מפסידה וחוגגת: חברת החשמל מארגנת פסטיבל בתל אביב
שעות ספורות לאחר שהודיעה על הפסד נקי של יותר ממיליארד שקל במחצית הראשונה של 2010, פרסמה חברת החשמל מכרז לעריכת הפנינג בעלות משוערת של 3 מיליון שקל. חברת החשמל: "עדיין לא הוחלט על קיום האירוע"
כמה שעות לאחר פרסום הדו"חות הכספיים לרבעון השני של 2010 - שבהם דווח על הפסד נקי של יותר ממיליארד שקל במחצית הראשונה של השנה - פרסמה חברת החשמל מכרז לעריכת אירוע חוצות רב־משתתפים במתחם החברה ברחוב החשמל בתל אביב.
מסמכי המכרז, שפורסמו ב־30 באוגוסט ונמצאים בלשונית "מכרזים וספקים" באתר חברת החשמל, מעלים כי חברת החשמל פתחה בשלב הראשון בהליך מכרזי (RFI), שבמסגרתו היא מבקשת לקבל הצעות מחיר לעריכת אירוע שיתקיים במאי 2011 ויימשך כיומיים. החברות המעוניינות להציע את שירותי ההפקה שלהן לחברת החשמל מתבקשות להעביר הצעות עד 3 באוקטובר הקרוב, עם פירוט להפקת אירוע שלם - לרבות קונספט שיווקי שילווה את ההפנינג.
לפי מסמכי המכרז, חברת החשמל מבקשת לחגוג את חשיפת המתחם ההיסטורי של החברה, לרבות תחנת הכוח הישנה ששכנה במקום, בניין הדירקטוריון וחווה חקלאית ששכנה שם בעבר. נוסף על כך מבקשת חברת החשמל להשיק "פרויקט קיר אמנותי שיבוצע על החומה הסובבת את מתחם רחוב החשמל", וגם "היכרות עם בתי העסק והאמנים החולקים את המתחם".
לדברי חברת החשמל, "האירוע יישא אופי של פסטיבל אורבני המלווה במופעי רחוב, הן של אמני ומעצבי המתחם והן של אמנים מקצועיים", ו"הכוונה היא לקיים אירוע מכובד, מאורגן ולא המוני שיישא אופי של התארגנות ספונטנית ונעימה וישדר ידידותיות ואווירה תרבותית".
פרט לרווח התקשורתי מעצם עריכת האירוע, חברת החשמל מבקשת גם לחנך את קהל המבקרים לחסוך בחשמל יקר, ולכן "האירוע ישלב תכנים של שימוש מושכל באנרגיה, שימוש באנרגיות חלופיות או כל תוכן אחר התואם את עולמות התוכן של חברת החשמל".
כמו הפיינל פור
כדי לגלות כמה תוציא חברת החשמל על עריכת אירוע מסוג זה פנה "כלכליסט" לאחת מחברות ההפקה המובילות בישראל, שתבחן את המכרז שפורסם ותנסה להעריך את עלויות הפקתו. התוצאה: מדובר בעלות שעשויה להגיע ל־3 מיליון שקל, לא כולל עלות אמנים מקצועיים שיבואו להופיע שם בפני הקהל הרחב.
הפירוט שניתן ל"כלכליסט" והתבסס על המפרט שצוין במסמכי המכרז כולל את תכנון והפקת אירוע, הקמת במות והוצאות שיטור בסכום של עד חצי מיליון שקל; קמפיין פרסומי שיכלול מודעות בעיתונות הכתובה, תשדירים ברדיו ושלטי חוצות בעלות של כ־2 מיליון שקל; והוצאות יחסי ציבור לקראת האירוע בסכום של עד חצי מיליון שקל. לשם השוואה, מדובר בעלויות דומות לאלו של משחקי הפיינל פור בכדורסל שנערכו לפני כמה שנים בתל אביב.
כיצד חברה ממשלתית, שהפסידה 1.078 מיליארד שקל במחצית הראשונה של 2010 וטוענת שתעריף החשמל הנמוך יקשה עליה לעמוד בביקוש לחשמל, חושבת לערוך אירוע ראוותני שכזה? גורמים שמקורבים לנושא מסבירים שמדובר בבקשה לקבלת הצעות שאינה מחייבת את החברה, כך שאם המצב הכלכלי הקשה לא יאפשר זאת, כמובן שלא יתקדמו בהשקת האירוע.
"פרי יוזמתה של קהילת מתחם החשמל"
מחברת החשמל נמסר בתגובה: "האירוע המתוכנן הוא פרי יוזמתה של קהילת מתחם החשמל, אשר החברה בודקת את השתתפותה בו. ההליך הנו פנייה לקבלת מידע ולצורך בדיקת ישימות בלבד (RFI), אשר בסיומו ייתכן כי יוחלט שלא לערוך את האירוע או לממש רק חלקים ממנו.
"בכל מקרה, אין מדובר במכרז. מימון הארוע נתון בידי כמה גורמים וחברת החשמל אינה מתחייבת ואינה מחויבת לעריכת התקשרות מכל סוג שהוא. חברת החשמל מעורבת בפעילות קהילתית בתחומים ובהיקפים שונים, שבמסגרתה מקדמת החברה ומפתחת פרויקטים מגוונים לטובת הקהילה ובשיתופה".