מתי התעסוקה הסדורה תמות?
כפי שימי הקביעות והקריירה המובטחת חלפו ואינם עוד, כך גם מקום העבודה הקבוע שמשמש חלק מזהותו של האדם בחייו הבוגרים עשוי לחלוף מהעולם ובימינו
מאריסה מאייר, המנכ"לית הטרייה של יאהו, עוררה סערה כשהכריזה שהחל מיוני תבוטל ביאהו העבודה מהבית. עובדים בעבודה, היא הודיעה לאלפי עובדיה. ענקית הקמעונאות בסט ביי הזדרזה לחקות את יאהו, ובמשך כמה ימים הרשת געשה בתגובות בעד המהלך ונגדו. בעיקר נגדו. דיברו על יתרונות העבודה מרחוק, היכולת לעבוד הרבה ובכל זאת להקדיש זמן למשפחה, החיסכון בהוצאות הנסיעה, בעיות החניה והזיהום, האפשרות לגייס עובדים מוכשרים שבתנאי "דפיקת שעון" לא היו זמינים. ובעיקר דיברו על העלייה בשביעות הרצון ובאושר, ועל העובדה שבעולם האימייל, המסנג'ר ושיחות הווידיאו, עלותם נמוכה וערכם גבוה.
אל מול המתנגדים לשמרנות באו המצדדים, שטענו כי בניהול ובעבודת צוות אין תחליף למגע האישי. יצירתיות, טענה מאייר, מתרחשת היכן שנפגשים ומחליפים רעיונות. ולפי הדלפות שהגיעו לרשת היתה למאייר עוד סיבה: נתונים ממוחשבים שיאהו אספה גילו שמי שעבדו מהבית פשוט נתנו פחות. רחוק מהעין התגלה גם כרחוק מהמשימה.
אלא שהדיון הזה הוא בשאלה ישנה. שאלה של שנות התשעים, שהתשובה לה התקבלה כבר מזמן. עובדי העתיד לא רק שיעבדו יותר מהבית. עוד ועוד מהם כלל לא ישויכו למקום עבודה אחד. המיקום הוא רק חלק ממגמת שינוי בארגונים, ובשיטות הניהול והתגמול. וכבר החלה ההחלפה ההדרגתית של מקומות עבודה ב"משימות עבודה".
והמהפכה שמתרגשת עלינו היא אולי אטית, ואולי עוד לא מורגשת בכל משרד, אבל היא עשויה לשנות את מבנה שוק העבודה לא פחות מכפי שעשתה בעבר המהפכה התעשייתית. ועיקרה של המהפכה הוא פירוק, רישות ומיקור המונים. אנחנו מכירים את קצה הקרחון של זה, ומכנים אותו "חלטורה" ו"פרילנס".
בחברת אמזון זה אתר "הטורקי המכאני" (mturk.com), שחברות מעלות אליו משימות פשוטות שמתבצעות בעזרת מחשב, ומאות אלפי גולשים, בעיקר בעולם השלישי, מבצעים אותן תמורת שכר שמשולם בפרוטות - סנטים עבור ביצוע של כל פעולה ופעולה. העסקת פרילנסרים בתיווך הרשת מתרחשת כבר שנים באתרים כגון TaskRabbit.com, oDesk.com וגם Fiverr.com ו־xPlace.com הישראליות. האתרים האלה הם חלוצי הגלגול העדכני, הגלובלי, היעיל והמנוכר מאין כמוהו של לשכות העבודה. חירות מוחלטת לשני הצדדים, ואפס ביטחון סוציאלי.
והשיטה הזאת נפוצה לא רק בגרסת סדנאות היזע למתכנתים הודים. יש לה גם גרסה שמותאמת לעובדים מבריקים. ב"אתגר נטפליקס" המפורסם, חברת השכרת הסרטים שילמה ב־2009 מיליון דולר, יותר ממה שמשפחה אמריקאית ממוצעת משתכרת ב־20 שנה, לקבוצת גולשים שפתרה אתגר חישובי מסובך.
האתרים IdeaConnection.com ו־Innocentive.com התפרסמו בכך שחברות מפרסמות בהם בעיה או אתגר, ומשלמות אלפי דולרים לגולש שיפתור אותם. ועוד אתרים מצטרפים למגמה הזאת: ב־Kaggle.com רבבות מתכנתים מתחרים על פרסים כספיים. ב־99Designs.com אלה גרפיקאים ואמנים, ו־HealthTap.com מייצר חלטורות ייעוץ קצרות טווח לרבבות רופאים. בלי שכר מובטח, בלי יחסי עובד־מעביד, בלי הדדיות, ועם סיכוי להשתכר הרבה בזמן קצר.
חשבו על החשדנות והביקורת שנשמעים כלפי העבודה מהבית והשלכותיה על חיי העובדים ורווחתם, והחשדנות כלפי המגמה החדשה תהיה מובנת מאליה. אבל מי שרוצה להסתגל ולשרוד צריך להתחיל להתייחס לזה כעובדה: כפי שימי הקביעות והקריירה המובטחת חלפו ואינם עוד, כך גם מקום העבודה הקבוע שמשמש חלק מזהותו של האדם בחייו הבוגרים עשוי לחלוף מהעולם. כן, בימינו.
פרופ' רפאלי הוא ראש המרכז לחקר האינטרנט באוניברסיטת חיפה
sheizaf.rafaeli.net