חיל האוויר: "ה-F35 לא יהיה מבצעי לפני 2019"
בחיל אומרים כי מחיר המטוס - אליו יתווסםו מערכות ישראליות - עשוי לרדת ל-85 מיליון דולר ליחידה
- איך הסתבכה ישראל בעסקת מיליארדים לרכישת מטוס קרב בעייתי
- "זה לא של־F35 יש בעיות, אלא שהוא לא טוב"
- לוקהיד מרטין משיבה אש: "מדוע מטוס מצוין כמו F35 מקבל יחס שלילי מהתקשורת?"
ה-F35 הפך למבצעי בטייסות של חיל האוויר האמריקאי באוגוסט שעבר, למרות שורה ארוכה של תקלות ובעיות. עם זאת, המטוס נחשב לאחד המתקדמים מסוגו בעולם אם לא המתקדם ביותר. דו"ח של הפנטגון שהוצג בפני הקונגרס בשנה שעברה מנה מאות בעיות שעדיין נדרשות להתייחסות היצרנית, אך המצדדים בפרויקט טוענים שאת רובן ניתן יהיה לפתור בשנים הקרובות.
בחיל האוויר מאמינים שהמטוס יהווה עליית מדרגה מבחינת היכולות המבצעיות. בשלב הנוכחי הוא אמור לספק יכולות עליונות אווירית ותקיפת מטרות קרקע איכותיות. "הוא לא ישמש להפצצה בעזה", הסביר גורם בכיר בחיל האוויר. המטוסים הישראליים ישודרגו בכמה מערכות מתקדמות מתוצרת הארץ, שאמורות להתאים את היכולות של ה-F35 לזירה המקומית. עם זאת, בשלב הראשון, לא כל המערכות יוכלו לשמש במטוס, עקב המחסור במטוס בדיקה, שכאמור יהיה זמין רק בעוד 4-5 שנים.
"כרגע המטוס יצויד במערכות נשק אמריקאיות בלבד", הסבירו אנשי חיל האוויר, "אך ברגע שנקבל את מטוס הבדיקה נוכל לבצע את ההתאמות הנדרשות על מנת לתפעל את המערכות הישראליות". האדיר, כפי שהוא מכונה בארץ אמור לקבל מערכות ישראליות בתחומי התקשורת, החימוש והלוחמה האלקטרונית. חלק מהתוספות ידרשו גם שינוי במבנה - למשל מערכת הלוחמה אלקטרונית; בעיה עבור מטוס שאחד מיתרונותיו העיקריים הוא תצורה חמקנית שמושגת בזכות מבנה חיצוני נקי מתוספות.
מחירו של המטוס צפוי להגיע לכ-100 מיליון דולר ליחידה, לא כולל עלות התחזוקה השוטפת והתפעול. עם זאת בחיל טוענים שהמחיר אמור לרדת לכ-85 מיליון דולר ליחידה בתחשיב הסופי. הסיבה להפרשים במחיר נעוצה בכמה משתנים שקשורים לפרויקט. העיקרי שבהם הוא השאיפה של האמריקאים למכור את ה-F35 לשורה של מדינות בהן טורקיה, איטליה, אוסטרליה, יפן, דרום קוריאה, הולנד ונורבגיה. ככל שהמטוס יימכר למספר גדול יותר של מדינות, כך אמורה עלות ייצורו לרדת.
הבעיה היא שעל אף שרבים מהלקוחות הפוטנציאלים של ה-F35 הביעו עניין ואף מסרו מכתבי דרישה לרכישתו, ברוב המקרים ההזמנות הסופיות עדיין מתעכבות. קנדה למשל ויתרה על ההצטיידות במטוס לטובת ה-F18 הוותיק בגרסה דור 4.5 שלו ושנמצא בשימושה כבר שנים רבות. בינתיים רק אוסטרליה חתמה על ההזמנות באופן סופי, כאשר טורקיה צפויה לחבור אליה בתקופה הקרובה.
חיל האוויר הזמין עד כה כ-50 מטוסים והשאיפה היא לצייד עד שלוש טייסות בעתיד. עם זאת בחיל האוויר הודו שלא בטוח כי האדיר יוכל להחליף את כל מטוסי ה-F15 וה-F16. לפי אנשי החיל, ההחלטה האם לצייד טייסות נוספות נמצאת עדיין בדיונים בקבינט, וקיים סיכוי שטייסות נוספות יקבלו מטוסים אחרים. "לא בטוח שטייסת רביעית תצויד באדיר", אמרו אנשי חיל האוויר. הספק שהביעו אנשי החיל מגיע ככל הנראה בעקבות הביקורות הרבות להן זכה הפרויקט. גורמים רבים ציינו בחודשים האחרונים שהצטיידות במערכת נשק כה יקרה וכה בעייתית אולי אינה לטובת האינטרס הישראלי.