פורסם מכרז להקמת כביש הכניסה החדש לירושלים; צפוי לשפר את הנגישות לעיר
חברות מקומיות וכן מסין ואיטליה יתחרו במכרז, שפורסם 6 שנים לאחר שתוכנן, בשל מחלוקות תקציב. מדובר בכביש 16 שיתחבר מכביש מס' 1 לשכונות המערביות והדרומיות של הבירה ויכלול שתי מנהרות
ועדת המכרזים הבין משרדית לכביש פרסמה השבוע את מסמכי המכרז להקמת כביש כניסה חדש לירושלים. מדובר בכביש מס' 16 שצפוי להתחבר מכביש מספר 1 לשכונות המערביות והדרומיות של ירושלים. במשרד האוצר טוענים שכביש הכניסה החדש יתארך על פני 5 ק"מ והוא יכלול שתי מנהרות - שיעברו תחת השכונות יפה נוף והר נוף - כמו גם שלושה מחלפים חדשים ( באזור מחלף מוצא, באזור נחל רבידה-גבעת שאול וברחוב שמואל בייט בירושלים). עוד טוענים באוצר שהכביש צפוי לשפר באופן משמעותי את הנגישות לירושלים ולהוות כניסה מרכזית נוספת לבירה מכיוון מערב. עומסי התנועה בכניסה לבירה צפויים להצטמצם, להפחית את זמן נסיעת הנהגים על הכביש ולהפחית את זיהום האוויר.
במכרז צפויות להשתתף מספר קבוצות שעברו את שלב המיון המוקדם. הקבוצות מורכבות מגורמים מקומיים ובין לאומיים שלהם ניסיון במנהור כבישים, בהתאם לדרישות הסף. ששת הקבוצות הם אפריקה ישראל, שיכון ובינוי, מנרב, אוליצקי, קבוצת אורון, אשטרום, אלקטרה והחברות הזרות China Civil Engineering Construction Corporation, PIZZAROTI ו-Pan-Mediterranean Engineering Company.
סלילת הכביש תבוצע בשיטת PPP ( כלומר PPP - Public Private Partnership), במסגרתה הזכיין יתכנן, יממן, יקים, יתפעל ויתחזק את הכביש למשך תקופת הזיכיון, שאורכה יהיה 25 שנים. המדינה מצדה תשלם לזכיין "אגרת צל", כלומר תשלום עבור כל רכב שיסע שם. מדובר בשיטה דומה לזו שבוצעה בעת הקמת כביש הרוחב 431 מאזור ראשון לציון מזרחה למחלף ענבה. עלות הבנייה נאמדת בכ-1.5 מיליארד שקל מתוכם כשני שליש על חשבון היזם והשאר על חשבון המדינה. זמן הסלילה עד לפתיחת הכביש נאמד בכשלוש שנים. התוכנית לסלילת הכביש ישנה יחסית ונכללה במקור עוד בתוכניות משרד התחבורה מאמצע 2010, אולם מחלוקות תקציב מנעו את פרסום המכרז עד היום.
סגן בכיר לחשבת הכללית, רו"ח יריב נחמה, יעמוד כיו"ר ועדת המכרזים, סיכם ש"כביש 16 הוא פרויקט תשתית לאומית, שצפוי לשפר את איכות החיים של הציבור. חלק ניכר מהכביש הוא תת-קרקעי, המבטיח נגישות גבוהה לעיר תוך צמצום המטרדים הסביבתיים".