כחלון הסיט את הדיון לאימוץ רפורמות הסדרי החוב והקורנפלקס
שר האוצר החדש מיהר להודיע על אימוץ מסקנות ועדות אנדורן ולוקר, היוצרות כללים מנחים לתהליכי הסדרי חוב של חברות ופותחות את המשק ליבוא של מוצרי מזון יבש. על הזיגזג במעורבותו בפתרון לדואופול הגז הוא העדיף שלא להתייחס
משה כחלון עוד לא סגר שבועיים במשרד האוצר אך כבר הספיק להסתבך בהאשמות על בריחה מהבטחות שניתנו, עוד לפני שהוא הספיק לפעול. אולי בגלל זה אתמול הוא כבר הזדרז לקדם תוכניות לרפורמות שהבשילו בממשלה הקודמת ונתקעו בגלל הבחירות.
שלשום פורסם כי כחלון החליט שלא לעסוק בנושא פירוק דואופול הגז מכיוון שחברו קובי מימון מחזיק בחלק ממאגר תמר. זאת למרות שבמהלך קמפיין הבחירות של מפלגתו לפני חודשים ספורים הוא אמר בצורה מפורשת בראיון לערוץ 2 כי הוא כן מתכוון לעסוק בפירוק דואופול הגז וכי ההיכרות שלו עם מימון לא תפריע לכך.
אתמול, על רקע הביקורות על נושא הגז, הודיע כחלון על אימוץ מסקנות הוועדה להסדרי חוב שפעלה בראשות מנכ"לית משרד היוצאת יעל אנדורן. פחות מארבע שעות אחר כך הוא הודיע על כוונתו לקדם גם את רפורמת הקורנפלקס שגיבשה בשנה שעברה הוועדה לבחינת היבוא המקביל בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר.
העובדה שכחלון מאמץ את המלצות הוועדות אינה טריוויאלית. לעתים רבות חילופי שרים קוברים את עבודתם הקודמת של משרדי הממשלה, מכיוון שהיא מזוהה עם שר אחר. כך למשל צפוי לקרות כעת עם מסקנות ועדת גרמן במשרד הבריאות.
התוכניות להעברת מינהל התכנון עוד רחוקות מלהיות מוכנות, המנכ"ל החדש של משרד האוצר עוד לא נכנס לתפקיד, והרושם הכללי במסדרונות האוצר הוא שהשר החדש עוד בתהליך למידה ארוך. למרות זאת כחלון הזדרז להודיע על אימוץ מסקנות הוועדות שחיכו על המדף בחודשים האחרונים - במקרה או שלא במקרה יום לאחר העליהום הציבורי על החלטותיו בתחום הגז, עליהן הוא טרם סיפק הסבר.
ההמלצות כבר אושרו
הוועדה לבחינת הסדרי חוב פרסמה את המלצותיה בנובמבר האחרון, אז הן אומצו על ידי שר האוצר יאיר לפיד ונגידת בנק ישראל קרנית פלוג. הוועדה המליצה על יצירת כללים מנחים לתהליכים הקשורים בהסדרי חוב, האמורים להגדיל את הוודאות בקרב השחקנים בשוק וייצרו שוק אשראי יעיל יותר, הן ברמת הקצאת האשראי במשק, והן בהסדרי חוב עתידיים.
עיקרי התזכיר הם בקביעת שני שלבים בחייה של חברה שנקלעה לקשיים פיננסיים - השלב הראשון חל על חברה שנמצאת בקשיים, אך עדיין עומדת בתשלומים למחזיקי האג"ח. בשלב זה ימונה לה נציג מיוחד מטעם מחזיקי האג"ח (אך רק אם סוכם על כך מראש בשטר הנאמנות של האג"ח) שיישב כמשקיף בדירקטוריון החברה ובוועדותיה, וימסור למחזיקי איגרות החוב מידע על צעדים שהחברה מתכוונת לנקוט העלולים לפגוע בנושים. בנוסף, ואם החליטה החברה להיכנס מיוזמתה לשלב זה, יינתנו לחברה הגנות מסוימות במהלך ניהול המשא ומתן להסדר חוב.
השלב השני חל על חברה שלא עמדה בתשלום חוב פיננסי לנושיה מעל 45 יום. חזקה עליה שהיא חדלת פירעון, וימונה לה בעל תפקיד על ידי בית המשפט - סעיף משמעותי שמשנה את ההגדרות הקיימות בדיני הפירוקים. כיום, אי־תשלום חוב לא מייצר חזקה של חדלות פירעון ועל הנושים להוכיח כי החברה חדלת פירעון. כעת יעבור נטל ההוכחה אל החברה ובעליה שיצטרכו להוכיח שהיא רק נקלעה למצוקה תזרימית ואין לקחת מידי הבעלים את השליטה בחברה. תהליך זה יבוצע תחת בית המשפט.
רפורמת הקורנפלקס כבר אושרה בממשלה במאי בשנה שעברה, אך כעת יעשו בה כמה שינויים והיא תעלה לאישור ועדת שרים לענייני חקיקה בשבוע הבא. השינויים המרכזיים שתביא הרפורמה הם מתן אפשרות ליבוא מקביל של מוצרי מזון יבשים כמו פסטה, קורנפלקס וחטיפים וקיצור משך זמן שחרור הסחורות מהנמל ל־24 שעות בלבד. בנוסף, במסגרת הרפורמה, תתבצע הסדרה מקיפה של רישיונות היצרן והיבואן הניתנים על־ידי שירות המזון הארצי. במקביל יוגבר מערך האכיפה והפיקוח של משרד הבריאות שיורשה לבצע בדיקות מזון בשווקים.