"יבואן מקביל לא יוכל להצליח בשוק הרכב הישראלי"
ד"ר שמואל חרל"פ, יו"ר קבוצת כלמוביל: "התחרות בענף הרכב אינה מוכתבת על ידי הענף, אלא על ידי האוצר"
"יבואן מקביל לא יוכל להצליח בשוק הרכב הישראלי" - כך ציין היום (א') ד"ר שמואל חרל"פ, יו"ר קבוצת כלמוביל, יבואנית יונדאי, מרצדס ומיצובישי בכנס שנערך בתל אביב. לדברי חרל"פ: "מדובר בסיבה כפולה - ראשית אנו מבודדים במזרח התיכון. שנית, בגלל שהטריטוריה קטנה והמיסוי גבוה,
חרל"פ הסביר: "סוכן שמוכר מכוניות של יבואן מסוים בישראל אינו פועל כמו סוכן באירופה או בארה"ב. באירופה קיימות בין היצרן לצרכן שתיים או שלוש חוליות - יבואן וסוכן. לעומת זאת, בישראל קיימת חוליה אחת בלבד - היבואן עצמו שמוכר את המכונית ישירות לצרכן.
"זוהי הסיבה שבישראל יבוא מקביל לא יכול לעבוד; יבואן מקביל שירכוש את המכונית בחו"ל - לא מן היצרן עצמו, אלא מדילר של יצרן רכב שבעצמו רוכש את המכונית מן היצרן - תמיד יהיה יד שלישית או רביעית בשרשרת שבין היצרן ובין הצרכן, ולכן יקבל מחירים טובים פחות מאלה שיכול לקבל יבואן רכב ישראלי ותיק". בדברים אלה התייחס חרל"פ לוועדה הציבורית שמינה לאחרונה שר התחבורה ישראל כץ, במטרה לבחון את תופעת הריכוזיות בענף הרכב.
חרל"פ התייחס גם לענף הליסינג. לדבריו: "בענף המכניות המשפחתיות קיים סדרן שמכוון את התנועה - האוצר שקבע את שווי השימוש לרכב צמוד. ככל ששווי השימוש יהיה נמוך- כך תעלה פופולריות הליסינג. מסיבה זו התחרות בענף הרכב אינה מוכתבת על ידי הענף, אלא על ידי האוצר".