תתחברו: רק סלילת כבישים לפריפריה תוריד את מחירי הדיור
הממשלה צריכה להפסיק לחפש את הפתרון להורדת מחירי הנדל"ן בכיסם של תושבי החוץ. רק השקעה בתשתיות שיחברו יישובים מרוחקים לאזור המרכז תגדיל את היצע הדירות ותאפשר לצעירים להגשים את חלום הדירה
* עוד על עוד על נדל"ן ותשתיות בוועידה הכלכלית הלאומית ב-28 באוגוסט. להרשמה: לחצו כאן
אחד מסעיפי התכנית של הממשלה החדשה קובע כי תושבי חוץ לא ייהנו מפטור ממס שבח או ממדרגת מס רכישה נמוכה בעת שהם קונים דירה. בכך מקווים באוצר להביא לירידת הביקושים ולצינון שוק הנדל"ן. במקביל לכך הוחלט על מגבלות אשראי ומיסוי צעדים שדווקא יקשו על מעמד הביניים לרכוש דירה חדשה.
השילוב בין שני הצעדים מנסה להקטין את הביקושים ויוצר תמונה בעייתית שאין בה כדי לעזור למי שבאמת זקוקים לעזרה בשוק הנדל"ן. הממשלה מצננת את שוק דירות היוקרה באמצעות המס על תושבי החוץ. הביקוש לדירות במגדלי הפאר הנבנים לחוף הים התיכון אולי יירד במעט, ובעקבותיו המחירים. כך או אחרת, מדובר במהלך לחלוטין לא רלוונטי לעמך ישראל.
משפחה ישראלית ממוצעת אינה מתמודדת עם העשיר היהודי מצרפת על הפנטהאוז לחוף הים. ירידת מחירים בשוק הזה לא תסייע לה כלל ברכישת דירת ארבעה חדרים בראשון לציון.
במקביל כאמור לניסיון לצנן את שוק הנדל"ן היוקרתי לתושבי חוץ, מכבידה הממשלה את ידה על משפחות מעמד הביניים שמחפשות דירת ארבעה חדרים בסיסית. שעבור המשפחות להן מתיימרת הממשלה לעזור, מדובר בבשורה רעה מאד. השורה התחתונה שלהם, סך הכסף הנדרש בשביל לרכוש דירה, רק הולכת ותופחת והחלום הולך ומתרחק . הפתרונות האפשריים להתמודדות עם המשבר בשוק הנדל"ן לא יכול להתמקד רק בצינון הביקושים, שהרי כל מטרתה צריכה להיות לאפשר ליותר אנשים לרכוש דירות. הממשלה צריכה לעזוב את שוק דירות היוקרה לנפשו, ולהתמקד בדירות שבאמת מעניינות את מעמד הביניים, דירות 4-5 חדרים ממוצעות, מחוץ לתל-אביב. היא צרכה לדאוג להיצע גדול יותר.
הפתרון הוא בהרחבת מפת הנדל"ן של ישראל צפונה ודרומה. זאת על ידי פעולות מקדימות לשיווק הקרקעות לבנייה, וזאת ע"י פיתוח פרויקטים תשתיתיים ותחבורתיים שיחברו בין מקומות שכיום מנותקים מהמרכז. דוגמא לכך הוא כביש עוקף קריות שנפתח והאיץ פיתוח שכונות למגורים ושטחי מסחר בקריית ביאליק וקריית אתא. הוצאה אל הפועל של פרויקטים גדולים מסוג זה תגדיל את הביקוש לקרקעות לבנייה באזורים אלה.
פעולות אלו , הכוללות השקעה מסיבית בפרוייקטי תשתית תחבורתית, דורשות תקציבים מידיים שיכולים להגיע דווקא מהציבור עצמו דרך קרנות הפנסיה , הביטוח באמצאות השוק המוסדי בשיתוף המגזר הפרטי והמדינה .פרויקטים אלו הידועים בשמם P.P.P נוסו והוכתרו בהצלחה כמו כביש 6 ,כביש 431 , ומיזם התחבורה הנתיב המהיר שהאיץ את השיווק בעיר מודיעין ע"י הפחתת זמן הנסיעה ושילוב של חנייה ושאטל חינם למרכז ת"א.
תהליכים אלה, בנוסף למדיניות מיסוי נבונה יותר שדווקא תעודד רכישות דירות יכולים לתת הקלה נוספת למעמד הביניים ולקרב את חלום הדירה למימוש. תנו ליהודי התפוצות העשירים ולמשווקי מגדלי הפאר להתמודד האחד עם השני. את תשומת הלב יש לרכז במשפחת ישראלי שהמציאות הנוכחית מובילה אותה אל ההיפך ממה שהיא צריכה.
אבי פנטורין הוא המהנדס הראשי בקבוצת שפיר