הוויכוח בין רשות המיסים והמעסיקים: האם שווי השימוש יעמוד על 2.48% או על 2.5%?
לדברי מקורבים לנושא, הן הרשות והן נציגיהם של ארגוני המעסיקים אינם מעוניינים לסגת בשלב זה מעמדתם
האם שווי השימוש לרכב צמוד יעמוד בשנה הבאה על 2.5% מגובה מחירו של הרכב, או שמא על 2.48%, כפי שדורשים המעסיקים. סביב סוגיה זו התקיים היום (ה') ברשות המסים דיון, בהשתתפותו של ערן יעקב, סמנכ"ל הרשות, ונציגים של איגודי המעסיקים. לדברי מקורבים לנושא, הן הרשות והן נציגיהם
בכל מקרה, בחישוב פשוט עולה שמדובר במחלוקת סביב סכומים יחסית זניחים. כיום מחזיקי רכב צמוד, אשר קיבלו השנה מכונית משפחתית, משלמים סכום של 2.04% מערך הרכב. במקרה של רוב המשפחתיות בישראל, שעולות כ-119 אלף שקלים מדובר בשווי שימוש בגובה של 2,427 שקל. בשנה הבאה יעלה שווי השימוש של מי שקיבל השנה מכונית ליסינג ל-2,975 שקל. יצוין שעלייה זו, בסך של כ-500 שקל מתורגמת לסכום של כ-200 שקל בלבד בנטו. לעומת זאת, אם יוחלט על שווי שימוש של 2.48% ישלם מחזיק אותה מכונית משפחתית שווי שימוש של 2,951 שקל, כלומר מדובר בהבדל זניח שמתבטא בפחות מעשרה שקלים בסכום הנטו אשר מתבטא בתלוש השכר.
בשבוע הבא צפויים ארגוני התחבורה לקיים כנס בנושא התייקרות שווי השימוש. בין היתר מדגישים מארגני הכנס שחברות יצטרכו לספוג את נזקי ביטולי חוזי הליסינג, כמו גם מצב שעלול להיווצר, שבו מחזיקי רכב צמוד ירכשו מכוניות ישנות ובלתי בטוחות, וכן פגיעה בתפוקת העובד שיצטרך לבזבז זמן על תיקונים של רכבו.
עם זאת, גם בענף הליסינג,שגורמי מפתח בו תמכו בעבר באמצעות הזרמת כספים רבים למאבק על שווי השימוש, מביעים תמיהה לנוכח טענותיהם של מארגני הכנס. "תחשיבים שערכנו מגלים שנטישת הליסינג תסתכם בפחות מ-5%", מסביר בכיר בענף, "אין לנו כוונות להקשות על מי שיבטל חוזה ליסינג וגם איננו צופים ביטולים המוניים של חוזי ליסינג בגלל תוספת של 200 שקל לשכר הנטו, בטח שלא לאור השירותים שחברות הליסינג מציעות. באשר לנושא הרכבים הישנים והלא בטיחותיים, אשמח להכיר את העובד שיחזיר מאזדה שלוש ויקנה מכונית בת 10. הרי זה לא יקרה. חברות הליסינג מציעות כיום לנוטשי הליסינג שלל מסלולים ורוב הנוטשים, אם יהיו כאלה, ירכשו מכוניות בנות 3 שנים לכל היותר. למיטב ידיעתי בטיחותן של מכוניות אלה ורמת הזיהום שלהן אינן נופלות מרמת הבטיחות והזיהום של מכונית חדשה".