ישראל כץ מקדם המרת רישיונות של מוניות שירות למוניות ספיישל
ועדת הכלכלה צפויה לדון היום בבקשה להמיר 1,700 רישיונות לא פעילים של מוניות שירות למוניות רגילות ללא תמורה. עלות כל רישיון: כ־250 אלף שקל
ועדת הכלכלה תדון היום בבקשה של משרד התחבורה להמיר כ־1,700 רישיונות לא פעילים של קווי מוניות שירות לרישיונות הפעלה של מוניות רגילות (ספיישל) ללא תמורה. חלק מהרישיונות לא פעילים בשל חוסר כדאיות כלכלית, אבל אחרים מחזיקים במספר רישיונות כהשקעה וכעת יוכלו למכור אותם הלאה.
- רכבת השומרון חוזרת? כץ הנחה להקים תחנת רכבת חדשה בין טירה לטייבה
- אחרי ניסוי מוצלח: נסיעת אופנועים בנתיבי תחבורה ציבורית תורחב לכל תל אביב
- למה ביטל כץ הגעתו לאירוע למלחמה בתאונות הדרכים
בעלי קווי מוניות השירות לא משלמים דמי רישיון למדינה, אך הם משלמים אגרה שנתית בגובה אלפי שקלים. רישיון להפעלת מונית עולה 200—250 אלף שקל, ולכן מדובר בהטבה שעלותה מוערכת במאות מיליוני שקלים. מטרת המהלך היא לספק שירותי תחבורה במקומות ובזמנים שבהם אין תנועת אוטובוסים. הדיון יתקיים בעקבות בקשה של שר התחבורה ישראל כץ מיו"ר ועדת הכלכלה ח"כ איתן כבל בפגישה שנערכה בין השניים ביום שני בערב.
מתוך 2,400 רישיונות להפעלת קווי מוניות שירות, רק כ־700 פועלים בשטח, מה שהוביל את משרד האוצר לנסות ולהוביל רפורמה בתחום. האוצר התכוון להוציא את הרישיונות הלא פעילים למכרז שבמסגרתו יימכרו הרישיונות מחדש כרישיונות להפעלת מונית רגילה. תחילה נכללה הרפורמה בחוק ההסדרים, כאשר ברקע הדברים היתה גם כוונה סמויה להגדיל את יכולת אספקת שירותי התחבורה הציבורית בשבת.
בכירים בארגון בעלי המוניות התנגדו למהלך ודרשו כי אם ייצא לפועל, יאפשרו לבעלי קווי מוניות השירות להמיר ללא עלות את הרישיון שבידיהם לרישיון להפעלת מונית, זאת אף שרישיון למונית ניתן למכירה לצד ג'. האוצר ניסה לסכל את התנגדותם, אך יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין הוציא את הפרק שעוסק בנושא מחוק ההסדרים בטענה לעומס על עבודת הכנסת.
בסוף השנה אמור שר התחבורה ישראל כץ לחדש את רישיון ההסעה של כלל מוניות השירות. החידוש הוא תולדה של הוראת שעה ישנה, שקבעה כי מי שמסיע נוסעים חייב לקבל רישיון מסודר במסגרת פקודת התעבורה. על פי החוק, היה צריך לחדש את חתימת הרישיון כבר ב־2010, אולם סעיף בחוק התיר לשר התחבורה להאריך בהוראת שעה את ההיתר להסיע נוסעים בתשלום עד לסוף 2016. לכן מ־1 בינואר 2017 אף מונית שירות, פעילה או לא, לא תוכל להסיע נוסעים אם השר לא יחוקק חוק ייעודי לכך, מה שהוביל את משרד התחבורה לא רק לחוקק חוק חדש אלא על הדרך לנסות לאשר המרה או חלוקת רישיונות חינם.
החשש הוא כי המדינה תפסיד הכנסות כיוון שבנוהל הרגיל נרכשים ממנה מדי שנה מאות רישיונות למוניות רגילות. אם יאושר התיקון, קופת המדינה תפסיד רכישה של 800–1,000 רישיונות לשנים 2017–2018. יו"ר ועדת הכלכלה איתן כבל טרם החליט מה הוא מתכוון לעשות עם הבקשות, והוא יחכה לשמוע את עמדת הדרגים המקצועיים במשרדי התחבורה והאוצר.
במשרד התחבורה לא ידעו להסביר מדוע תומכים בהמרת רישיונות או מאין יגיע המימון לרפורמה, אך אישרו כי היום יתקיים דיון בנושא בוועדת הכלכלה.