רשות המסים תבדוק כל מכונית שתגיע ארצה ביבוא אישי
במסגרת הידוק הפיקוח החלו חוקרי המכס לבדוק פרטנית כל רכב שמיובא ביבוא אישי, לאחר שעד כה הערכת השווי בוצעה בהתאם להצהרת הרוכש. בעקבות ההוראה החדשה, שנובעת מההתרחבות הצפויה בתחום, מעוכבים במכס עשרות דגמי יוקרה
רשות המסים החלה במהלך להחמרת האכיפה על מייבאי מכוניות ביבוא אישי, כך נודע ל"כלכליסט". עקב ההחמרה, שנכנסה לתוקף לפני כמה ימים, מעוכבות במכס עשרות מכוניות שיובאו ארצה באופן אישי, רובן מדגמי יוקרה.
- טויוטה לוועדת הכלכלה: לא נעניק אחריות לרכבים שלא אושרו לשיווק בישראל
- כך תשנה מהפכת היבוא האישי את שוק הרכב המקומי
- נשיא סוזוקי ל"כלכליסט": "שיטת היבוא המקביל לא תעבוד"
עד היום השתמשו חוקרי רשות המסים במחירוני רכב רשמיים מארה"ב ומאירופה כדי להעריך את שווי הרכב. המחיר נקבע בהתאם למחירונים ולהצהרת השווי של מייבא הרכב, וההערכות אפשרו סטייה מסוימת של עד כ־20% מהמחירון הרשמי. לפי החלטת הרשות, מעתה כל רכב המיובא ארצה ביבוא אישי ייבדק באופן פרטני, כך שכל נתון הקיים לגביו וצפוי להשפיע על ערכו יובא בחשבון לצורך בדיקת השווי. כך למשל, אם הרכב עבר תאונה, נמכר במכירת חיסול מיוחדת או הגיע מחברת השכרה - נתונים אלו ישוקללו בהערכת השווי.
אם אנשי רשות המסים יגלו חשד לאי־סדרים בהצהרת השווי, יידרש היבואן לשלם את ההפרש בין הערכת השווי שנתן לרכב לבין הערכת רשות המסים. כמו כן, אם מייבא הרכב לא יספק מסמכים נדרשים, ייקבע שווי הרכב על פי מחירו של רכב דומה המיובא ארצה על ידי יבואני הרכב הוותיקים. ההחמרה באכיפה תיושם בכל דגמי היבוא האישי.
עיתוי המהלך של רשות המסים אינו מקרי: שוק היבוא האישי נמצא בימים אלה בפני התרחבות משמעותית עקב שני מהלכים עיקריים. הראשון הוא כניסתה לתחום של חברת הליסינג וההשכרה אלבר, שצפוי להביא לעלייה בכמות הרכבים המיובאים ולכניסת מתחרים לתחום; הגורם השני הוא חוק רישוי רכב, שמקודם בימים אלה, ובין היתר מקבע את מעמדם החוקי של סוכני היבוא האישי.
על פי הערכות בענף הרכב, החמרת האכיפה, הנובעת בין היתר ממספר גדול של ניסיונות הונאה שנחשפו בחודשים האחרונים, צפויה להביא לירידה זמנית במספר הרכבים שייובאו ארצה ביבוא אישי. עם זאת, כאשר ייכנסו לענף גופים גדולים וממוסדים נוספים, צפויה מגמה זו להתהפך.
מרשות המסים נמסר: "הרשות ביצעה רענון הנחיות לבתי המכס, שבמסגרתו הם הונחו לבדוק את ערך העסקה המוצהר לגבי כל כלי רכב ביבוא בצורה פרטנית. הרענון נובע, בין השאר, מממצאי פעילויות אכיפה, שלפיהם נמצא כי במקרים רבים הערך המוצהר של רכב ביבוא אישי נמוך עד כדי 50% מערך העסקה האמיתי, ולאור העובדה שבארץ הפך התחום לאבן שואבת בעיקר ליבוא לא מוסדר ל'סוכנים' ו'מתווכים'".