בלעדי ל"כלכליסט" - תחנה אחרונה: כהונות בכירי הרכבת יוגבלו לחמש שנים
דירקטוריון הרכבת יזם את השינוי, המנכ"ל תמך במהלך. בסיום כהונתם יוכלו בכירי הרכבת להתמודד על תפקידים אחרים בחברה
דירקטוריון רכבת ישראל החליט לפני כמה ימים להגביל את תקופת הכהונה של בכירים ברכבת בכל תפקיד לחמש שנים - כך נודע ל"כלכליסט". ההחלטה תחול על מנהלי אגפים, סמנכ"לים ומנכ"ל הרכבת עצמו, יצחק (חקי) הראל. כזכור, הראל התפטר מתפקידו בפברואר 2010, אולם נאלץ לחזור אליו ארבעה
על פי החלטת דירקטוריון הרכבת, הבכירים יחזיקו במשרתם חמש שנים בלבד. במקרים מיוחדים יוכל המנכ"ל להאריך את תקופת הכהונה בתפקיד מסוים בשנה אחת, בכפוף לאישור הדירקטוריון, ובמקרים חריגים תינתן הארכה לשנה נוספת — כך שבכל מקרה לא יחזיק אדם בתפקידו יותר משבע שנים. כדי לא לפגוע במנהלים המכהנים הוחלט כי מי שמכהן בתפקידו יותר מארבע שנים יוכל לכהן בתפקידו שלוש שנים נוספות ולהשלים כהונה של שבע שנים. לאחר השלמת כהונה בתפקיד יוכל כל בכיר להתמודד על תפקידים אחרים בחברה. אם המהלך יעלה יפה עשויה רשות החברות לאמצו ולהחיל אותו על כלל החברות הממשלתיות.
בדירקטוריון הרכבת מסבירים שהמהלך הוא מרכיב נוסף בשורת החלטות שהתקבלו שם לאחרונה כדי לשפר את התרבות הניהולית בחברה, ולהתאימה לתרבות הנהוגה בתאגידים עסקיים. כפי שנחשף ב"כלכליסט", אחת ההחלטות שצפויה לקבל את אישור הדירקטוריון בקרוב היא הפרטת חטיבת המטענים והעברת הפעילות לחברה־בת שבשליטת הרכבת, שתקבל הזדמנות להתחרות בחברות תובלה בהעברת מטענים.
"כל חטיבה ברכבת ישראל היא עולם ומלואו", אומרים בדירקטוריון הרכבת. "סמנכ"ל שעובר בין חטיבות מביא איתו ערך מוסף עצום לחברה, תובנות מתפקיד קודם ותפיסה שירותית חדשה. בדרך זו תגדל האפקטיביות בתפקוד ההנהלה הבכירה בחברה, וזאת כחלק ממהלך למינוף חברת רכבת ישראל ולהפיכתה לחברה עסקית מובילה במשק".
בראש דירקטוריון הרכבת עומד בחודשים האחרונים באופן זמני אורי יוגב, שנכנס לתפקיד בעקבות הכישלון באיתור מנכ"ל לרכבת. בתקופה הקרובה אמור יוגב לקבל מינוי קבוע למשרה.