עלות אחזקת האוטובוסים ירדה ב8% אך מחיר הנסיעה עלה קלות
הצניחה במחיר הנפט השפיעה על מחיר הסולר שירד מ-7.75 שקל לליטר לפני שלוש שנים לכ-5.9 שקל לליטר כיום, אך מחיר הנסיעה לא ירד ואף עלה ב-30 אגורות
ירידת מחירי הדלקים בעולם, רובם ככולם תוצר זיקוק של חבית הנפט, מתעקשת שלא להתגלגל לכיסו של האזרח הישראלי. הנתון שידוע לכל הוא כין שיעור המס על הבנזין הוא כ-67% ממחיר הליטר, אך נתונים חדשים שמפרסם היום ארגון חשב מעלים מעניין: בין ינואר 2013 לסוף 2015 נרשמה צניחה של 30% במחיר הסולר, הוא הדלק שמשמש אוטובוסים בישראל, ואם לפני כשלוש שנים מחיר ליטר סולר (ממוצע, שירות עצמי) נע סביב 7.75 שקל לליטר, כיום ניתן למצוא תחנות דלק ש/מוכרות אותו כבר בכ-5.9 שקל לליטר.
- ועדת הכספים אישרה החוק להפחתת התעריפים בתחבורה הציבורית
- דרעי מחזיר לכבל: הוזלת הנסיעה באוטובוסים תידון בוועדת הכספים ולא בכלכלה
- הממשלה אישרה את הוזלת תעריפי התחבורה הציבורית
לפיכך, עלות האחזקה של האוטובוסים היתה אמורה לרדת, ומשם להיטיב גם עם הצרכן בדמות ירידה של מחירי התחבורה הציבורית. ואכן, בדיקת עלות אחזקת אוטובוס עירוני (53 מקומות ישיבה) מעלה שעלות אחזקת אוטובוס ירדה מכ-531 אלף שקל לשנה לכ-493 שקל בשנה בלבד (הנתונים כוללים פחת, תחזוקה, הוצאות דלק והחזר הון על ההשקעה).
ומה בנוגע לתעריף? בישראל תעריפי הנסיעה באוטובוסים מוצמדים למדד המחירים לצרכן, והשינוי שנרשם בהם, אם בכלל, נמדד אחת לחצי שנה וביחס למדדים שנרשמו קודם. עיון בנתוני חשב מעלה שמחיר הנסיעה העירונית בחברות האוטובוסים עלתה בתחילת 2013 כ- 6.6 שקל ואילו היום הוא עולה כ-6.9 שקל.