בלעדי ל"כלכליסט": האוצר מחפש מקור תקציבי עבור פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב
המשרד נערך לביטול הזיכיון של MTS והלאמת המיזם. להשלמת המימון חסרים כ־1.5 מיליארד שקל, שייתכן שיגיעו מתקציב הרשות לבטיחות בדרכים
אגף התקציבים ואגף החשב הכללי במשרד האוצר החלו לנסות למצוא מקורות מימון מיוחדים שיעזרו להשיק את פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב, אם יבוטל הזיכיון של חברת MTS, כך נודע ל"כלכליסט". מדובר בסכום של כ־1.5 מיליארד שקל שחסרים כדי להשלים את חבילת המימון עבור בניית הרכבת, לאחר שהממשלה
הסיבה לחיפוש מקורות מימון חיצוניים היא שאם יבוטל זיכיונה של חברת MTS, תשאף המדינה לקדם את הפרויקט בביצוע תקציבי, ככל הנראה באמצעות החברה הממשלתית נת"ע - נתיבי תחבורה עירוניים. בראיון ל"כלכליסט" לפני כחצי שנה טען ישי דותן, מנכ"ל נת"ע, כי בחברה מתכוננים לאפשרות של מעבר לביצוע תקציבי: "יש לבנות גוף חדש שיעשה זאת, כלומר יוציא את הנושא למכרז או יבנה זרוע בתוך נת"ע. יש דין ודברים בינינו לבין האוצר".
יציאה למכרז חדש תדחה את השקת הרכבת מ־2015 ל־2018, אולם ביצוע תקציבי במימון המדינה יאפשר תחילת עבודות כבר ברבעון הרביעי של 2010. מלבד זאת, מציאת מימון חיצוני שלא יפגע בתקציבו של משרד התחבורה עשוי לשכנע את שר התחבורה ישראל כץ, שהביע עד כה התנגדות נחרצת לביצוע תקציבי, לתמוך באפשרות התקציבית טרם הגעת הנושא לדיון במשרד רה"מ בתחילת יוני. עם זאת, לא ברור כיצד תתגבר המדינה על המגבלה התכנונית, שכן התרשימים ההנדסיים והתכנון המקדמי הם רכושה של MTS. גורמים המקורבים לפרויקט מעריכים כי דחיית פרויקטים רחוקי טווח, כגון תוכניות בתכנון בפרויקט נתיבי ישראל, והגדלת ההרשאות לביצוע, עשויות לאפשר את המימון הדרוש מתוך תקציב משרד התחבורה.
משרד האוצר אף מעוניין בשינוי מבנה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שתקציבה השנתי נאמד ב־450 מיליון שקל, כך שחלק מהתקציב הנוכחי יופנה לטובת פרויקט הרכבת הקלה. הרשות היא גוף סטטוטורי שנציגיו ממונים על ידי משרד התחבורה, אך היא מתוקצבת על ידי משרד האוצר. בשנים האחרונות הביע משרד האוצר את רצונו בביטול הרשות, כי להערכתו היא אינה ממלאת את תפקידה כנדרש. ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "הנושא נמצא בדיונים, ולכן אנו מנועים מלהגיב".