"הרכבת תיסגר ב-17 באוגוסט - אם לא תיושם תוכנית הבטיחות"
שר התחבורה, ישראל כץ, הציג במסיבת עיתונאים את מהפכת הבטיחות ברכבת ישראל. כץ: "לא יהיה משא ומתן בנושא הבטיחות, לא תהיה שום פשרה. ביקשתי להכין תכנית אלטרנטיבית להסעת הנוסעים"
לתשומת לב נוסעי רכבת ישראל: אם עד ל-17 באוגוסט לא יאשר דירקטוריון רכבת ישראל את תכנית הבטיחות שהציג היום (א') משרד התחבורה, תושבת פעילות הרכבת. חוזים פתוחים עם חברות אוטובוסים כבר נחתמו, על מנת שאלו יספקו מענה תחבורתי אם וכאשר תושבת הפעילות. "אם המציאות לא תשתנה עד ה-17 באוגוסט", אמר שר התחבורה, ישראל כץ, "הרכבת תיסגר. לא יהיה משא ומתן בנושא הבטיחות, לא תהיה שום פשרה, לא תהיה רתיעה. ביקשתי להכין תכנית אלטרנטיבית להסעת הנוסעים".
עיקרי התכנית שהוצגה היום כוללים שינויים בתחומי הרגולציה, הפיקוח והבקרה וכן בהטעמת טכנולוגיה ומערכות בדיקות מתקדמות. כך למשל, מוצע להקים רשות לאומית לרכבות במשרד התחבורה, שתעסוק ברישוי פיקוח ובקרה, וכן בחקירת תאונות. התכנית כוללת הסדרת חקיקה ראשית ותקנות בנושאי הרכבת, בהם רישוי כלל המקצועות הרכבתיים, הסדרת סמכות חקירת משטרה וסמכויות בית המשפט לתעבורה, ואחריות מינהל מסילות הברזל וסמכויותיו.
"היום כשנהג רכבת עושה תאונה, אין אפשרות לקחת לו את הרישיון כי המדינה לא מנפיקה לו את הרישיון", אמר מנכ"ל משרד התחבורה, דן הראל, "עובדים שעוברים עבירות תנועה, כמו למשל נסיעה באור אדום, לא עומדים למשפט בבית המשפט לתעבורה כמו כולנו. כיום לא מתקיימות בדיקות כשירות תקופתיות, מעבר לבדיקות ראייה ושמיעה". הוא הוסיף כי כל סוגיית חקירת האירועים תתבצע תחת הרשות החדשה: "לא רק תאונות ייחקרו, אלא גם אירועים".
התכנית כוללת גם שינויים בתהליכי הגיוס, ההכשרה והסמכת עובדי הרכבת, פיקוח ובקרה איכותית במערך האחזקה, הפעלת אגף פיקוח על כלל מקצועות התפעול. "על רקע שרשרת תאונות ומחדלים בהם הייתה מעורבת הרכבת, הוריתי לבצע תכנית שאמורה להוביל למפנה ממשי ברגולציה ואימוץ תקנים בינלאומיים", אמר השר כץ, "הנחיתי את הנהלת החברה להציג את התכנית בפני העובדים לצורך הבעת הערותיהם. בכוונתי להיפגש בקרוב עם יו"ר ההסתדרות ולקבל את תמיכתו בתכנית. אני מצפה שהתהליך כולו יצא לדרך עד ה-17 באוגוסט. במידה ולא, תיסגר פעילות רכבת ישראל עד לארגונה מחדש".
"אני מציע לעובדים לקחת את הדברים ברצינות", המשיך השר כץ, "יש תופעה של ניסיון לקבל זכות וטו על מהלכים, אבל לגבי התכנית הזאת גם יו"ר ההסתדרות יצטרך להפגין מנהיגות, ואני מצפה ממנו לאמת את עקרונות התכנית".
"יישום התכנית ייקח זמן, בעיקר בתחום החקיקה", המשיך השר, "יש דברים שיתבצעו במהירות בכל הרמות ויש שיתבצעו תוך תהליך". לשאלה לגבי אי הסכמה מצד ועד העובדים שעלולה להביא להשבתת הרכבת באמצע אוגוסט, אמר: "נמתין ל-17 באוגוסט. אם זאת תהיה המציאות, הרכבת תיסגר. לא יהיה משא ומתן בנושא הבטיחות. לכן אני השר, לכן דן הראל הוא המנכ"ל. אני אחראי לקבוע מה הדבר שלפי דעת המומחים הוא המדד לרף המינימום לבטיחות. ביקשתי להכין תכנית אלטרנטיבית להסעת הנוסעים".
