בלעדי ל"כלכליסט": התעשייה האווירית מנסה למנוע את מיזוג תעש ברפאל
מנכ"ל תע"א יצחק ניסן נפגש לפני שבוע בנושא עם מנהל רשות החברות דורון כהן. במקביל, ועד עובדי תע"א מנסה לגייס את עובדי תעש לתמיכה במיזוג. אלביט מערכות תוקפת: "החלטה מוזרה, מדאיגה ונטולת היגיון"
הצוותים המקצועיים של רשות החברות הממשלתיות ושל משרד הביטחון צפויים להמליץ לשרים על מיזוג התעשייה הצבאית (תעש) ברפאל, כך נודע ל"כלכליסט". בשבוע שעבר נפגש מנכ"ל התעשייה האווירית יצחק ניסן עם מנהל רשות החברות דורון כהן, בניסיון להפוך את ההחלטה לטובת תע"א.
לפני
בדרך לגיבוש ההמלצה על זהות החברה שבה תמוזג תעש, בודקים הצוותים המקצועיים את האיתנות הפיננסית של החברות המועמדות, את ההשלכות מבחינת הסכמי עבודה ואת הסינרגיה המקצועית לפעילותה של תעש.
הנקודה האחרונה מטה את הכף לזכותה של רפאל. על הרקע הזה ניסה יצחק ניסן לשכנע את דורון כהן כי גם לתעשייה האווירית פעילות נושקת לתעש, וכי מיזוג בין שתי החברות יאפשר הקמת חטיבת יבשה מורחבת בתע"א. כהן טרם ערך פגישה עם בכירי רפאל, אך לפני כחודש ימים ביקר עם צוותו בחברה, ודן עמם גם בנושא המיזוג.
שאלת מיזוגה של תעש בחברה ממשלתית מסעירה את התעשייה הביטחונית כולה. התעשייה האווירית מובילה לחצים אלה באמצעות אנשי הליכוד, יו"ר ועד העובדים שלה ח"כ חיים כץ ויו"ר החברה יאיר שמיר, המקורב לראש הממשלה בנימין נתניהו. במקביל ללחצים הפוליטיים פועל כץ לשכנע את יו"ר ועד עובדי תעש איציק יהודה, לרתום את תמיכת עובדי תעש במיזוג בתעשייה האווירית.
גם מתמודדים פרטיים, ובראשם אלביט מערכות שבשליטת מיקי פדרמן, מפעילים לחצים כבדים נגד החלטת המיזוג. לטענתם ההחלטה התקבלה בחטף, מבלי לשקול את השיקולים התחרותיים, את הסינרגיה של תעש עם חברות אחרות ואת תג המחיר הגבוה שיכולה המדינה לקבל בהליך של מכרז. חוץ מאלביט מתעניינים בחברה גם מספנות ישראל, סמי קצב ומאיר שמיר.
מאלביט מערכות נמסר בתגובה כי "מקבלי ההחלטות בכל הרמות הבכירות דיברו תמיד בשבחה של ההפרטה כחלק מחיזוקן של תעשיות ממשלתיות בקשיים, וברוח זו בוצע תהליך הבראה מוצלח במספר חברות בישראל. החלטת המיזוג היא מוזרה, מדאיגה, נטולת היגיון ובניגוד למגמות בעולם כולו. אלביט הוכיחה שיש לה ניסיון מוצלח במיזוגים ורכישות, ומיזוגה של תעש הוא בעל סיכויי ההצלחה הגדולים ביותר. אף בר־דעת לא יוכל לשבת בחיבוק ידיים בראותו כיצד שיקולים לטובת הטווח הקצר עומדים לגרום נזקים כבדים לטווח הארוך".