איך טוויטר תחזה את העתיד?
והאם אי פעם נתפכח מהבטחות נביאי השקר הטכנולוגיים
טוויטר היא מהגדולות ברשתות החברתיות בעולם, עם יותר מ־300 מיליון משתמשים פעילים, והיא מובילה מבחינת מספר המסרים שמתפרסמים ונקראים בה. אך חרף כמה סיבובי השקעה גדולים והשימושים המסחריים בטוויטר, המודל העסקי מאחורי רשת הציוצים עדיין עלום.
ויש עוד הקשר עסקי לציוצים בטוויטר: הביג דאטה. הכלים החדשים לניתוח מאגרי מידע גדולים ולמציאת משמעות סמנטית הולכים ונפוצים, ואיתם התקווה שניתוח רב עוצמה של המסרים ברשת חובקת העולם יאפשר לחלץ תובנות מוסתרות מהעין.
טוויטר היא רשת פומבית במיוחד. המסרים שמתפרסמים בה נגישים לכל. כמעט כולם כתובים, ולמחשבים קל לפענח שפה יותר מאשר קובצי תמונה והקלטות קול. הפומביות והאחידות הזאת, גם באורך המסרים, יכולות להפוך את טוויטר לביתה האמיתי של חוכמת ההמונים. אם רק נדע למצות מהרשת את הטמון בין שורותיה אולי נחכים גם אנחנו. ישנו אפילו משלח יד חדש שצץ מהתקווה הזאת: הוא מכונה ניתוח הרגש, sentiment analysis באנגלית, ועיקרו כריית מידע וניתוחו שנועדו להבין את הלך הרוחות הכללי, פעולה שזכתה לשם כריית עמדות. סקר ענקי שמבוסס על ציתות דיגיטלי במקום על שאלונים.
ובין "ניתוח רגש" מבוסס לניסיון הנועז לייצר תחזיות על סמך מודיעין טוויטרי הדרך קצרה: בשנים האחרונות הצליחו לחזות תוואי התפשטות של מגפות ולנבא תוצאות בחירות בעזרת ניתוחי ביג דאטה של הלך הרוחות ברשת. גם במחקרים שערכנו כאן אצלנו מצאנו קשר חיובי בין מגמות התבטאות ברשתות חברתיות לבין התנהגויות ציבוריות של הצבעה ורכישה.
מנויי טוויטר אינם מדגם מייצג של האוכלוסייה. לכן, ניתוחים שנשענים על דגימת מסריו לא יכולים להחליף סקר מסודר. מאידך גיסא, המלאכה של כריית עמדות ברשת זולה, מהירה ונגישה להפליא, ובנויה על תצפית המונית במקום על הפצת שאלות מצומצמת. נוסף על כך, סקרים על בסיס מדגמים מייצגים נכשלים שוב ושוב.
כעת, באופן לא מפתיע, שב ועולה הרעיון לבסס תחזיות על סמך הרוחות הנושבות בטוויטר. הפעם – תחזיות להתנהגות הבורסה. חוקרים ומשקיעים כאחד נמשכים לאפשרות הזאת, שצופנת רמז להבטחה המושכת־תמיד למצוא כדור בדולח שינבא את עתידן של מניות.
הקשר בין זרם הדעות המובעות ברשתות החברתיות לבין עליות וירידות בשוק ההון יכול לפעול בשני כיוונים. בקול ההמון, כפי שהוא משתקף בפוסטים שמציפים את הרשת, אפשר לחפש רמז מוקדם לעתיד להתרחש. במובן זה, העמדות שאפשר לכרות ברשת הן חומר מודיעיני לכל דבר. אבל המסרים שממלאים את הרשת יכולים גם להיות רק בבואה של המצב שכבר קיים, הדעה שכבר רווחת או מעמדה הגלוי של מניה ספציפית. מידע שבדיעבד, שמספר על נפתולי השוק לאחר מעשה.
וכך, לא רק שלא ברור לאן מועדות פניה של מניית טוויטר ומה בדיוק ערכה הכלכלי, גם לא ברור ערכו של הלהיט הנבואי החדש: תחזיות וניבויים על בסיס כריית ביג דאטה. ערכה של הרשת בהבנת העולם עצום ולא שנוי במחלוקת. אבל דווקא לנוכח הבטחות חדשות כדאי להזכיר למי ניתנה הנבואה.