הירידה החדה בגניבות הרכב לא הזיזה לתעריפי הביטוח
בתוך עשור נרשמה ירידה חדה בגניבות הרכב בישראל. הגנבים לא מדביקים את מיגון הרכבים, ומתקשים גם בשל סגירת השטחים, הגברת האכיפה והחוק שאוסר על שימוש בחלפים לא מקוריים. אז למה חברות הביטוח לא מורידות את התעריפים?
נתוני גניבות הרכב בישראל שפורסמו בתחילת השבוע הצביעו על ירידה של 22% בגניבות בתשעת החודשים הראשונים של השנה לעומת התקופה המקבילה אשתקד – ל־9,331 רכבים. הירידה הזו כבר לא מקרית. לפני עשור אחד בלבד, בשנת 2006, נגנבו במדינת ישראל לא פחות מ־33,513 כלי רכב. באותה שנה נמכרו 148,800 מכוניות חדשות. כלומר, מספר הרכבים שנגרעו ממצבת כלי הרכב בישראל בשל גניבה עמד על 22.5% מהיקף המכוניות החדשות שנמכרו באותה שנה בארץ. לעומת זאת בשנת 2013 נגנבו 17.5 אלף רכבים, ובשנת 2015 המספר ירד ל־15 אלף – כלומר ירידה של 55% לעומת 2006.
המונח גניבות רכב אינו מתייחס אך ורק לגניבות של מכוניות. ברשימת הקניות של גנבי הרכב נמצאים גם אופנועים, קטנועים, משאיות ואפילו עגלות נגררות ומלגזות. הסיבות לגניבת כלי רכב מגוונות ולעתים קרובות אינן חופפות. מכוניות ישנות, לדוגמה, נגנבות כדי לשמש כ"תורמות". כך פועלת השיטה: בדרך כלל, מכוניות מדגמים שהיו פופולריים בישראל לפני כעשור מוצאות דרכן לשטחי הרשות. במהלך שנות השמונים סובארו ליאונה היתה המכונית הנמכרת ביותר בישראל. ולכן במהלך שנות התשעים הפכה הסובארו ליאונה ללהיט בשטחים. בשנות התשעים היתה זו הלאנסר של מיצובישי, שהפכה ללהיט שטחים ואילו במהלך העשור הקודם היתה זו טויוטה קורולה.
- גניבות רכבים חדשים זינקו ב־53% באוגוסט
- גניבות רכב: ירידה של 18.9% בחמשת החודשים הראשונים של השנה
- אושרה תביעה ייצוגית נגד ביטוח ישיר: חידשה פוליסות ביטוח רכב מבלי ליידע לקוחות
ולנוכח הנסועה הגבוהה שעברו דגמים אלה, נוצר מחסור בחלקי חילוף, שאינם זמינים בהכרח בחנויות החלפים, או לסירוגין שמחירם יקר. לדברי גורם במשטרת ישראל, "בשטחי הרשות ניתן לרכוש מיצובישי לאנסר בכ־3,000 שקל. אם דלת ללאנסר עולה כ־700 שקל, אין טעם לרכוש אותה באופן חוקי. גנב מוכר לאנסר שלמה ב־1,500 שקל ומפרק אותה ואת הדלת ניתן לרכוש ב־200 שקל מפירוק שאינו כשר".
"רוצים גם צעצועים"
ענף אחר שמושך את גנבי הרכב הוא הדו־גלגלי: קטנועים ואופנועים. אופנועים מגיעים לשטחי הרשות: "מדובר בגניבות ספוראדיות של אופנועי ספורט יקרים, אופנועי הארלי דייוידסון ואופנועי אספנות", מסביר אותו גורם במשטרה. לדבריו, "בערים כגון רמאללה קיים מעמד ביניים ומעמד גבוה אמיד. גם הם רוצים צעצועים כמו שיש בצד הישראלי. מעבר לכך, ישנה גם תעשייה של גניבה של אופנועים אקזוטיים למטרת כופר. בעל האופנוע בדרך כלל השקיע בו אלפי שקלים בשדרוגים ואביזרים שהביטוח אינו מכסה. יש לאופנוע גם ערך סנטימנטאלי גבוה ובעליו יסכים לשלם כופר כדי לקבל אותו בחזרה".
