$
בארץ

בג"ץ אסר על נתניהו לעצור את עבודות הרכבת בשבת

זאת עד להכרעה סופית בעתירה; השופטים נימקו את החלטתם בתשובת המדינה מוקדם יותר היום כי תוקף העבודות שניתן לרכבת לא בוטל; נתניהו: "מכבד את ההחלטה, שר העבודה יכריע מהן העבודות הנחוצות בשבת"

ליאור גוטמן 15:4606.09.16

בג"ץ הוציא היום (ג') צו ביניים שאוסר על ראש הממשלה בנימין נתניהו להמשיך ולהורות לרכבת להפסיק מעבודה בשבת. הצו ניתן במסגרת עתירה של ח"כ זהבה גלאון (מרצ) משבת שביקשה לבדוק האם לנתניהו הייתה סמכות להודיע על ביטול העבודות ברכבת. השופטים אסרו על הרכבת להישמע להוראת נתניהו להפסקת העבודות עד להכרעה סופית בעתירה, ונימקו את החלטתם בתשובת המדינה מוקדם יותר היום כי תוקף העבודות לרכבת לא בוטל ועומד בעינו.

 

 

עבודות תשתית על המסילות עבודות תשתית על המסילות

 

נתניהו אמר בתגובה כי "אני מכבד את ההחלטות של בג"ץ, אני חושב שהן מבהירות את סדר הדברים. השר האחראי בעניין הזה הוא שר העבודה (חיים כץ, ל"ג), הוא יקבל לפי החוק את ההחלטות מהן העבודות הנחוצות - ואלה יתבצעו, אם צריך גם בשבת, ועבודות שאינן נחוצות – יתבצעו בימי חול". הדברים נאמרו במסגרת מסיבת עיתונאים עם ראש ממשלת הולנד מארק רוטה.

 

נתניהו אמר עוד שהחלטת בג"צ היא מהלך של "סדר תקין, אני חושב שהדבר הזה הוא נכון ואני חושב שהוא שם קץ לפרשה הזאת, וכל אזרחי ישראל, חילונים וחרדים כאחד, צריכים להתנהל לפי הפסיקה הזאת וההחלטה הזאת". נתניהו התעלם מהודעה של לשכתו רק בשישי האחרון לפיה הוא עצמו הורה לעצור את העבודות ברכבת במהלך שישי ושבת, זאת ללא בג"צ או ללא התייעצות עם השר חיים כץ.

 

המדינה: "ההיתר לא בוטל"

 

בעתירה של גלאון נטען שהחלטת נתניהו להפסיק את העבודות בשבת ניתנה בהיעדר הסמכות, והדבר  משני מקורות חוקיים: הראשון, הסמכות למתן היתרים נתונה בחוק רק לשר העבודה, והשני, שהרכבת היא חברה ממשלתית עסקית, וניתן להניאה מפעילות שנדרשת משיקול עסקי רק בהחלטת ממשלה ובאישור ועדת הכספים. שני מקורות אלה, אינם מקנים לראש הממשלה סמכות להורות על הפסקת העבודות.

 

כאמור המדינה השיבה לעתירה כי "היתר העבודות של רכבת ישראל ניתן מראש לכל החודש (ספטמבר) והוא לא בוטל, ולכן הרכבת רשאית לעשות בו איזה שימוש שהיא רואה לנכון". עיון בתשובת המדינה מעלה שרכבת ישראל קיבלה ממשרדי הממשלה היתר עבודות "לכלל החודש, וביכולת של רכבת ישראל להחליט באילו שבתות לנצל את ההיתר וכיצד". עוד אומרת המדינה, ובכך היא מכחישה את הדיווחים מאתמול בלילה, ש"ההיתר לא בוטל או הותלה והוא בתוקף, ומשכך רשאית רכבת ישראל לעשות בו שימוש כל עוד לא הותלה או בוטל". עוד אומרת המדינה כי אם כן יחליטו לבטל את היתר העבודות בשבתות או חגים, הדבר ייעשה על ידי שר העבודה חיים כץ.

 

לפיכך, עולה השאלה מי נתן את ההוראה לרכבת להפסיק את העבודות, באיזו סמכות ולמה הרכבת הפסיקה את העבודות אם היה לה צו ביד שהורה לה בדיוק הפוך? כזכור, ביום שישי החלה רכבת ישראל לפרק חלק מהמסילה בתל אביב, כשעה לפני כניסת השבת. דקות לפני כניסת השבת הרכבת קיבלה הוראה לעצור, כאשר זו הגיעה ממשרד התחבורה ולאחר דיון שהתארך כל הבוקר מול משרד רה"מ. מכאן לא ברור מדוע הופסקו העבודות ומי מנסה להגן משפית או פוליטית על מי.

 

על כלל השאלות יענו שופטי בג"ץ, זאת כאשר ברקע המדינה מנסה להתחמק מלתת תשובה אמיתית לאירועי יום שישי. המדינה, באמצעות הפרקליטות, טוענת שמדובר באירוע שכבר חלף ולכן היא לא רוצה להתייחס "למכלול הנסיבות העניין על ההיבטים המשפטיים הכרוכים בכך".

 

גלאון, שהגישה את העתירה לבג"ץ, מסרה כי: "בית המשפט בצו ביניים קיבל את עמדתי שהוצגה לו באמצעות עוה"ד דפנה הולץ-לכנר במלואה עוד לפני קיום דיון בעתירה ונתן את צו הביניים שביקשתי. מדובר בניצחון אדיר. בג"ץ לא קיבל את הטענה עזת המצח של הפרקליטות שמדובר ב'נושא תיאורטי', והוא מבקש לזמן דיון בהרכב בהקדם, כדי לקבל הסברים לגבי התנהגותו הבלתי חוקית בעליל של ראש הממשלה".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x