לא לעולם חוסן: מחירי הג'יפונים יורדים בשוק המשומשות
רכבי כביש־שטח משומשים איבדו בחודשים האחרונים אלפי שקלים מערכם. הסיבות: מגוון רחב יותר של דגמים חדשים ומכירה כיד ראשונה אפס קילומטר
- כביש־שטח שתפור למידות הישראלים: קיה נירו בדרך להפוך ללהיט מכירות
- סיאט מצטרפת לשוק הג'יפונים: משיקה את דגם "אטקה"
- סקודה מציגה ג'יפון חדש: ספייסבק סקאוטליין
כך, למשל, רכב הכביש־שטח הנמכר בישראל קיה ספורטאז' איבד במהלך המחצית השנייה של השנה אלפי שקלים. לראיה, באוגוסט האחרון עמד מחירו של קיה ספורטאז' אורבן מודל 2015 על 110 אלף שקל, לאחר תקופת יציבות ארוכה שנמשכה חודשים. בספטמבר ירד מחירו ל־109 אלף שקל ואילו באוקטובר צנח המחיר בשיעור חד ל־106 אלף שקל. מגמת הירידה המשיכה גם החודש, ומחיר הספורטאז' ירד ל־105 אלף שקל.
סובארו XV, רכב הארבע על ארבע הנמכר ביותר בישראל, ירד גם הוא בשיעור דומה. כך, בעוד שסובארו XV מודל 2015 בעלת מנוע בנפח 1.6 ליטרים עלתה באוגוסט 113 אלף שקל, מחירה בספטמבר ירד באלף שקל. באוקטובר ספגה הסובארו ירידת ערך של אלף שקל נוספים — ואילו באוקטובר ירד מחירה ל־109 אלף שקל. תנודות דומות תועדו בכל רכבי הכביש־שטח הפופולריים.
לדברי גורמים בענף הרכב, הפגיעה בערך רכבי הכביש־שטח נובעת מכמה סיבות. ראשית, הם אומרים, כיבניגוד למחצית הראשונה של 2016, במהלך המחצית השניה החלו יבואני רכב רבים להכניס את הרכבים למכירות "יד ראשונה אפס קילומטרים" בחברות הליסינג השונות. "דרישת הציבור לרכבי כביש שטח השנה מרקיעה שחקים, ורק טבעי שהדרישה הזו תחלחל לציי הרכב ולשוק היד ראשונה אפס קילומטרים", הסביר גורם בענף. "מכיוון שכך, רק טבעי המכירה של רכבי כביש־שטח חדשים לחלוטין בהנחה ניכרת תפגע בערכם של הרכבים בשוק המשומשות".
בנוסף בענף הרכב מדגישים גם את גורם העדר. לדבריהם, רכבי כביש־שטח כבר אינם נחשבים למחזה נדיר בכבישי ישראל והופעה הופעת אותם לפחות נחשקים בשוק הרכב המשומש. מעבר לכך, כיום מתווספים לשוק הרכב הישראלי דגמים חדשים רבים. לפי גורמים בענף, הגעתם דגמים כדוגמת קיה נירו גורמת לצרכנים להתאמץ ולרכוש דגם חדיש יותר וחדשני יותר ולכן לוותר על רכישת דגם משומש.