המדינה מתניעה את החקיקה להטמעת מכוניות אוטונומיות
משרד התחבורה יתחיל לגבש השבוע תקנות ראשוניות לנהיגה ברכבים אוטונומיים, בדרך לחקיקה מקיפה שתסדיר את הנושא. במשרד שואפים לשתף פעולה עם הממשל האמריקאי, שהשיק בשבוע שעבר תוכנית לקביעת תקנות רגולטוריות משלו
משרד התחבורה יחל השבוע לקיים דיונים בנושא רגולציית רכב אוטונומי - כך נודע ל"כלכליסט". כיום, תקנות התעבורה בישראל אינן תומכות באף יכולת של רכבים אוטונומיים, כשהחוק קובע כי הנהג חייב להיות ישוב מאחורי ההגה ולהניח את שתי ידיו עליו בכל זמן. כעת במשרד התחבורה יתחילו לגבש תקנות ראשוניות שיסדירו נסיעה ברכבים שבהם הנהג לא נדרש לשלוט בחלק מפעולות הרכב או בכולן, לקראת חקיקה מקיפה שצפויה להתרחש בעתיד.
- האם המכונית הבאה שלכם תנהג בעצמה?
- המכונית האוטונומית כבר כאן: אובר תתפעל לראשונה צי מוניות חכמות
- התנגשות ערכים: המכונית האוטונומית ניצבת בפני התלבטות מוסרית
על פי גורמים במשרד התחבורה, במהלך הדיונים יועלו כמה נושאים חיוניים לביסוס חקיקה בנושא. בין היתר יעסקו אנשי המשרד בנושא ביטול החובה לנהוג במכונית כאשר מאחורי ההגה יושב נהג. התקנות יבססו את תפקידו של הנהג ברכב, ובין היתר יעסקו בשאלה האם עליו להיות ישוב בפועל במושב הנהג והאם עליו להניח את ידיו על ההגה. עוד יתקיימו דיונים שייגעו בחובת הנהג לשים לב למתרחש בכביש בעת נסיעה ברכב אוטונומי. מעבר לכך, במסגרת הדיונים, אנשי המשרד ידונו בנושא החבות האישית במקרה שבו מתרחשת תאונת דרכים. התקנות יגדירו מקרים בהם הנהג אשם בתאונה, מקרים שבהם הרכב אשם בתאונה ומקרים שבהם האחריות היא משותפת. מידת החבות האישית מהווה גם בסיס לדיונים עתידיים הנוגעים לחבות הביטוחית, כלומר מיהו הנושא באחריות במקרה שבו רכב פגע ברכב אחר או ברכוש.
מעבר לכך, הדיונים יעסקו גם בשילוב רכבים אוטונומיים בכבישים שבהם ישנם גם רכבים רגילים, שכן אלו יהיו כפופים לשורות תקנות וחוקים שונים לחלוטין. עוד יעסקו הדיונים בהסדרת תשתיות תומכות בכלי רכב אוטונומיים, החל בתמרורים מיוחדים אשר מיועדים לשימושם של נהגי רכב וכלה בהסדרה של תקנות השימוש במערכות רדאר בהן ישתמשו מכוניות אלה.
המודל האמריקאי לנסיעה אוטונומית
על פי גורמים במשרד התחבורה, המשרד שואף לשתף פעולה בנושא עם משרד התחבורה האמריקאי. בשבוע שעבר הודיע ממשל אובמה כי הוא פועל לקביעת תקנות מיוחדות בנושא רכבים אוטונומיים, שיתבססו על כמה שלבים שיכללו רמות שונות של מאפייני נהיגה אוטונומית. אותם השלבים מבדילים בין מספר רמות נהגיה אוטונומית: החל ברכבים להם יכולות אוטונומיות מוגבלות וחלקית, דרך רכבים בהם ניתן להוריד את הידיים מההגה לזמן קצר וכלה ברכבים בהם הנהג יכול שלא לשבת במושב הנהג בכלל. מלבד זאת, משרד התחבורה האמריקאי יגבש את המדיניות בשיתוף מספר חברות הייטק אמריקאיות המפתחות רכבים אוטונומיים כגון גוגל.
הדיונים ברגולציה האוטונומית בארץ יתקיימו כחלק מהמטרה של משרד התחבורה, עליה דווח לראשונה ב”כלכליסט”, לקיום פיילוט מלא לשימוש ברכבים אוטונומיים עד לשנת 2020. על פי חזונו של המשרד, מדינת ישראל אמורה להיות אחת המדינות הראשונות בעולם שיטמיעו באופן מלא נהיגה אוטונומית בשטחיהן.
בקרוב: קול קורא לפיתוח טכנולגיות תקשורת בין רכבים
כך, מלבד הדיונים הרגולטורים, המשרד צפוי לפרסם עוד השנה קול קורא לפיתות טכנולוגיית V2V. מדובר בטכנולגיה שנמצאת בימים אלה בחיתוליה, והיא צפויה לאפשר לרכבים שאינם נשלטים על ידי נהג לחוש זה בקרבתו של זה וכך להמנע מתאונות דרכים, ולהעביר שטף מידע אודות תנאי הדרך, פקקי תנועה ועומסים ואף מידע שימושי כגון קרבתן של עמדות טעינה חשמליות.
במסגרת החזון הזה, אנשי משרד התחבורה פנו גם לכמה יצרניות רכב גדולות המחזיקות במרכזי פיתוח בארץ, על מנת להיעזר בשירותים שלהן. כך במשרד פנו לג’נרל מוטורס האמריקאית לה מרכז מחקר ופיתוח בהרצליה, וייתכן ויפנו גם מרצדס בנץ שעתידה לפתוח בשנה הבאה מרכז מחקר ופיתוח בישראל, שיעסוק בין היתר גם בפיתוח יכולות נהיגה אוטונומיות. המשרד אף צפוי להיעזר בשירותי חברות העוסקות בתחום דוגמת מובילאי, המעורבת בימים אלו בפיתוחן של מכוניות אוטונומיות עבור מספר יצרניות רכב ובראשן ב.מ.וו הגרמנית. ב.מ.וו הודיעה לאחרונה על כוונה לפתח מכוניות אוטונומית עד לשנת 2021.