$
מחפשי עבודה

יזמים ממאדים יזמיות מנגה - האם יש תחומים אופייניים ליזמות נשים?

רוב היזמים, נוטים לפעול בתחומים המוכרים להם, לכן ישנם תחומים כמו אופנה, או מוצרים המופנים לנשים בהריון, בהם נשים פעילות יותר מגברים

מיכל מיכאלי 15:3321.07.13
אחת השאלות הנפוצות יותר בהקשר של יזמות נשים היא "מה יזמות עושות?". השאלה מגיעה בדרך מצד יזמים גברים ומלווה בהערה שגם הם פועלים ב"תחום נשי". האם יש בכלל תחומים אופייניים ליזמות נשים? התשובה, כדרך עולם, היא - כן ולא.

מזה זמן, אנחנו עוקבים אחר מיזמים בשלבים מוקדמים בארץ, ומטבע הדברים מפנים תשומת לב מיוחדת למיזמים בהם הצוות היוזם כולל לכל הפחות אישה אחת. כשאני בוחנת את רשימת המיזמים המעניינים יותר אותם פגשנו, נחשפת רשימה מגוונת של תחומי עיסוק: פרסום, מידע וציוד רפואי, אבטחת מידע ארגוני, חינוך, שירותי ענן, Ecommece, Big Data analysis, וכמובן גם אופנה ושירותים חברתיים לנשים.

 

יזמית - האם יש תחומי יזמות נשיים? יזמית - האם יש תחומי יזמות נשיים? צילום: shutterstock

 

רוב היזמים, נשים כגברים, נוטים לפעול בתחומים המוכרים להם. יזמים מגיעים מכל קשת הפעילות העסקית והטכנולוגית. נשים בישראל ובעולם פעילות בקשת רחבה מאוד של תחומי עיסוק. כמו עמיתיהן הגברים, כאשר חלק מנשים אלו בוחרות לנטוש את הנתיב הסלול, ולסלול נתיב חדש לעצמן, הן בוחרות לפתור בעיה, או למלא חסר באותן תחומים מקצועיים בהם הן מתמחות, וכאמור - תחומים אלו הנם מגוונים ביותר.

 

לנטייה ליזום בתחומים המוכרים לייזמת יש גם פנים נוספות - קיימים תחומים אחדים, בהם נשים אכן פעילות יותר מגברים. תחום האופנה, לדוגמא, מושך מאז ומעולם הרבה יותר תשומת לב מצד נשים, הן כצרכניות, הן כבעלות דעה או צרכניות דעה, וכבעלות מקצוע. בה בעת, מדובר ללא ספק בפלח שוק גדול מבחינה מסחרית - לא פלא, אם כן, שהיזמות נפוצה מאוד בתחום האופנה והסחר באופנה, ושחלקן היחסי של היזמות בו גדול ביחס לחלקן מקרב היזמים ככלל.

מיכל מיכאלי מיכל מיכאלי

 

בתחומים אחרים, יזמיות נפוצות כפועל יוצא מחלקן הגדול בקרב כלל בעלי המקצוע בענף. דוגמאות לכך ניתן למצוא בתחומי החינוך ומדעי החיים. בשני תחומים אלו חלקן של הנשים בכלל כוח העבודה המקצועי הנו גדול יחסית לתחומי עיסוק אחרים. לכן, חלקן של הנשים מבין היזמים בתחום הנו גבוה יחסית באופן דומה. האם הדבר הופך אותם ל"תחומים נשיים"? - כלל לא.

 

קיימת קבוצה נוספת, ודי מגוונת של תחומי יזמות בהם גברים ממעטים לפעול. דוגמאות לכך ניתן למצוא בשלל השירותים והמוצרים המופנים לנשים בהריון, לקראת חתונה או אימהות צעירות. מדובר בפלחי שוק משמעותיים מאוד בהם נשים הנן כמעט הפעילות היחידות. לכן, נשים יהיה אלו שיזהו חסרים ומכשולים בפלחי שוק אלו ואף יציעו וייזמו פתרונות להם. אם תרצו, אלו הם אכן תחומי "יזמות נשית", דבר שלא פוגע כלל בפוטנציאל הכלכלי שלהם. מצד שני, ידוע זה מכבר שהחלטות כלכליות אינן ריאליות ולכן כמות ההשקעות שמופנית לתחומים אלו אינה פרופורציונאלית לפוטנציאל השוק - וחבל.

 

המשותף לכלל הנשים הפונות לעסוק ביזמות, הן אלו הבוחרות ליזום בתחום הפונה לשוק הארגוני, והן אלו הפועלות בתחומים צרכניים ופוני נשים, הוא הקושי הרב הכרוך בבחירה בנתיב היזמות. החברה הישראלית תעודד גבר להיות יזם, תסלח על כישלונות, תהלל הצלחות ותתמוך בדרך. אותה החברה תדחוף נשים לא רק שלא לצאת לדרך עצמאית, אלא אף תעודד אותן לנטוש את המסלול המקצועי, כי הרי המשפחה והילדים חשובים מכל. בתנאים אלו, נשים שהתגברו על החששות, המכשולים שהציבה החברה בפניהם, חוסר הסיוע מבית, והגישה המוגבלת למשאבים, ועל אף כל אלו בחרו להפוך ליזמות, מציגות בדרך כלל רעיונות מגובשים, ישימים ובעלי בסיס כלכלי ברור, הרבה מעבר לנפוץ אצל יזמים ככלל.

 

ואנקדוטה - גם בפלחי השוק הפונים באופן מובהק אל נשים, רובם של היזמים הנם גברים. ברוב המקרים הם מזהים את שוק היעד נכון, אבל לא מעלים על דעתם ששותפה אישה תאפשר להם להבין ולפנות לקהל היעד שלהם ביעילות רבה יותר.

לאחרונה פגשתי מספר קבוצות של יזמים, כולם גברים, שעסקים בתחום החביב מאוד על גברים ככלל - דייטינג. "אנחנו פונים רק אל הנשים" אמר לי אחד מהם. "אם הנשים ישתמשו באפליקציה, כל הגברים ישתמשו בה בעקבותיהן" אמר בצדק רב. "אינך חושב ששותפה תעזור לכן לגייס ביעילות משתמשות לאפליקציה"? שאלתי. הוא לא חשוב על כך כלל.

 

הכותבת היא מייסדת ושותפה מנהלת ב"אווה ונצ'רס"

בטל שלח
    לכל התגובות
    x