שוק היבוא המקביל תקוע, אבל משרד התחבורה בטוח: הרפורמה סייעה לתחרות
המשרד מסר כי הרפורמה ביבוא המקביל של כלי רכב הביאה לכניסת יבואניות חדשות לענף, בהן בטר פלייס ושלמה SIXT - אבל אלה אינן עוסקות כלל ביבוא מקביל
רפורמת היבוא המקביל של שר התחבורה, ישראל כץ, נכנסה לתוקף לפני כשנה, אך מאז טרם יובאו מכוניות ביבוא מקביל. כתוצאה מכך מנסים אנשי משרד התחבורה בכל דרך אפשרית להביא לפתיחת השוק, עד כה ללא הועיל. היום הודיע משרד התחבורה שיבחן פנייה ליצרני רכב שאינם מאפשרים לדילרים שלהם
עם זאת, ל"כלכליסט" נודע כי הודעתו של משרד התחבורה מתפרסמת היום כבר לאחר שהמשרד פנה אל כמה יצרניות רכב גדולות בבקשה לאפשר לסוכניהן לשווק מכוניות לעסקים ישראלים העוסקים ביבוא מקביל.
עוד הודיע משרד התחבורה שבקרוב יתאפשר יבוא מקביל של כלי רכב מתוצרת יצרנים יפניים, המייצרים אותם בארה"ב. עם זאת, יש לציין שלמעשה, שוק הרכב הישראלי ייפתח בכל מקרה בחודשים הקרובים ליבוא של מכוניות כאלה, עקב כניסתו לתוקף של צו היבוא המקביל במרס הקרוב.
יתרה מזאת, בהודעת משרד התחבורה מצוין ש"הרפורמה ביבוא המקביל הביאה לכניסת יבואנים חדשים לענף המייבאים ישירות מיצרן הרכב"; כדוגמה מציינים במשרד התחבורה את בטר פלייס ואת שלמה SIXT זכיינית אופל, ואולם שתיהן אינן עוסקות כלל ביבוא מקביל.
עוד מודגש בהודעת משרד התחבורה שבישיבה שערך המשרד צוין שהוספת ערוץ של יבוא כלי רכב הגדילה את התחרות בענף והביאה למבצעי הוזלות מיוחדים. עם זאת, בניגוד לדברים שנאמרו בישיבה, בפועל לא נפתח בשנת 2010 כל ערוץ ליבוא כלי רכב ומבצעי ההוזלות המיוחדים לא נבעו מפתיחת שוק, שכלל לא קרתה, אלא מתחרות בין היבואנים.
בשבוע הבא צפויה להתקיים ישיבה מיוחדת של ועדת הכלכלה, בה יציג משרד התחבורה צעדים שיאפשרו את פתיחת שוק הרכב ליבוא מקביל. ואולם כאמור, לעת עתה יבוא מקביל אינו מתקיים בישראל. אחת הסיבות לכך, מעבר לחסמים שמשרד התחבורה מונה, היא העובדה הפשוטה שיבואני הרכב רוכשים מכוניות מהיצרנים במחירים נמוכים מאוד, יש שיאמרו מהנמוכים ביותר בעולם. כיום, גופים המעוניינים לעסוק בתחום היבוא המקביל רוכשים את המכוניות ישירות מ"דילרים" בחו"ל, אשר כבר גוזרים נתח רווח מסוים. בשל עובדה זו, סוכני היבוא המקביל הישראלים אינם מסוגלים להתחרות עם היבואנים הוותיקים.