ישראל כץ על הרפורמה בנמלים: "מתעלם מהאיומים שאני שומע"
במסגרת הדיון שהתקיים בוועדת הכלכלה בכנסת בנוגע לתוכנית להקמת נמלים חדשים בחיפה ובאשדוד, אמר שר התחבורה: "המהלך הזה הוכרע ובלתי הפיך". יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד אלון חסן: "מוכנים להידברות"
"לא צריך להקים נמל חדש לפחות ב-15 שנה הקרובות. אפשר לקחת את הרציפים שלנו ולהשביח. אנחנו מבינים שהמדינה רואה בכוחות של ועדי העובדים בעיה ובמקום להתמודד איתנו עושים מעקף ובונים עוד נמלים כדי לשבור אותנו". כך אמר הבוקר (ב') אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה, בדיון שהתקיים בוועדת הכלכלה בכנסת. לדבריו, לבנות נמל חדש ייקח עשר שנים, מישהו פה מדמיין מה זה עשר שנים של מאבק עובדי נמלים?".
- השר כץ: "ראשי ועדי הנמלים התרגלו להחזיק את המדינה בגרון, המציאות הזאת הסתיימה"
- רק 3 קבוצות ניגשו למכרז להקמת נמלים חדשים בישראל
- בדקה ה-90 - המדינה ביטלה את הפגישה עם ועדי הנמלים
בתגובה אמר הגיב ח"כ משה פייגלין (הליכוד): "זה נשמע לי כמו איום. אתה מאיים?". על כך השיב אדרי: "חס וחלילה. אבל רפורמה עושים בהידברות". בדיון שנערך הבוקר נכח שר התחבורה ישראל כץ וכן נציגי הנמלים, ועדי העובדים וגורמים רלוונטיים אחרים.
"מטרת הדיון היא לבדוק אם משרד התחבורה והאוצר הולכים למהלך בניית שני הנמלים החדשים מהסיבות הנכונות ועל בסיס נתונים נכונים", אמר בפתח הדיון יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ אבישי ברוורמן (העבודה), וביקש לדעת האם אכן קיים צורך אמיתי בבניית הנמלים ואם אלה לא "יהיו בסופו של דבר פילים לבנים בלי שימוש".
בתגובה אמר כץ: "אני אומר פה - ניצחנו. ניצחנו כי המהלך הזה הוכרע, מתקדם, הוא בלתי הפיך והוא מצליח". כץ חזר והדגיש את הצורך בתחרות מול נמלי אשדוד וחיפה, ואמר כי ההחלטה על הקמת הנמלים התקבלה אחרי שהתייעץ עם כל הגורמים הרלוונטיים. לדבריו, "לא נשאיר נמלים נכים שלא יוכלו להתחרות באותם התנאים". בתגובה להערות ביניים על אמירה זו אמר כץ: "אני מתעלם מהאיומים שאני שומע ולא מעניין אותי שאנשים מתפקדים נגדי, אני מתעלם כי חשובה לי מדינת ישראל".
במהלך הדיון הוצגו נתונים ולפיהם בנמלי הים עוברים כ-50 מיליון טון שינוע ימי. עוד עולה מהנתונים כי 98% מסך היבוא והייצוא של מדינת ישראל מתבצעים דרך נמלי הים. על פי התחשיב שבוצע עבור משרד התחבורה, קיים צפי של 5.3% גידול שנתי בייבוא ויצוא הסחורות. עוד נאמר בדיון כי ממוצע המתנה של אנייה כיום בנמלים עד לפריקתה הוא כעשר שעות וחצי, מודל שלא קיים בנמלים מקבילים באירופה.
ראשי ועדי העובדים של נמל חיפה ונמל אשדוד השתתפו בדיון, ומחו בתוקף על דברי השר כץ ונגד הרפורמה בנמלים. ואולם, יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד, אלון חסן, אמר בדיון כי הוא בעד הידברות. לדבריו, "לפני הבחירות ניהלתי משא ומתן חשאי עם מי שהיה אז ראש אגף התקציבים גל הרשקוביץ, וזה היה בידיעת ראש הממשלה. נסענו ביחד לביקור בנמלים באירופה. אני לא פוחד מתחרות, ולראיה כמעט סגרנו הסכם. נאמר לי שראש הממשלה לא יכול לסגור את זה סופית כי בדיוק היו בחירות. לצערי לאחר הבחירות לא התקדמנו. הרשקוביץ התקדם וזה נגמר. אני אומר לכם, בנמלים הבאים לא יהיו ועדי עובדים? לא יהיו שביתות? אתם טועים".
יו"ר ועד עובדי נמל חיפה, מאיר תורג'מן אמר בדיון: "ארבע שנים לא שבתנו, יש לנו אחריות. דעו לכם שבנמל חיפה הבוקר אין אף אנייה, העובדים יושבים בלי מעש. אנחנו לא מנצלים 35% מנמל מיושן. יש לי מנופים בני 35 שנה שאיתם אני אמור להתחרות ב-2020 במנופים חדשים של נמל חדש. אני אומר שהבעיה המרכזית פה היא הניסיון למוטט אותנו, ועדי העובדים".