בלעדי ל"כלכליסט": "מלחמת עולם" על תעש בין התעשיות הביטחוניות
מנהלי רפאל והתעשייה האווירית התבקשו לשכנע את שרי הביטחון והאוצר מדוע הם צריכים לקבל את תעש. אל הקרב הצטרפה גם אלביט מערכות. הנשק: השמצת המתחרים
טרם ההחלטה הסופית בממשלה על עתידה של תעש, המאבק על השליטה בחברה בעתיד בין שלוש החברות הביטחוניות הגדולות נמצא בעיצומו. ל"כלכליסט" נודע כי התעשייה האווירית ורפאל הממשלתיות, ואלביט מערכות, הציבורית, מנהלות מסע שכנוע אגרסיבי אצל שר האוצר יובל שטייניץ ושר הביטחון אהוד
בשבוע שעבר דנה הממשלה בהצעה חדשה, לפיה הפרטת תעש תתבטל והחברה תמוזג עם תעשייה ביטחונית ממשלתית אחרת - תע"א או רפאל - שהתבקשו לשכנע את שרי האוצר והביטחון כי הן המועמדות הראויות לרכישת החברה. החלטת הממשלה באה בעקבות המחלוקת בין רשות החברות הממשלתיות לבין עובדי תעש בנושא רשת הביטחון לעובדים שישארו בה. דירקטוריון תעש הורה לאחרונה להנהלת החברה לפטר 500 עובדים מתוך 3,400 עובדיה.
"חשיבות קיומית"
גורם ממשלתי בכיר מתאר את המלחמה בין התעשיות הביטחוניות על תעש כ"מלחמת עולם שבה לא מהסס שום צד לתקוף את המתחרים שלו, להסביר מדוע העדיפות צריכה להינתן לו, ומדוע במיזוג כזה תהיה סינרגיה מקסימלית". ל"כלכליסט" נודע כי אלביט מערכות אינה משלימה עם ההחלטה המסתמנת למזג את תעש עם אחת משתי המתחרות הממשלתיות שלה, וכי מנכ"ל החברה יוסי אקרמן מיהר בשבוע שעבר לשגר מכתב לשר הביטחון ברק, לאחר ביקור של האחרון במפעלי אלביט מערכות.
במכתב תוקף אקרמן את הרעיון להעביר את תעש לתעשייה האווירית או לרפאל: "הרעיון הזה, מעבר לבעייתיות הכרוכה בו, מבטיח רמת סינרגיה נמוכה בהרבה מרמת הסינרגיה עם אלביט. בנוסף, מהלך שכזה יפגע בנו ובזכויותינו, יקפח אותנו מול מתחרינו, יפגע פגיעה חמורה בהסכמים ובמאמצי השיווק שמתקיימים בין תעש ואלביט מערכות, ויקשה על ההתמודדות שלנו מול מתחרינו בעולם... אלביט מערכות רואה ברכישת תעש אתגר ראשון במעלה בעלת חשיבות קיומית". אקרמן מציע לפתוח מיד במו"מ על רכישת תעש בידי אלביט מערכות.
על היתרונות במיזוג עם אלביט כותב אקרמן כי "הסינרגיה בין החברות היא גבוהה ביותר. החברות הוכיחו שיתוף פעולה במספר רב של פרויקטים, כמו הפרויקט הטורקי שבו תעש סיפקה את המבנה ואלביט את מערכות האלקטרוניקה".
עקיצה לעבר רפאל
מכתב ארוך בהרבה כתב לברק ולשטייניץ יצחק ניסן, מנכ"ל התעשייה האווירית, שציין את היתרונות שבמיזוג תעש לתוך תע"א, והזהיר כי חיבור תעש עם רפאל עלול ליצור מונופול בתחום המנועים הרקטיים הקטנים: "הטענה שקיימים דמיון וחפיפה בין תשתיות פיתוח ויצור מנועים רקטיים בתעש ורפאל ושלכן יש למזג ביניהן לוקה בחסר בסיסי, ואינה לוקחת בחשבון את היחסים העסקיים והסינרגיה שקיימת בין תעש ותע"א".
ניסן מציג רשימה של 14 שיתופי פעולה בין תעש לתע"א, ומציג תוכנית ולפיה תהיה תעש חטיבה נוספת בתוך תע"א, שתיהנה ממערך השיווק הבינלאומי של החברה ותוכל להגיע בזכות תמיכה זאת לצמיחה ורווחיות, "כש־30%–40% מפעילויות החטיבה יהיו למכירות פנימיות בתעשייה האווירית". ניסן טוען עוד כי הקרבה הגיאוגרפית בין החברות מהווה יתרון, וכי המיזוג ימנע יצירת מונופול בתחומי ההנעה והחימושים ויביא לגידול ביצוא הביטחוני ולהבטחת תעסוקה ופרנסה לעובדי תעש.
ניסן גם מציין את החוסן העסקי של התעשייה האווירית, שהשיגה ב־2009 רווח שנתי של 621 מיליון דולר. "לעומת זאת", הוא מוסיף עקיצה, "רפאל נתמכת ותמשיך להיתמך שנים רבות בסכומי עתק מתקציב המדינה, הן במימון פנסיות לעובדים והן בהזרמה שנתית של עשרות מיליוני דולרים למחקר ופיתוח".
גם ברפאל לא טומנים יד בצלחת. ל"כלכליסט" נודע כי יו"ר החברה אילן בירן - המקורב לברק - ומנכ"ל החברה ידידיה יערי, נפגשו שלשום בירושלים עם שר האוצר שטייניץ לפני פרסום מסקנות ועדת ששינסקי. השניים ניסו לשכנע כי רפאל היא הבחירה הנכונה משום שמתקיימת בינה לבין תע"ש "הסינרגיה הגדולה ביותר".
הקרב לא חף גם מפוליטיקה אישית ומפלגתית: יו"ר ועד עובדי תע"א הוא ח"כ חיים כץ, אחד האנשים החזקים במרכז הליכוד, יו"ר תע"א הוא יאיר שמיר, בנו של ראש הממשלה לשעבר יצחק שמיר ומקורבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ויו"ר רפאל מקורב כאמור לברק.