$
בארץ

נפתח מחדש השלב המקדים במכרז להקמת נמלים חדשים

הסיבה: התעניינות מחודשת של כמה חברות בינלאומיות בפרויקט, בהן חברות מסין שבנו בעבר נמלים; המועד האחרון להגשת הצעות - 10 באפריל

ליאור גוטמן 23:5222.03.14

משרד התחבורה הורה לחברת נמלי ישראל לפתוח מחדש את השלב המקדים (PQ) למכרז ההקמה של שני הנמלים החדשים. כך נודע ל"כלכליסט".

 

הצעד ננקט בימים האחרונים לאור התעניינות מחודשת של כמה חברות בינלאומיות בפרויקט, בהן חברות מסין שבנו בעבר נמלים. בנוסף נרשמה התעניינות של חברות אמריקאיות, ושר התחבורה ישראל כץ עתיד להפגש בימים הקרובים עם שגריר ארה"ב בישראל כדי לעניין אותו בפרויקטים.

 

בעקבות כך, חברת נמלי ישראל פרסמה תיקון למועד ההגשות למכרז החדש כאשר התאריך הסופי נקבע ל-10 באפריל הקרוב. שאר התנאים במכרז, בהם העמדת ערבות פיננסית וניסיון בינלאומי, לא השתנו.

 

נמל אשדוד נמל אשדוד צילום: גדי קבלו

 

במשרד התחבורה מסבירים שהעילה לעדכון התאריך היא המתווה החדש לבניית הנמלים החדשים, שקובע שהם לא ייבנו בבת אחת אלא במקטעים (50% מהשטח המיועד לבנייה בהתחלה, ולאחר מכן התקדמות בפעימות של 10%-20% כל פעם), כך שהנמל החדש ייפתח בשלבים. עוד מחדדים שם שעדכון זמני המכרז נעשה על דעת החברות המשתתפות ובהסכמתן, וזאת כאמור כדי לאפשר כניסת חברות חדשות. לפי ההערכות, אם עבודות הבנייה יחלו כמתוכנן בסוף 2014, הנמל הראשון בחיפה עשוי להיפתח בסביבות 2020 ואילו זה באשדוד - באמצע 2021.

 

חמש חברות נרשמו לבנייה  

 

בסוף 2013, כאשר פורסמו מכרזי הבנייה, נרשמה התעניינות של שמונה חברות. פרסומים שונים טענו שחלק מהחברות לא ניגשו בסופו של יום למכרז בשל חרם בינלאומי שהוטל על ישראל, אך במשרד התחבורה מסבירים שבחינת העובדות מעלה שמדובר בשמועות חסרות שחר. כך למשל, אפריקה ישראל לא ניגשה למכרז מסיבות פנימיות; חברה הולנדית נוספת לא ניגשה כי נפסלה בשל אי עמדי בתנאי הסף, ולאחר הפרסום השגוי על החרם היא טרחה להפיץ הכחשה רשמית; חברה שלישית, מספרד, כשלה בקבלת ערבויות מממשלת ספרד לעמידה בתנאי הסף של המכרז המקורי.

 

לפיכך, באמצע פברואר האחרון נסגר המכרז המקורי (PQ) אליו ניגשו שלוש קבוצות שמורכבות מחמש חברות: שפיר הנדסה ואשטרום; צ'יינה הארבור הסינית; ויון-דה-נול הבלגית, שפועלת תחת חברת לודרקו מלוקסנבורג, שניגשה יחד עם שיכון ובינוי.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x