אחד מי יודע
עיצוב מינימליסטי, חיישנים מתקדמים ועצלות שוברת שיאים הולידו את מה שעשוי להיות קטגוריה חדשה בתחבורה: חד־אופן חשמלי להולכי רגל
קייל דורקסן קיבל את הרעיון בדרך לעבודה הקודמת שלו, חברת האופניים החשמליים פאראדיי בסן פרנסיסקו. "בכל בוקר הייתי צריך לצעוד קילומטר שלם מתחנת הרכבת לסטודיו, ובדרך פנטזתי על כלי רכב קומפקטי שהיה הופך את הדרך למהירה וקלה יותר", הוא מספר ל"מוסף כלכליסט". הוא חלם על סקייטבורד מרחף, כמו זה מהסרט "בחזרה לעתיד 2", אבל הסתפק בטכנולוגיה הקיימת ויצר משהו קצת יותר מציאותי.
- אני לא מאמין, הסקייטבורד המעופף מגיע!
- על נשיאים, בננות, סקייטבורד והשטן
- איפה הסקייטבורד המעופף שלי, מר רוברט זמקיס?
היצירה שלו נחשפה בינואר בתערוכת האלקטרוניקה CES, ועוררה בקרב חובבי טכנולוגיה התלהבות שעזרה לו לגייס באתר קיקסטארטר יותר מחצי מיליון דולר ולהתחיל בייצור המוני וברישום הזמנות מוקדמות בכ־1,500 דולר ליחידה.
Wheelsurf
יצרן: Unconventional BVio
מחיר: 11,700 דולר
מהירות: עד 40 קמ"ש
שיווק: נמכר מאז 2005
להמצאה המלהיבה שלו קוראים Onewheel, סקייטבורג חשמלי שבמרכזו מותקן גלגל ענק יחיד. המכשיר מצויד בחיישני תנועה ובשיווי משקל מעולם הרכב - חיישנים דומים, דרך אגב, מותקנים בסמארטפונים - שמחזיקים את הלוח מאוזן ומאפשרים לרכוב עליו במהירות ולנווט בקלות, בהטיות הגוף, מבלי להפגין שיווי משקל יוצא דופן. דורקסן מציג את זה כשילוב בין הנוחות של עמידה לבין הריגוש של גלישה בשלג, או על סקייטבורג מרחף. "קהל היעד שלנו הם אנשים בדרך לעבודה או לבית הספר או כאלה שסתם רוצים לעשות סיבוב ולטייל. אנחנו פונים לנקודת המפגש בין הנאה ותחבורה", אומר דורקסן.
הוא והמכשיר שלו הם רק קצה הקרחון. Onewheel הוא חלק מגל חדש של כלי רכב עירוניים קטנטנים ומשונים, שמשרטטים את מה שנראה כמו נישה חדשה של תחבורה: מכשירים יקרים שמאפשרים לזוז מהר יותר מבהליכה, בנוחות רבה יותר משל אופניים ובמחיר נמוך מזה של מכונית. ולכולם יש תכונה משותפת: גלגל אחד בלבד. "בזכות החידושים הטכנולוגיים של ענף הרכב והסוללות ניתן סוף סוף לבנות כלים קסומים כאלה, אפילו במשקל 10 ק"ג", דורקסן מסביר.
Onewheel
יצרן: Future Motion
מחיר: 1,500 דולר
מהירות: עד 20 קמ"ש
שיווק: שיווקו בארה"ב יחל בנובמבר
מי צריך דווקא עכשיו נישת תחבורה חדשה? אולי עובדי הייטק שמכתתים רגליים בקמפוסים ההולכים ומתרחבים של ענקיות הטכנולוגיה בעמק הסיליקון, וללא ספק היזמים והמשקיעים בענף "צעצועי נסיעה חווייתית", שהוליד בעבר את הסגווי והקורקינט החשמלי ומנסה להתחדש. הונדה, לדוגמה, כבר הציגה ב־2009 חד־אופן חשמלי כזה בשם U3-X.
למכשיר מראה לא מלהיב של דרגש ישיבה גבוה, והוא מעולם לא הבשיל לייצור מסחרי. בדיעבד הוא מבשר הטרנד.
U3-X
יצרן: הונדה
מהירות: עד 6 קמ"ש
שיווק: נחשף ב-2009 ומיד נגנז
בארצות הברית כבר משווקים את Solowheel, שהוצג לראשונה בתערוכת CES ב־2013 וכיום נמכר ב־2,000 דולר. המכשיר המינימליסטי נראה כמו גלגל בודד עם רגליות מתקפלות, וכפי שהממציא שלו שיין צ'ן תיאר בשיחה עם "מוסף כלכליסט", "הנסיעה בו דומה לרכיבה על אופניים בירידה: אתה נוסע מהר, לא מפעיל את השרירים ומנווט בנטיות של הגוף".
הוא מוסיף: "המצאתי את זה מתוך עניין בתחבורה ירוקה. כבר יש אופניים חשמליים, אבל הם כבדים מדי. חיפשתי משהו שנוח לקחת ממקום למקום". המכשיר עצמו מקרטע מסחרית. אחרי סיקורים נלהבים בעיתונות הטכנולוגיה הוא התגלה כמסובך לפירוק והרכבה, ובמגזין "Wired" כבר הכתירו אותו כמכשיר המסוכן ביותר שנכנס למשרד שלהם.
RYNO
יצרן: RYNO Motors
מחיר: 5,300 דולר
מהירות: עד 16 קמ"ש
שיווק: שיווקו בארה"ב יחל החודש
ואולם, זה לא עצר אף אחד. החודש יתחיל להימכר בארצות הברית RYNO, מעין חצי אופנוע עם גלגל אימתני אחד שנראה כאילו נשלף מסרט מדע בדיוני. המכשיר מגיע למהירות 16 קמ"ש, ולפי פרסומים, משווקיו כבר שכרו יועצי רגולציה כדי להסדיר תקנות לשימוש בו בערי ארצות הברית.
Self Balancing Unicycle
יצרן: Commute Connect
מחיר: 1,800 דולר
מהירות: עד 20 קמ"ש
שיווק: נמכר בארה"ב מאז 2013
עוד כלי שכבר נמכר הוא Wheelsurf, שנראה כמו חישוק ענק וקצת מצחיק עם כיסא במרכז. באתר החברה מייחסים את המכשיר לשושלת ותיקה של כלי רכב ניסויים שבהם ישב הנהג בתוך גלגל. בסרטוני ההדגמה הוא לא נראה יציב במיוחד, וזה בסדר, כי מלכתחילה הוא משווק כצעצוע חווייתי. ה"אייפון" של טרנד החד־אופן החשמלי עדיין לא נחשף. אבל דורקסן אופטימי, וכפי שאמר בראיון ל"ביזנס וויק": "בעוד חמש שנים המדרכות שלנו עשויות להיראות אחרת לגמרי".
Solowheel
יצרן: Inventist
מחיר: 2,000 דולר
מהירות: עד 16 קמ"ש
שיווק: נמכר מאז מרץ 2013