אדלשטיין נגד חוק ההסדרים: הכנסת תדרוש צמצום דרמטי של הסעיפים
יו"ר הכנסת פנה לכחלון בדרישה, בעקבות חוות דעת של היועץ המשפטי של הכנסת שטען כי "הצעת חוק ההסדרים במתכונתה תהווה פגיעה חמורה בתקינות הליכי החקיקה", משום שהיא רחבת היקף בתחומים שנוייים במחלוקת שאינם נוגעים לתקציב המדינה
פנייה דרמטית של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין לשר האוצר משה כחלון: "לא ניתן יהיה להניח את הצעת חוק ההסדרים המסתמנת על שולחן הכנסת", זאת לאור חוות דעת מקצועית של היועץ המשפטי של הכנסת אייל ינון ולפיה חוק ההסדרים כולל חקיקה נרחבת שלכנסת אין די זמן לדון בה. "הצעת חוק ההסדרים במתכונתה תהווה פגיעה חמורה וממשית בתקינות הליכי החקיקה עד כדי פגם היורד לשורש ההליך", התריע ינון במכתב ששלח לאדלשטיין.
לפיכך מסתמן כי הכנסת תדרוש את צמצום חוק ההסדרים באופן משמעותי ובראשו צמצום הליכי חקיקה דרמטיים ומעוררי מחלוקת, אך טרם הוחלט באלו סעיפים מדובר.
אדלשטיין פנה הבוקר (ג') לשר האוצר משה כחלון בעקבות מכתב שקיבל מהיועץ המשפטי של הכנסת עו"ד איל ינון. האחרון כתב כי מסתמן שהצעת החוק הינה הצעה רחבת היקף הכוללת עשרות תיקוני חקיקה, במגוון תחומים, רבים מהם נעדרי זיקה לתקציב המדינה (גם לגישת הממשלה), ואף מספר רפורמות מורכבות ושנויות במחלוקת. "היקפה של ההצעה המסתמנת עומד בניגוד למדיניות שהותוותה על ידך ועל ידי יושבי ראש כנסת קודמים", כתב ינון והוסיף כי היא עומדת גם בניגוד לעקרונות שנמסרו בעבר ממספר פעמים לנציגי הממשלה באשר להכללת נושאים בחוק ההסדרים, עקרונות שנועדו מחד לאפשר לממשלה להוביל בזמן קצר יחסית מהלכי חקיקה תומכי תקציב וצמיחה, ומאידך לאפשר לכנסת ולחבריה למלא באופן סביר את תפקידם.
- כשהכסף זורם כולם מרוצים
- קל להיות חברתי ולא אחראי
- ידו הארוכה של נתניהו: הנגבי דורש להוציא את "סעיף בזק" מחוק ההסדרים
באשר ללוח הזמנים כתב ינון כי "הואיל ולוח הזמנים הרלוונטי אינו מותיר בידי ועדות הכנסת אלא מספר שבועות מצומצם לצורך דיון וליבון הנושאים השונים, אני סבור כי אין אפשרות לקיים הליך חקיקה תקין בכל הנושאים הנכללים בהצעת החוק לפי החלטת הממשלה"."בנסיבות אלה", סיכם ינון את מכתבו ליו"ר, "אני ממליץ בפניך שלא להניחה על שולחן הכנסת אלא אם תצומצם באופן משמעותי".
בעקבות זאת, אמר יו"ר הכנסת אדלשטיין: "עלינו להקפיד שחוק ההסדרים לא ישמש כמסלול עוקף כנסת בנושאים שאין להם זיקה לתקציב המדינה ומוטלת עלינו האחריות לאזן בין האינטרס הציבורי בקידום רפורמות להורדת יוקר המחיה ועידוד הצמיחה לבין קיומם של הליכי חקיקה תקינים המאפשרים דיון וליבון של הנושאים השונים, שחלקם מורכבים ושנויים במחלוקת".