בנוסף, יש גם מכוניות חדישות, כאלה שגילן הוא עד ארבע שנים. את גניבות מכוניות אלה ניתן לחלק לכמה חלקים: ראשית, כיום ברשימת הרכבים הנגנבים מככבים רכבי כביש שטח, בעיקר קוראיניים כדוגמת קיה ספורטאז' ויונדאי IX35: "בשטחים עוקבים אחרי טרנדים בישראל ובעולם, לא מדובר בבועה", מסביר הגורם. "בישראל אוהבים רכבי כביש שטח וגם בשטחים. לשטחי הרשות יש בשנים האחרונות יבוא של רכב משומש מקוריאה, ושם רכבי כביש שטח פופולאריים. כשקיה ספורטאז' או יונדאי IX35 עובר תאונה ברמאללה, צריך חלקי חילוף, שנמצאים כמובן בישראל". עד כאן החדשות הרעות, אך ישנן גם חדשות טובות: גניבות רכב נמצאות במגמת ירידה מתמדת, מכמה סיבות: ראשית, רמת הטכנולוגיה שקיימת כיום במכוניות עולה וקצב ההתקדמות הטכנולוגית של גנבי הרכב אינו מדביק את הפערים: "כדי לגנוב סובארו מודל 85', גנב רכב מוכשר צריך ערכה שכוללת כמה חוטי חשמל, אולי כמה כלים ושעת כושר", מסביר הגורם. לדבריו, "רוב המכוניות האלה עלו על הכביש בשנות השמונים, אז לא הותקנו בהן אזעקות. גם כיום לא שווה להתקין בהן אזעקה. גם מכוניות מיצובישי לאנסר ישנות קלות לגניבה מאותן סיבות. לעומת זאת, כאשר גנב צריך לגנוב מאזדה 3, או טויוטה קורולה, הוא צריך לקחת בחשבון שהרכב יהיה ממוגן היטב, כי כשהוא נרכש כחדש הותקנה בו אזעקה טובה, מערכת מיגון, אולי אפילו מערכת איתור".
לדבריו, "כדי לגנוב מכונית מודרנית, גנב רכב צריך להגיע אל המכונית כשברשותו מחשב רכב פרוץ. לפעמים הוא צריך להגיע עם מערכת מיוחדת שמשבשת אות סלולרי, מערכת מתוחכמת שלרוב הגנבים אין ברשותם. מה גם שבשנים האחרונות בחברות הביטוח יודעים מהר מאוד אילו רכבים הם גניבים ודורשים מהבעלים במהירות לעדכן את מערכות המיגון".
בניגוד לעבר, גם יבואני הרכב עצמם מסייעים לבעלי המכוניות: כלמוביל, יבואנית יונדאי גילתה לאחרונה כי יונדאי IX35 ויונדאי טוסון הפכו למטרות מועדפות של גנבי הרכב. התוצאה היתה שדרוג פנימי שביצעה יונדאי במערכות המיגון של הרכב. זמן קצר לאחר ביצוע השדרוג ירדו גניבות רכבי הכביש שטח של יונדאי באופן ניכר והגנבים העדיפו להתמקד בדגם דומה: קיה ספורטאז'.
שנית, לדברי גורמים במשטרת ישראל, עיסוק בגניבות רכב כבר אינו נחשב ל"עבודה מועדפת": "רמת המחיה בשטחי הרשות עולה", מסביר גורם במשטרה. "בעבר, תושבי הרשות נאלצו לעשות הרבה כדי לשרוד מבחינה כלכלית, כולל לעסוק בתחומים כה מסוכנים. כיום המצב שונה. הגורמים שמוכנים לעסוק בגניבות רכב מעדיפים כיום לעסוק בתחומים אחרים, מסוכנים פחות". גם המצב הביטחוני אחראי לירידה בגניבות: "בעשור האחרון כוחות צבא ומשטרה מפטרלים הרבה יותר על קווי התפר, מסיבות ביטחוניות, וגנבי הרכב לא יכולים לפעול בחופשיות". גורם חשוב נוסף לירידה בגניבות הרכב נוגע לכניסתו לתוקף של "חוק הגבלת השימוש ורישום פעולות בכלי רכב משומשים" שנכנס לתוקף בשנת 2007. החוק מטיל אחריות פלילית על ישראלים שיתקנו את מכוניתם בשטחי הרשות. בנוסף מחייב החוק רישום של תנועת חלקי חילוף משומשים ותיעוד של כל חלק שפורק מרכב או הורכב על רכב אחר.
"עלייה בעלויות הביטוח"
לטענת בכירים בענף הביטוח, עצם העובדה שנרשמה ירידה בהיקף הגניבות היא בעלת השפעה שולית על תמחור פוליסות ביטוח הרכב המקיף. לטענתם, ההסתברות לגניבה מהווה רק כ־15% ממרכיב הפרמיה. יתרה מכך, שיעור הגניבות אמור לכלול בתוכו גם את שיעור גניבות האופנועים שממילא לא קשורים לביטוח המקיף של הרכבים. לטענת גורמים בענף הביטוח שיעור הגניבות של אופנועים גבוה עד פי 10 משיעור הגניבות של רכבים והיקף הגניבות של אופנועים אמנם ירדו משמעותית בשנים האחרונות.
לטענת הגורמים יש לקחת בחשבון שחלק לא מבוטל מהרכבים מבוטחים רק בביטוח צד ג' שלא כולל ביטוח מפני גניבה כשמדובר בסביבות שליש מהרכבים במדינה שמבוטחים בביטוח זה. לבסוף, לצד הירידה בגניבות, לטענתם יש שני וקטורים שדווקא ייקרו את ביטוחי הרכב – העלייה בסיכוי לתאונות דרכים ושני, עלייה בעלויות לחברת הביטוח במקרה של "טוטאל לוס". לפי גורמים בענף, משרד התחבורה פרסם לפני כמה שנים תקנה שהחמירה את הדרישה מהשמאים להשבתת רכבים שעברו תאונות, באופן שייקר את העלות לחברות הביטוח שנדרשו מצידן לממן רכישת רכב חלופי לנהג.