שר התחבורה כץ ובכירי האוצר ינסו להוציא את הרכבת הקלה בתל אביב מהקפאה
בשבוע שחלף דרש ראש אגף התקציבים באוצר להקפיא את כל המכרזים הקשורים לפרויקט; במשרד התחבורה מאשימים: "זו מתקפה מתוזמנת של פקידים"
שר התחבורה ישראל כץ צפוי לקיים מחר (א) סבב שיחות מול בכירי משרד האוצר במטרה להוציא מהקפאה את פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב.
ראש אגף התקציבים באוצר אמיר לוי ביקש בשבוע שחלף להקפיא את כל המכרזים שתוכננו לצאת או שיצאו לאחרונה בחברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) וקשורים לקידום קו הרכבת העירוני הראשון במטרופולין דן. מדובר במכרז למציאת חברה מפקחת לפרויקט הקו האדום, שאמור לחבר בין פ"ת דרך תל אביב ועד בת־ים; המכרז לרכישת קרונות לרכבת; המכרז למציאת זכיין; והמכרז למערכות החשמל והמחשוב.
שר התחבורה ישראל כץ, כמו גם מנכ"ל משרדו עוזי יצחקי, האשימו את האוצר בתקיעת הפרויקט וטענו שלאף פקיד אין סמכות לעצור את המכרז, בוודאי לאחר החלטת ממשלה שקבעה שתקציב המדינה ישמש כמקור המימון היחיד של הפרויקט.
בסביבת האוצר לא מבינים את ההתעקשות של כץ ומזכירים בשיחות פנימיות שהפרויקט כלל לא עניין את השר בקדנציה הראשונה שלו (2009-2013) מה גם שהוא ומשרדו חתומים על הלאמת הפרויקט מידי הזכיין, מהלך שלפי דו"ח מבקש המדינה עלה למשלם המסים בחריגה של יותר מ-6 מיליארד שקל בתקציב (מ-10.8 מיליארד בהחלטת הממשלה לכ-17.3 כיום) ובדחיית מועד ההשקה מ-2017 לתחילת 2022.
עוד מזכירים באוצר שמי שהיה אחראי למינוי שני היו"רים האחרונים של נת"ע, החברה האחראית על הפרויקט, הוא משרד התחבורה עצמו. שני היו"רים, מזכירים שם, סיימו את עבודתם בנסיבות שלכאורה לא מחמיאות - הראשון לאחר דו"ח מבקר חיצוני שהצביע על כשלים והשני בגין מעורבות לכאורה בפרשת ישראל ביתנו. מי שצפויה להשתתף בפגישה היא החשבת הכללית מיכל עבאדי בויאנג'ו שרק בנובמבר האחרון עצרה מכרז של 900 מיליון שקל בטענה שהוא ניתן לחברת BP ללא מכרז ובתקופה בה לא ברור כיצד היא תבצע זאת.
במשרד התחבורה לעומתם לא מבינים מדוע האוצר "מתעמר" ברכבת הקלה דווקא לאחר ששדרת הניהול שם התייצבה. גורמים במשרד התחבורה אמרו ש"בימים האחרונים מתנהלת מתקפה מתוזמנת של פקידים במשרד האוצר, נגד המשך פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן, וזאת בניגוד למדיניות הממשלה והחלטותיה. השר כץ הוציא את הפרויקט לדרך אחרי שנים שהיה תקוע".
במשרד התחבורה מחברים קו ישיר בין תקופת הבחירות לבין הצהרות פקידי האוצר, אולם מבהירים כי אף אחד לא יתן "להם להשתלט ולהכתיב", כך שהשורה התחתונה מבחינתם היא ש"שר התחבורה לא ייתן להם בשום אופן לעצור את הפרויקט החשוב הזה".