מכונית לכל פורש: עליית שווי השימוש בליסינג מחממת את שוק המשומשות
שווי השימוש למכוניות משפחתיות בליסינג יתייקר החל מינואר בכ־500 שקל לחודש בממוצע. יותר ויותר בעלי מכוניות צמודות שוקלים להחזיר אותן ולרכוש מכונית פרטית. "כלכליסט" סוקר את המכוניות המשומשות
בינואר הקרוב צפוי שווי השימוש החודשי לרכבים צמודים שמחירם עד 130 אלף שקל להתייקר מ־2.04% לכ־2.5%. מבחינת אלפי מחזיקי רכבי ליסינג משפחתיים, המשלמים למדינה שווי שימוש של כמעט 2,500 שקל באמצעות תלוש המשכורת, מדובר בעלות חודשית נוספת ממוצעת בשכר הברוטו של כ־500 שקל. אם יבואני המכוניות המשפחתיות יעלו את מחיריהן מכ־119 אלף שקל בממוצע לכ־122 אלף שקל בממוצע, יגדל עוד שווי השימוש.
כתוצאה מכך בוחנים בימים אלה רבים ממחזיקי הרכב הצמוד את האפשרות להחזיר את מכוניותיהם לחברת הליסינג. ככל הנראה לא מדובר בתופעה שתפגע אנושות בענף הליסינג, אך בחודשים האחרונים מדווחים באולמות התצוגה על עלייה ניכרת בהתעניינות ברכישת מכוניות בגלל עליית שווי השימוש.
חברות הליסינג נערכות
בפני מי שיחזיר את המכונית לחברת הליסינג ניצבות כמה אפשרויות, שהבולטת בהן היא רכישת רכב משומש. רוב מחזירי הרכב הצמוד יבחרו במכונית משפחתית, בדומה למכונית שהיתה ברשותם, ובגלל אופיו של שוק הרכב הישראלי, שבו חברות הליסינג היו בשנים האחרונות הקנייניות העיקריות של רכבים, סביר להניח שיהיה מדובר במכונית ששירתה בחברת ליסינג.
ההסתברות שיהיה מדובר במכונית ליסינג לשעבר עולה גם לאור העובדה שחברות הליסינג מציעות במקרים רבים למי שמעוניין להחזיר את מכוניתו לרכוש מהן מכונית משומשת בתנאי תשלום נוחים בניסיון לצמצם נזקים. עקב היותם של רוב חוזי הליסינג לשלוש שנים, רוב המכוניות המשומשות המוצעות למכירה בימים אלה הן משנת הדגם 2007 וחלקן משנת הדגם 2008.
"כלכליסט" בדק אילו מכוניות משומשות כדאי לרכוש. חוות הדעת מבוססות על מבחני דרכים שערכנו למכוניות בשנים האחרונות, כמו גם על עצות בעלי מקצוע. המחירים המוצגים כאן הם על פי מחירון לוי יצחק, אך לעתים מכוניות דומות נמכרות במחירים נמוכים משמעותית.
מאזדה 3 1.6 ACTIVE: תחת כל עץ רענן
מחיר למודל 2007: 80 אלף שקל
מחיר למודל 2008: 90 אלף שקל
ציון במבחן ריסוק: 4/5
בעד: ה־3, בדרך כלל בצבע אפור או כסוף, שומרת על הערך היטב, לא מעט עקב אינטרס של חברת הליסינג והיבואנית לשמור על ערך גבוה כדי ששווי צי הרכב של חברת הליסינג לא יישחק. זוהי גם מכונית אמינה להפליא, פרט לכמה תקלות נדירות בתיבת ההילוכים. במפתיע, גם ההתנהגות של ה־3 טובה.
נגד: ההתנהגות אולי טובה, אך המנוע חלש ורועש. עיצובו של תא הנוסעים, שנחשב להרפתקני למדי כשהרכב הוצג, הכתיב פתחי מזגן קטנים למדי שגורמים למזגן להרעיש בזמן פעולה מאומצת, בלי לקרר את תא הנוסעים. וכמובן, אי אפשר לשכוח את העובדה שלכל אחד יש כזאת.
עלות ביטוח מקיף*: 3,051 שקל
סיכום: כדאית
*מחירי הביטוח בכתבה מתייחסים למכוניות משנת 2008 ולבעלי ניסיון של כעשר שנות נהיגה, ללא תביעות. הנתונים התקבלו מחברת ביטוח ישיר.
טויוטה קורולה SUN: רומן רובוטי
מחיר למודל 2007: לא שווקה
מחיר למודל 2008: 83 אלף שקל
ציון במבחן ריסוק: טרם נבחנה
בעד: הקורולה נהפכה מזמן לסוג של מניה במדינת ישראל, בעיקר מכיוון שהיא מתאימה היטב לצורכי השוק המקומי. הדור האחרון אינו שונה: המכונית אמינה, מרווחת יותר מרוב המתחרות, מציעה רמה סבירה בהחלט של נוחות וגם של אבזור.
