$
בארץ

הממשלה וההסתדרות ינסו לגשר על הפערים ללא שביתה

מנכ"ל משרד רה"מ ויו"ר האגף לאיגוד מקצועי יחלו היום בסבב פגישות כדי לדון בהגבלת זכות השביתה ובהקמת הנמלים הפרטיים. עם זאת, ראשי ועדי הנמלים לא מחכים ובתום פגישה שערכו אתמול הצהירו שלא יהססו להכריז על סכסוך עבודה

מיקי פלד 08:1709.07.13

הממשלה וההסתדרות יחלו בשיחות בשבוע הקרוב במטרה להגיע להסכמה שתמנע החרפה נוספת ביחסים בין הצדדים, עד לאפשרות של הכרזת סכסוך עבודה במגזר הציבורי והשבתת הנמלים. שלשום בערב נפגש ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, לפגישה בארבע עיניים, שבסופה הוחלט כי יתקיים משא ומתן בין מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, לבין יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן.

 

הנושא המטריד ביותר מבחינת ההסתדרות, אשר סביר להניח כי יהווה את מוקד השיחות בין הצדדים, הוא הניסיון של נתניהו להגביל את זכות השביתה של ועדי העובדים בשירותים הממשלתיים החיוניים כגון נמלי הים ונתב"ג, חברת החשמל והרכבת. לוקר אף הקים בהוראת נתניהו צוות משפטנים שאמון על ניסוח המתווה להצעת חוק שכזו. בעבר הגדיר ניסנקורן, המקורב מאוד לעיני, את הגבלת זכות השביתה כ"סדין אדום" ומסר שכזה יועבר בשיחות עם לוקר. בתום שבוע השיחות בין הצדדים צפויים נתניהו ועיני להיפגש בשנית. אם לא יהיה הסכם, עשויה ההסתדרות להכריז על סכסוך עבודה שיאפשר לה להשבית את המגזר הציבורי, כולל נמלי הים, בתוך שבועיים.

 

עיני. הנמלים הפרטיים הם רק חלק קטן מנושאי השיחות עיני. הנמלים הפרטיים הם רק חלק קטן מנושאי השיחות צילום: אוראל כהן

 

סוגיה נוספת שנמצאת על הפרק היא זו של הקמת נמלי הים הפרטיים. בהסתדרות אמרו בתקופה האחרונה כי הבעיה מבחינתם היא לא עצם ההקמה של הנמל, אלא העובדה שהדבר נעשה בלי הידברות עם העובדים ובלי הסכם על האופן שבו יתחרו ביניהם הנמלים הממשלתיים והנמלים הפרטיים שיוקמו במקביל אליהם. בהסתדרות אף חוששים שהממשלה תתחיל בתהליך הפרטה של הנמלים הקיימים במקביל.

 

נושא הנמלים, אם כן, יהיה גם הוא נדבך מרכזי בשיחות בין לוקר לניסנקורן. אתמול נפגשו ראשי שני ועדי הנמלים, אבינועם שושן מאשדוד ומאיר תורג'מן בחיפה, ואמרו כי בסופו של דבר הם לא יהססו להכריז על סכסוך עבודה, אך מצפים להגיע להסכמה שתכלול את הסדר התחרות בין שני סוגי הנמלים. לדוגמה, הסכמה על שדרוג הנמלים הממשלתיים כך שיוכלו לקלוט אוניות ענק כמו שמתוכנן בנמל הפרטי, אך גם השפעה מסוימת על השכר שיקבלו עובדי הנמל הפרטי כך שלא יקבלו שכר נמוך משמעותית מזה של העובדים הקיימים.

 

מעבר לכך ישנה גם הסוגיה של הרפורמה בשירות המדינה, שקובעת כי קביעות ובונוסים יותנו בהערכות מנהלים ולא בוותק כפי שהמצב הוא כיום. גם כאן, ההסתדרות לא מתנגדת קטגורית, אך מתקשה לקבל את הנורמות החדשות שיצרה ממשלת נתניהו הנוכחית שלפיהן רפורמות גדולות מאושרות קודם בממשלה ורק לאחר מכן מגיעות לדיון מול ועדי העובדים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x