקרטיה יש רשויות שונות המאזנות זו את כוחה של זו". שפירא אמר כי בשונה מנשיא המדינה, שהוא גם סמל משמעותי, מבקר המדינה משמש כחלק ממערכת האיזונים והבלמים בדמוקרטיה של מדינת ישראל. החשיבות לשמירת על הפרדת הרשויות לטובת חוסנה של הדמוקרטיה ושמירה על מערך איזונים ובלמים יציב, נוגע לאיזונה של הדמוקרטיה.
שפירא התייחס לדו"ח המבקר שפורסם אתמול: "פורסם דו"ח מבקר המדינה על המיגון כנגד טילים. במסגרת דו"ח זה שבתי והדגשתי שיש להגן על העורף. לאחר הפרסום הדו"ח, החלו התקפות עליי" אומר שפירא ומדגיש כי לא מדובר בדו"ח ספציפי אלא גם בדו"חות אחרים. "המשותף לדו"ח זה ולאחרים עוד שיגיעו לרבות דו"ח צוק איתן, הוא שככל שהדוחות עוסקים ברבדים הפוליטיים, כך ההתקפות מתגברות. הדו"חות מדברים בפני עצמם, דבר לא ירתיע אותנו מלבצע את עבודתנו ולחבר את הדוח"ות כפי שמוטל עלינו" אומר שפירא.
שפירא אמר שהוא בחר שמשרד המבקר ירים שני דגלים במקביל - דגל הביטחון הציבורי והדגל החברתי. שפירא אמר שחברה צודקת זו חברה המשלבת את שני השיקולים הללו ואמר "לאחרונה פרסמנו דו"ח מיוחד בנושא החינוך לחיים משותפים ומניעת גזענות. דו"ח זה הוגש באופן אישי גם לנשיא המדינה. בהקדמה לדו"ח נאמר שקשה להפריז בחובת החינוך. בין הליקויים הרבים המצויינים בדו"ח, אבקש לחזור על הממצאים שמהם עולה תמונת מצב גזענית ואנטי דמוקרטית מצד אחד וההעדר כלים להתמודדות עימן מצד שני. במסגרת הדו"ח הצבעתי על כך שמשרד החינוך לא העניק כלים למיגור הגזענות מתוך מערכת החינוך".
שפירא אמר כי במהלך הביקורת, משרד החינוך ביצע פעולות כדי לתקן מספר ליקויים שעלו מהדו"ח. בדיון על הדו"ח, מסר משרד החינוך כי בניית כלי זה ישתבץ עם הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (ראמ"ה) ובשנת תשע"ו הוסיפה ראמ"ה מדדי סובלנות כלפי השונה והאחר. משרד החינוך אף פנה לכל המכללות לחינוך במטרה לשלב את הנושא בתוכן הלימודים ובדיקת שילוב סדנאות למורים. שפירא ציין כי משרד החינוך אחראי על החינוך הדמוקרטי, אך עם זאת שאר משרדי הממשלה צריכים לבדוק איך הם יכולים לתרום לתיקון הליקויים מבחינתם.