משרד ההגנה האמריקאי: פרויקט מטוסי ה־F35 בדרך לכישלון
דו"ח חדש שכתב הממונה הראשי על מערכות הנשק של צבא ארה”ב מטיל ספק נוסף ביכולות המבצעיות של מטוסי ה־F35 האמורים להתחיל להגיע לארץ בדצמבר. הכשלים שנמצאו נוגעים בין היתר ליכולתו להשתמש בפצצות ולהתריע מפני מכ"מי אויב
המחלוקת בצמרת הביטחונית האמריקאית בנוגע ליעילות מטוס ה־F35 עולה מדרגה. לאחר שבתחילת החודש הכריז חיל האוויר האמריקאי שהמטוס מבצעי וכשיר להשתתף בפעילויות לוחמה מסוימות, הודלף בשבוע שעבר תזכיר שכתב הממונה על בחינת מערכות הנשק במשרד ההגנה האמריקאי מייקל גילמור, הקובע שהמטוס רחוק מלעמוד ביכולות שהוגדרו לו. "התוכנית אינה מתקדמת להצלחה, אלא לכישלון. יש סיכון מהותי כי יכולות הלחימה של המטוס לא יושגו לפני שהפיתוח וטיסות המבחן יסתיימו", קבע גילמור.
- איך הסתבכה ישראל בעסקת מיליארדים לרכישת מטוס קרב בעייתי
- "זה לא של־F35 יש בעיות, אלא שהוא לא טוב"
- לוקהיד מרטין משיבה אש: "מדוע מטוס מצוין כמו F35 מקבל יחס שלילי מהתקשורת?"
החדשות מוושינגטון משמעותיות מאוד לישראל, שבדומה לארצות הברית הפכה את ה־F35 למטוס הקרב העתידי שלה. חיל האוויר קיבל לידיו שני מטוסים ראשונים, שעדיין מצויים בשלבי בדיקה והכשרה בארצות הברית, ואמורים לנחות בבסיס נבטים בדצמבר הקרוב. ישראל חתמה עד כה על רכישת 33 מטוסי F35 — האמורים להיות חמקנים ורב־תכליתיים — בסכום כולל של כ־5.6 מיליארד דולר, והסכימה לשקול רכש של 42 מטוסים נוספים.
המערכת הביטחונית בישראל, ובראשה שר הביטחון אביגדור ליברמן, אינה נדרשת לתת דין וחשבון על מצב הפרויקט לשום גורם כנראה, ודאי שלא לציבור, אולם בארצות הברית מתנהל דיון ציבורי רחב על ההיגיון והיעילות של המשך פיתוחו. הסנאט מקיים שימועים פתוחים קבועים לקראת קביעת תקציב הפרויקט בכל שנה, וב־2019 יצטרך הנשיא הבא להכריע אם להמשיך את פיתוח המטוס, שחרג מזמן מכל התוכניות המקוריות במונחים של השקעה כספית ומשך זמן.
ב־2001 חשבו האמריקאים שהמטוסים יהיו כשירים ללוחמה ב־2011 לאחר שיושקעו בפיתוחם 34.4 מיליארד דולר. התוכנית הנוכחית של הצבא מדברת על סיום הפיתוח ב־2019 ב־55.2 מיליארד דולר. גם עלות הרכש זינקה בצורה משמעותית: מחיר המטוס עלה מכ־69 מיליון דולר לכ־136 מיליון דולר. הפרויקט כולו צפוי לעלות לארצות הברית 1.5 טריליון דולר, כולל רכש ותחזוקה.
מבצעי בתנאים מגבילים
התומכים הגדולים בהמשך הפרויקט הם הצבא האמריקאי וכמובן חברת לוקהיד מרטין, המפתחת את המטוס, ולא פעם נראה שהמסרים שיוצאים מהצבא ומהחברה המסחרית קרובים מאוד. לצבא האמריקאי שלוש זרועות: הצבא, חיל הנחתים והצי — שלכל אחת מיועדת גרסה מותאמת של F35. ביולי אשתקד הכריז חיל הנחתים שגרסת המטוס שלו כשירה מבצעית, אף שהודה כי המטוס מוגבל במרכיבים כמו פעילות לילה, תקשורת, תוכנה ויכולת לשאת נשק. לפני כמה שבועות יצא גם הצבא בהכרזה דומה בנוגע לגרסה שלו.