המנכ"ל, הראל, הוסיף: "במידה והרכבת תצטרך להיסגר בין אם בגלל השבתת העובדים או סיבה אחרת, לקחנו את כל נתוני הנסיעות של הנוסעים ברכבת ישראל על פי חלוקה לימים ועד חלקי שעות, והעמדנו מענה של אוטובוסים, עד 20% מעבר לנדרש. המחיר לנסיעה יהיה אותו מחיר ואף פחות. אנחנו לא ממציאים שום חברה חדשה, אלו יהיו חברות האוטובוסים הקיימות, חתמנו מולן חוזים פתוחים. ניתן פתרון סביר במקום הרכבת עד היום שיצא עשן לבן. לכל מקרה של השבתת הרכבת, יהיה פתרון סביר".
השר כץ דיבר אף על הכנה של המשרד למצב ממושך שבו יחולו שיבושים בפעילות הרכבת, ואמר: "מעבר לאלטרנטיבה הסבירה שתהיה במידה והפעילות תושבת, משרדי התחבורה והאוצר מנהלים שיחות כדי לחפש אלטרנטיבה במידה ונגלה שהחברה הזאת לא יכולה לבצע את תפקידה. אני מקווה שלא נגיע לזה, אבל לא נהיה מקובעים במצב ביניים שבו הרכבת מושבתת ומסיעים נוסעים באמצעות אוטובוסים. אם זה יימשך, נצטרך לייצר אלטרנטיבה אחרת לפעילות הרכבת בישראל".
"כשהגעתי למסקנה שבלי צעד אולטימטיבי הדברים לא יוכלו להתממש, באתי ואמרתי את הדברים", אמר השר, "זה לא נובע מפחד של ועדות, או אינטרס פוליטי, אלא מתוקף אחריותי. בטרם התשתיות מקבלות עוד תאוצה, בטרם הרכש מגיע, בטרם נפתחים קווים נוספים - זה הרגע לארגן את הדברים. לכן אנחנו מציגים דברים ברורים שעתידים להתבצע וצריך גם את הרצון של העובדים".
"לקחתי אחריות כי הגעתי למסקנה שזאת הדרך היחידה", אמר השר כץ, "אני בעד ועדים ובעד עובדים, ויש תחת המשרד הזה ועדים מהמובילים במשק, אבל לא נתקלתי באף מקום שוועד יוצא נגד בטיחות. לא נתקלתי בעובדי חברת החשמל פועלים נגד בטיחות. ברשות שדות התעופה, כשיש משבר בטיחות, הוועד מתייצב יום ולילה ומבצע את העבודה. לא נתקלתי בזה גם בנמלים. אבל ברכבת קורה דבר בלתי מתקבל. התקשורת דיווחה בהרחבה, ובצדק, על כל תאונה, כל תקלה, כל
דבר. אם היה נופל משהו מהירח ופוגע ברכבת, אז זה כוח עליון. אבל ברגע שאנחנו רואים שאין טיפול מספק בתחזוקה, בבטיחות, הגענו למסקנה שהמצב הקיים לא טוב. כשעובדי הרכבת ינהלו משא ומתן מול הממונה על השכר, הם יקבלו את מלוא האהדה שלנו. אבל כשהם יבואו ויגידו 'את זה לא יעשו', ו'את המערכת הזאת לא יפעילו' - אני לא אתפשר על הדבר הזה. הקרב הזה יוכרע בצורה מאוד ברורה, ואם הציבור יצטרך לסבול באופן יחסי, הוא יעשה את זה, כי הוא יבין בדיוק על מה המאבק. עם כל הכבוד לוועד, זה לא עומד בכלל ביחס לאחריות המיניסטריאלית שמוטלת עליי".
המנכ"ל בפועל של רכבת ישראל, ירון רביד, הוסיף: "עקרונות התכנית יוצגו לעובדים, אבל בסופו של דבר מי שקובע תכנית בטיחות זאת הנהלת החברה ולא העובדים. כל אחד צריך להתעסק במה שהוא עושה. בין זה לבין לנהל את החברה יש עוד מרחק. אני מצפה מהעובדים ומההסתדרות לשתף פעולה, ואנחנו מצפים לקבל הערות ענייניות ולא לנהל דיון על מי ינהל את החברה".
ועד עובדי הרכבת מסר בתגובה: "עובדי הרכבת שבים ומדגישים כי הם מחויבים לבטיחות הנוסעים והעובדים, ומברכים על הרצון לשפר את נושא הבטיחות ברכבת ישראל. אנו קוראים לשר התחבורה להנחות את מנכ"ל משרדו ואת הנהלת הרכבת להיכנס לחדר הישיבות, יחד עם העובדים, ולנהל דיונים רציפים ומעמיקים על יישום נושא הבטיחות באופן מיידי".