נגד: כל היתרונות שפורטו בטלים עקב התקנתה של תיבת הילוכים אוטומטית רובוטית ברוב דגמי הקורולה המוקדמים. מדובר בתיבה ידנית שהרכב אחראי על החלפת הילוכיה. התוצאה אינה נעימה. למעשה, הקורולות בעלות התיבה הרובוטית נהפכו במקרים מסוימים לפריטים קשים במיוחד למכירה בשוק המשומשות, עובדה שרק הודגשה על ידי הגעתה של קורולה אוטומטית "אמיתית" לאחר כשנתיים.
עלות ביטוח מקיף: 2,130 שקל
סיכום: הרובוט קלקל את החוויה.
ניסאן טידה VISIA: ממקסיקו לליסינג
מחיר למודל 2007: לא שווקה
מחיר למודל 2008: 81 אלף שקל
ציון במבחן ריסוק: טרם נבחנה
בעד: הטידה, שמיוצרת במכסיקו, נשאה בזמנו בתואר "המכונית המשפחתית הזולה ביותר בארה"ב", והעניקה לקרסו ולכל עם ישראל את מה שכל כך אוהבים כאן: ארבע דלתות ותא מטען גדול. נוסף על כך, הטידה אמינה וגם מציעה רמה מפתיעה של נוחות.
נגד: היא מכוערת. כמו כן, הטידה עומדת בקריטריון שהומצא ביפן שלפיו מכוניות צרות זוכות להטבת מס, מה שמגביל את מרווח הכתפיים של הנוסעים בפנים. והפנים עצמו אינו מהנאים או מהאיכותיים שבמשפחתיות.
עלות ביטוח מקיף: 2,318 שקל
סיכום: למי שלא רוצה להתבלט.
רנו מגאן RN סדאן: מכונית איכותית, תדמית בעייתית
מחיר למודל 2007: 70 אלף שקל
מחיר למודל 2008: 81 אלף שקל
ציון במבחן ריסוק: 5/5
בעד: המגאן מציעה בפירוש איכויות נדירות בשוק המשפחתיות. היא נוחה מאוד, יש לה בידוד רעשים מצוין, ותא הנוסעים איכותי בהשוואה למתחרות מהמזרח הרחוק. אפשר לומר שמדובר במכונית שמציעה איכות של משפחתיות שעולות הרבה יותר.
נגד: אי אפשר להתחמק מהעובדה שמדובר במכונית שסובלת ממוניטין של אמינות לקויה, מה שפגע קשות בסחירותה בשוק הרכב המשומש. בנוסף, המנוע שלה נחשב חלש.
עלות ביטוח מקיף: 2,470 שקל
סיכום: מכונית טובה, ללוקחי סיכונים.
סיטרואן C4 SX 1.6: הרפתקנית עם גימיקים
מחיר למודל 2007: 73 אלף שקל
מחיר למודל 2008: 82 אלף שקל
ציון במבחן ריסוק: 5/5
בעד: תסתכלו עליה, כמה שהיא יפה. וכמה שתא הנוסעים שלה נאה והרפתקני, אולי הכי טוב בקטגוריה של המשפחתיות. ה־C4 הצליחה לקחת את האוונגרד של סיטרואן ולהפוך אותו לעממי יותר ונגיש יותר.
נגד: גם לאוואנגרד יש גבול. ב־C4 יש גימיקים מיותרים כמו מרכז ההגה הקבוע. כמו כן, היא לא נוחה כמו שסיטרואן מתיימרת להיות, והמנוע שלה נמצא לעתים בסכסוך עם תיבת ההילוכים. יש לה גם תקלות קטנות ומעצבנות, בעיקר במערכות החשמל. כל אלה לא תרמו למוניטין ולסחירות שלה בשוק המשומשות.
עלות ביטוח מקיף: 2,466 שקל
סיכום: לא לכל אחד, אך בהחלט שווה בדיקה.
פורד פוקוס TREND 1.6: למאזדה 3 יש אחות
מחיר למודל 2007: 74 אלף שקל
מחיר למודל 2008:
80 אלף שקלציון במבחן ריסוק: 5/5
בעד: הפוקוס, שמבוססת על מכלולים רבים של מאזדה 3, נהנית מרמת אמינות גבוהה, מרווח פנימי סביר ותא נוסעים פשוט אך נאה. בדומה למאזדה, גם הפוקוס נהנית מסחירות גבוהה ושמירת ערך טובה. חברות ליסינג הרפתקניות הצטיידו בגרסת חמש הדלתות הנאה.
נגד: לפוקוס יש מנוע חלש שנדרש למאמץ תכוף. כתוצאה מכך מדובר במכונית רועשת למדי, עובדה שמודגשת על ידי בידוד קול לקוי.
עלות ביטוח מקיף: 2,332 שקל
סיכום: אם נגמרו המאזדות במגרש.