ניתוח כלכליסט
לא רק השבת: נוסעי הרכבת בני ערובה של סכסוך בליכוד
אפילו החרדים לא האמינו שהמשבר האישי בין רה"מ לשר התחבורה יוביל להשבתה מוחלטת של עבודות הרכבת ולפגיעה ב־200 אלף נוסעים. למה הפכה הרכבת למוקד המשבר אף ש־630 עובדים מחזיקים בהיתר קבוע לעבודה בשבת בפרויקטי תשתית ואיך בסוף נגרם חילול שבת בהיקפים גדולים
משבר עבודות התשתית של רכבת ישראל בשבת, שהתעצם בסוף השבוע, מביא לפתיחת שבוע פוליטי מותח במיוחד. השחקנים הראשיים במשבר הזה הם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה ישראל כ"ץ, כשבתווך נמצאות המפלגות החרדיות שמנסות להגיע להישגים ורכבת ישראל שהפכה לבת ערובה. בינתיים, אחד מקווי הרכבת העמוסים בארץ - זה שמסיע בין 150־200 אלף בני אדם בכל יום בין תל אביב לחיפה - יישאר מושבת עד לשעות הערב היום (א') בשל עצירת העבודות על פירוק מסילה במקטע שבין צפון תל אביב להרצליה.
- משבר הרכבת: "כניעה מבישה שמזיקה לרבים כל כך"
- בסביבת נתניהו ממשיכים לתקוף את כ"ץ: "מזועזע מהפגיעה הצינית בנוסעים"
- משבר הרכבת: נתניהו יודע - עד הבחירות ישכחו ויסלחו
העבודות, שהחלו בשעה 17:30 ביום שישי, הופסקו כשעתיים לאחר מכן בהוראת לשכת ראש הממשלה, לאחר שהשבת כבר נכנסה. על רקע הפשרה שהוצעה ביום חמישי בערב בפגישה בין ראש לשכת ראש הממשלה יואב הורביץ, ראשי הרכבת וראשי המפלגות החרדיות לפיה שלוש מתוך 20 עבודות שתוכננו לשבת יסווגו כמצילות חיים ויבוצעו - ברכבת ישראל עבדו ביום שישי כמתוכנן על פרוייקט זה תוך שהם שומרים על קשר רציף עם משרדי הממשלה השונים.
במשרד ראש הממשלה ובמשרד התחבורה הורו לרכבת ישראל להמשיך כרגיל, לתוך השבת, ולכן כ־200 עובדים הגיעו ב־17:30 למקטע מסילה בין צפון תל אביב להרצליה והחלו לפרק אותו. אך מאוחר יותר באותו היום, המפלגות החרדיות הודיעו כי הן דוחות את הפשרה, ובסביבות השעה 18:30 יצאה ההודעה מטעם לשכת ראש הממשלה המורה על עצירת העבודות. נראה כי עד שההודעה הגיעה לעובדים בשטח בשעה 19:30, אף אחד לא טרח לשאול מה יהיו ההשלכות של עצירת העבודות כשחלק מהמסילה מפורק עד לצאת השבת. לפי רכבת ישראל, 25 שעות עבודה נדרשות על מנת לסיים את העבודה שהחלה ביום שישי ונעצרה. מלבד זאת, גם עבודות תשתית של רכבת ישראל לפירוק תמרורים באזור עתלית, שנערכו גם כן לאחר כניסת השבת, נעצרו.
פירוק המסילה בקו תל אביב חיפה נערך כהכנה להנחת תשתית חדשה לקו המהיר והחשמלי שיפתח בעוד כשנתיים בין תל אביב לירושלים. במסגרת פרוייקט זה, רכבת ישראל צפויה להשבית בספטמבר הקרוב את תנועת הרכבות במרכז לשמונה ימים תמימים. משרד התחבורה חיכה עם ההודעה על ההשבתה הזאת, שתגרום למדינה שלמה להיתקע בפקקים, ולמזלם עתה המיקוד עבר לענייני העבודה בשבת.
