12 חברות ממשיכות להתמודד על נמל אילת
החברות הוכיחו איתנות פיננסים ויעברו לשלב הבא במכרז, שבמסגרתו יפקידו ערבות של 3 מיליון שקל ויעברו בדיקת נאותות
12 גופים עסקיים עברו את שלב ה-PQ במכרז לרכישת חברת נמל אילת, כך נמסר היום (ב') מרשות החברות הממשלתיות. הגופים הם: קבוצת גולד בונד; אמילה פיתוח; לוינשטיין נכסים; מפעלי תובלה; שפיר מבנים; BGI השקעות; אנגל אינווסט; פפו ספנות; ממן מסופי מטען וניטול; כנפיים אחזקות; פימי
בתחילת מאי החלה רשות החברות הממשלתיות בהליך מכירת נמל אילת, כחלק מהרפורמה בנמלים שהחלה ב-2005. הזוכה במכרז יקבל מהמדינה זיכיון להפעלת הנמל למשך 15 שנה, עם אופציה לעשר שנים נוספות בתנאים מסוימים ובאישור המדינה. שלב ה-PQ כלל בדיקת תנאי הסף והוכחת איתנות פיננסית. בשלב הבא יידרשו גופים אלה להפקיד ערבות בנקאית בסך 3 מיליון שקל ויתחיל שלב בדיקת הנאותות. לאחר מכן יתבקשו המתמודדים להגיש תוכנית עסקית ולבסוף תוגש הצעת המחיר.
מנהל רשות החברות הממשלתיות, דורון כהן, מסר: "מכירת נמל אילת והפעלה מוצלחת של הנמל עשויים לתרום לתחרותיות בהפעלת הנמלים ולייצר ערך לצרכן הישראלי, ליצואנים, ליבואנים ולכלל המשק הישראלי. לנמל אילת חשיבות אסטרטגית משקית ולאומית לסחר הישראלי ולכלכלת ישראל".
מנכ"ל חברת נמלי ישראל, שלמה ברימן, מסר: "הזכיין יהיה חייב להמשיך ולתת שירותי שינוע למטענים כפי שניתנים היום וייתכן שיידרש לפתח את תחום פעילות הנמל גם למכולות. לאורך כל תקופת הזיכיון הזכיין יימדד הן ברמת השירות שיעניק ללקוחות והן בכמות המכולות אותן ישנע. המדינה משאירה לעצמה את כל הסמכויות הקשורות לתחום הרגולציה והאינטרסים החיוניים של המדינה בתחומים הכלכליים והביטחוניים בכדי להבטיח שימוש מושכל ויעיל בנמל".
הפעילות המרכזית בנמל אילת כיום היא יבוא מכוניות, יצוא כימיקלים ולאחרונה החל להתפתח ענף תיירות הנוסעים (קרוזים). על פי נתוני רשות החברות הממשלתיות, הנמל משנע כ-6% מהיקף הסחר של המדינה, והוא בעל פוטנציאל לשינוע מכולות בסדר גודל של כ-200 אלף מכולות בשנה. בנמל 127 עובדים והכנסותיו ב-2010 הסתכמו בכ-122 מיליון שקל. הרווח הנקי הסתכם בכ-15.8 מיליון שקל.