התזכיר שכתב גילמור, הממונה הראשי על מערכות הנשק שמפעילה ארה"ב, ב־9 באוגוסט נשלח למפקד חיל האוויר האמריקאי דיוויד גולדפיין ולבכירים נוספים בפנטגון והודלף בשבוע שעבר לרשת בלומברג. בתזכיר מפרט גילמור את הכשלים במטוס שקיבל חיל האוויר וקובע כי למרות הכרזת הצבא הוא אינו מבצעי.
למעשה, על פי דו"חות קודמים של גילמור, הפנטגון סבור שהמטוס לא יעמוד גם בתאריך היעד הנוכחי של 2019, ויהיה כשיר רק ב־2022.
בתזכיר הנוכחי מזכיר גילמור שפיתוח המטוס תוקצב עד 2018 ב־400 מיליארד דולר, וקובע כי "אין מספיק זמן וכסף להשלים בהצלחה את טיסות המבחן ולתקן את הכשלים". עוד אמר כי "קצב טיסות המבחן נמוך מהמתוכנן".
למרות הכרזת המבצעיות של המטוס ואף שמזכירת חיל האוויר בפנטגון, דבורה לי ג'יימס, אמרה בשבוע שעבר שהוא עשוי להיפרס בעולם כבר בשנה הקרובה, גילמור חזר על קביעתו ממרץ שהמטוס יוכל להשתתף בלחימה רק אם ילווה אותו מטוס ישן יותר, שיסייע לו ב"איתור איומים מודרניים, רכישת מטרות והתמודדות עם אויב, וזאת בגלל כשלי ביצוע יוצאי דופן ויכולת נשיאת נשק מוגבלת".
ה־F35 נחשב למטוס הנשען בצורה משמעותית על תוכנה. כעת אמורה להתחיל התקנת גרסת התוכנה הסופית, 3F. גילמור קבע שיש בתוכנה 15 כשלים בלתי פתורים, הנוגעים בין השאר ליכולת להתריע מפני מכ"מי אויב, לשתף מידע בין מטוסים ולהשתמש בפצצות. הוא הוסיף כי "קיים סיכון ששלוש גרסאות המטוס לא מחזיקות בתותח מדויק לקרבות אוויר", לאחר שכשלים משמעותיים שנמצאו בתותח לא תוקנו.
מלחמות פנימיות
יש לשים לב לכמה נקודות בנוגע לתזכיר שהודלף. ראשית, בצבא האמריקאי ובלוקהיד מרטין לא סותרים את הטענות, אלא טוענים שהן בטיפול. דובר מינהלת ה־F35 בפנטגון אמר לבלומברג כי "אין הפתעות בתזכיר, והכל ידוע היטב". שנית, הכשלים העיקריים שעליהם מצביע גילמור זהים לאלה שפורטו בדו"ח שהגיש לסנאט במרץ האחרון: "מרבית המגבלות שזוהו בתוכנה — היתוך המידע, לוחמה אלקטרונית ושימוש בנשק — עדיין קיימות", קבע גילמור, מה שמלמד שעל אף ההכרזות החגיגיות מצד הצבא והבטחתו שהליקויים מטופלים, ההתקדמות בפועל אטית.
ושלישית, אותם כשלים הביאו את גילמור להמליץ לסנאט לפני חצי שנה לשקול מחדש את המשך הפיתוח של המטוס לאור העלות הגבוהה של הפרויקט. ההדלפה של התזכיר, שלושה שבועות בלבד לאחר הכרזת המבצעיות של חיל האוויר, נראית כמו כיפופי ידיים בין תומכי הפרויקט למתנגדיו. בעוד הצבא האמריקאי מנסה לקבוע עובדות בשטח, מישהו בפנטגון דואג שמקבלי ההחלטות יידעו באופן קבוע שהפרויקט בעייתי.
הנהלת הפרויקט בצבא האמריקאי מסרה: "אנו בטוחים שהפיתוח יושלם בזמן ובתקציב שהוקצו לו".
מלוקהיד מרטין נמסר: "חיל האוויר וחיל הנחתים אמרו שהמטוס מוכן לשימוש קרבי והוסיפו שאין סמכות גבוהה יותר להערכת ביצועי המטוס מאשר הכוחות הלוחמים".