בתחילת השבוע הנוכחי תערך ישיבת ממשלה, ובה יוחלט לגבי גורל העבודות שאמורות להערך בשבת הקרובה. בנוסף, במהלך סוף השבוע אמרו גורמים בחברות תשתית ממשלתיות כי הם חוששים שהפשרות מול החרדים עלולות להגיע גם אליהם. רק בסוף השבוע האחרון, לשם דוגמא, כ־630 עובדי תשתיות לאומיות בחברת החשמל, חברת הפחם, מקורות ועוד קיבלו היתר עבודה בשבת.
היחסים המתוחים בין נתניהו לכץ מגיעים לנקודת רתיחה
משבר הרכבת הוא קודם כל משבר פנים ליכודי בין ראש הממשלה לשר התחבורה שלו, להם יחסים מעורערים. עבודות תשתית בשבת נעשות במקומות אחרים זה מכבר, אבל נראה כי הפעם ראש הממשלה זיהה הזדמנות לנגח את כ"ץ, המכהן גם כיו”ר מזכירות הליכוד. אם לשפוט על פי הודעת לשכת נתניהו, שיצאה רגע לפני כניסת השבת ובה ההוראה על עצירת עבודות התשתית, הוא הגיע לנקודת רתיחה ביחסו כלפי כ"ץ. "ראש הממשלה קיבל החלטה זו לאחר שהתקבלו דיווחים סותרים ממשרד התחבורה על נחיצות העבודות בשבת, סתירות שיצרו משבר אמון חריף עם השר כ"ץ", נכתב בהודעה. “אין דרך להבין את פעולותיו של כ"ץ אלא כניסיון מכוון להביא למשבר מיותר עם החרדים כדי לערער את יציבות הממשלה".
במערכת הפוליטית גברו בימים האחרונים הערכות כי ישנה אפשרות שנתניהו בזעמו הרב ישקול לפטר את שר התחבורה. היחסים בין ראש הממשלה לשר התחבורה מעורערים זה מכבר, ולאחרונה הסכסוך בין השניים אף הלך והעמיק עם התעצמות כוחו של כ"ץ במרכז הליכוד. בכינוס האחרון של מרכז הליכוד כ"ץ התקבל בקריאות "הו-הא מי זה בא ראש הממשלה הבא"; וביושבו כיושב ראש מזכירות הליכוד הוא הצליח להעביר לאחרונה שורה של החלטות שפוגעות בנתניהו, דוגמת זאת המונעת מראש הממשלה למנות אנשים מטעמו במנגנון הליכוד ללא אישור המזכירות.
כך, עוד לפני משבר הרכבת, גורמים בליכוד דיברו בשבועות האחרונים על כך שנתניהו עוד יחזיר לשר התחבורה על תעוזתו. “ראש הממשלה מזועזע מהפגיעה הצינית של כ"ץ בנוסעים”, אמר אתמול גורם בלשכת ראש הממשלה. “מדובר במשבר יזום ומיותר מצד כץ שנועד לערער את היחסים בין ראש הממשלה לציבור החרדי או לחליפין לפגוע בתדמיתו של ראש הממשלה בציבור הכללי".
מנגד, שר העבודה והרווחה חיים כץ התייצב אתמול לימין שר התחבורה. "הוא עושה עבודה נהדרת", אמר. "כשר שממונה על מתן היתרי העבודה בשבת אני קורא לראש הממשלה לשבת ולהידבר על מנת להביא לסיום המשבר ופתרון הבעיה עם המפלגות החרדיות".
