שר התחבורה בנסיעת מבחן של הרכבת הקלה בירושלים: "זו בשורה לתל אביב"
ישראל כץ: "התושבים הירושלמים סבלו במשך שנים, אבל עכשיו יש אור בקצה המנהרה". התוואי הראשון של הרכבת בירושלים עתיד להיפתח באפריל 2011 , אבל מנכ"ל סיטיפס אמר כי המערכות ההנדסיות אמנם יהיו מוכנות באפריל אך עדיין לא הוסדר אופן הנסיעה ברמזורים
הרכבת הקלה בירושלים מחממת מנועים. הבוקר (ב') יצאה הרכבת לנסיעת מבחן מתוקשרת (ושנייה בסך הכל) של כשלושה קילומטרים. כמאה עיתונאים הצטופפו יחד עם שר התחבורה ישראל כץ, מנכ"ל סיטיפס יאיר נוה, וראש עיריית ירושלים ניר ברקת לנסיעה חגיגית שיצאה מהתחנה בצומת הגבעה הצרפתית.
כל
לרשות היזם כבר עומדים כ-23 רכבות, כל אחת מהן מורכבת משני קרונות. עובדי המיזם מתגאים בכך שכל רכבת מכילה כמות נוסעים השווה לעשרה אוטובוסים. המהירות המקסימלית של הרכבת תעמוד על כ-70 קמ"ש, אך רוב הזמן היא לא תחצה את גבול ה-20 קמ"ש.
התוואי הראשוני – שצפוי להיפתח באפריל 2011 - כולל כ-23 תחנות הקבועות כל חצי קילומטר. הרכבת תשהה בכל תחנה כ-20 שניות: בה הנוסעים יעלו לאחר שכבר יצטיידו בכרטיס מגנטי בתחנה. בתוך הרכבת יתבקשו הנוסעים להציג את הכרטיס מול מערכת כרטוס חכמה, ופקחים שיתרוצצו בקרונות יוודאו כי הנוסעים באמת רכשו כרטיסים. מחיר הנסיעה ייקבע על ידי משרד התחבורה וצפוי לדמות למחיר הנסיעה באוטובוס בירושלים - כששה שקלים.
בנוסף הרכבת מונגשת לנכים: הרציף הוא בגובה רצפת הקרון והעמודים הפנימיים צבועים בצהוב בוהק למען כבדי הראייה.
"הצלחנו להניע שיתוף פעולה"
בזמן נסיעת המבחן הודיע שר התחבורה, ישראל כץ, כי "התושבים הירושלמים סבלו במשך שנים, אבל עכשיו יש אור בקצה המנהרה. בנוסף, אנו מתכוונים להשקיע סכומים ניכרים בפיתוח נוסף של הרכבת, במערכת כרטיס אחד, בפתיחת עורקי הכניסה לירושלים, ובפיתוח רכבת ת"א- ירושלים". השר גם התייחס לכישלון הקמת רכבת בתל אביב ואמר כי "גוש דן משווע לפרויקט דומה ורכבת זו היא בשורה לתל אביב. אנחנו נביא בקרוב הצעת מחליטים לממשלה שתראה כי גם המדינה מסוגלת לבצע את פרויקט בניית התשתית בתל אביב".
ראש העיר ברקת ציין כי "הסבל שעברו התושבים היה כבד מנשוא, אבל הצלחנו להניע שיתוף פעולה בין כל הגורמים ובקרוב הרכבת תצא לדרך. כניסתה תאיץ תהליכים, ותייעל את ניהול העיר".
יחד עם זאת, מנכ"ל סיטיפס - בעלת הזיכיון להקמת הרכבת, ומפעילתו עד 2036 - יאיר נוה, הסתייג מההצהרות החגיגיות. לדבריו המערכות ההנדסיות אמנם יהיו מוכנות באפריל אך עדיין לא הוסדר אופן הנסיעה ברמזורים. "הבוררים צריכים לשכנע את המדינה שהפיתוח שהשקיעה בו צריך לשרת את הציבור ולא להיתקע בפקקים. מכאן יכול להיות שהרכבת תצא לדרכה מאוחר יותר"
נכון להיום נוצר רצף מסילות לכל אורך תוואי הנסיעה בין פסגת זאב בצפון, דרך שועפאת, הגבעה הצרפתית, כביש עירוני מספר 1, כיכר צה"ל, כיכר ספרא, רחוב יפו, תחנה מרכזית, גשר המיתרים בכניסה לעיר, שדרות הרצל ועד הר הרצל. אורך המסלול הסופי הוא 13.8 ק"מ לכל כיוון.
פרויקט הרכבת הקלה בירושלים מופעל על ידי האוצר בשיטת BOT, כלומר מתן אישור בנייה, אחזקה והפעלה לגורם פרטי לתקופה של עשרות שנים. עם סיום התקופה מעביר הזכיין את הפרויקט לרשות המדינה. בפרויקט זה נחתם הסכם זיכיון עם הזכיין לתקופה של 30 שנה, מתוכם 3 שנים הוקצבו לתקופת ההקמה ו-27 שנים לתקופת ההפעלה.
פרויקט הרכבת הקלה בירושלים מתוכנן להסיע כ־100 אלף נוסעים ביום, או כ־30 מיליון איש בשנה בניכוי ימי חג ושבתות, ימים שבהם הרכבת תושבת.