דווקא השר ליברמן מתעלם מהמשבר
בתוך סיפור המסגרת הזה, ישנן המפלגות החרדיות עצמן, אלו שהובילו את המשבר למקום שבו הוא נמצא היום (ראו תיבה). בהעדר הנהגה רוחנית אמיתית, החרדים מנווטים את המשבר הזה בלי אסטרטגיה או הנחיה מגבוה - מבלי שהם עצמם יודעים לומר מה יהיה ההישג שיספק אותם. בשישי בצהריים הם כאמור הודיעו לנתניהו כי הם דוחים את הסכם הפשרה שהוצעה, זאת לאחר שנציגי יהדות התורה בחנו מקרוב את שלושת הפרויקטים האמורים והגיעו למסקנה כי אין שום סיבה שלא לקיים בהם עבודות במהלך השבוע. "לא יתכן שהרכבת היא זו שתקבע מהו פיקוח נפש ומה לא. אנחנו מדברים על עבודות בשבת שניתנה להם פרהסיה", אמרו גורמים חרדיים ל”כלכליסט”. “אנחנו מדברים על עבודות התשתית בלבד, בדקנו והגענו למסקנה שישנן חלופות לביצוע העבודות גם בלי לחלל את השבת", אמרו.
סיבה נוספת להתעצמות המשבר מהצד החרדי היא ההחלטות שקיבלה בשבועות האחרונים ועדת המנכ”לים הנוגעת לפתיחת עסקים בשבת. הוועדה, בראשות מנכ”ל משרד ראש הממשלה אלי גרונר, הצליחה להגיע בשבועות האחרונים לשלוש הצעות שונות לפתיחה מצומצמת של בתי עסק בתל אביב. במפלגות החרדיות כעסו, ודרשו להחזיר את הנושא מוועדת המנכ”לים למשרד הפנים של אריה דרעי. גורמים חרדיים אמרו בימים האחרונים שהתחושה היא שוועדת המנכ”לים עומדת להמליץ על אסון, אך שבלשכת נתניהו לא הבינו את הדרמה. עבודות הרכבת באו בזמן כדי לעורר את הדיון על השבת, "להשיג קשב בנושא אצל נתניהו שיבין שדברים לא יעברו פה חלק, ובעיקר כדי לדחוק להחזרת הנושא לדרעי", אמר גורם חרדי.
גם מפלגות האופוזיציה לא פספסו הזדמנות במשבר הנוכחי, והודיעו כי בהיעדר רכבות - הן יממנו הסעות חיילים בחזרה חופשות סוף השבוע לבסיסים. כך, מחנה הציוני הודיע כי יוציא הסעות לחיילים מתל אביב וחיפה וביש עתיד הודיעו על הקמת חמ"ל שייחבר בין מתנדבים שמעוניינים להסיע חיילים לחילים עצמם. במקביל, וכתגובה למהלכים של מפלגות האופוזיציה, הודיע משרד הביטחון כי גם הוא יוציא הסעות לחיילים מתחנות שאינן פעילות.
מלבד זאת, סיעות האופוזיציה אספו 25 חתימות הדרושות לצורך כינוס כנסת מיוחד בזמן הפגרה, וזאת לצורך דיון “בנושא ביזוי השבת והפגיעה בחיילים ואזרחים סביב משבר הרכבת” כפי שנמסר. יו”ר מרצ זהבה גלאון אף עתרה לבג”ץ בדרישה להוצאת צווים על תנאי וצו ביניים לביטול ההחלטה להפסיק את עבודות הרכבת בשבת.
מי שדווקא שתק בסוף השבוע האחרון הוא שר הביטחון אביגדור ליברמן. החיילים החוזרים מהבסיסים הם הנפגעים העיקריים מהמשבר הזה, אך ליברמן העומד בראש מפלגה המתנגדת לכפייה דתית מילא את פיו מים. הסיבה לכך אולי נעוצה בעובדה שגם ליברמן יודע שקודם כל מדובר בסכסוך פנימי בין נתניהו לכ"ץ ולא ב”כניעה לחרדים”, ולכן נמנע מלהתערב.