$
גילעד נס

תיאוריית הקשר: ידיד וירטואלי

מקובל לחשוב שחברות הסלולר ינסו לדחות את כניסת המפעילים הווירטואליים. האם פלאפון תפתיע?

גילעד נס 08:2212.05.10

המפעילים הווירטואליים, שהוצגו לפני כמה חודשים כבשורה הצרכנית החשובה ביותר בתחום הסלולר, חוזרים כעת לגודלם הטבעי. גם בכירי משרד התקשורת והשר הממונה מודים שהמפעילים עשויים לתפוס נתח שוק קטן יחסית, וכי לא מהם יבוא האיום התחרותי האמיתי על חברות הסלולר הקיימות.

 

המפעילים הווירטואליים הפוטנציאליים אמנם מקבלים כוח מיקוח רב מול חברות הסלולר כתוצאה מפרסום עלות דמי שינוע השיחה של חברות הסלולר כחלק מפרסום הכוונה להוריד את דמי הקישוריות, אך הם נכנסים לשוק כאשר רוב הנישות שאליהן פונים מפעילים ווירטואליים בעולם כבר מטופלות כהלכה בידי חברות הסלולר המקומיות.

מה דעתך על מניית סלקום:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
קנייה חזקה קנייה המתן מכירה מכירה חזקה

 

מחכים למשרד התקשורת

 

גם העובדה שמשרד התקשורת יכפה תעריף דמי שינוע לשיחות, אם המפעילים הווירטואליים וחברות הסלולר לא יצליחו להגיע ביניהם להסכמה תוך חצי שנה, רק מדגישה כמה זמן יעבור עד תחילת פעולת הספקים הווירטואליים בפועל. לפני כחודשיים הערכנו כי הללו יחלו לפעול רק בשלהי 2011, וחיזוק לעמדה זו ניתן למצוא גם בדו"ח שפרסם בנק ההשקעות UBS ובו העריך כי רק בתחילת 2012 יוצע שירות מסחרי מטעמם. תארוך זה מתבסס על הנחת בסיס אחת: לחברות הסלולר אין אינטרס בהאצת הפעילות של גורם שמתכוון לפגוע בהכנסותיהן ולפיכך הן יישרו קו ויתנגדו לשיתוף פעולה שכזה, עד שהוא ייכפה עליהם על ידי משרד התקשורת.

 

(מימין) מנכ"ל סלקום עמוס שפירא, מנכ"ל פלאפון גיל שרון ומנכ"ל פרטנר דוד אבנר (מימין) מנכ"ל סלקום עמוס שפירא, מנכ"ל פלאפון גיל שרון ומנכ"ל פרטנר דוד אבנר צילומים: יח"צ אוראל כהן

 

האם אכן לשלוש החברות אינטרס זהה? מנכ"ל סלקום עמוס שפירא טוען לחוסר היגיון כלכלי בפעילות וירטואלית. מצדם של מנכ"ל פרטנר דוד אבנר ומנכ"ל פלאפון גיל שרון לא נשמעו עדיין עמדות רשמיות, אך בדיון שעסק בדמי הקישוריות בוועדת הכלכלה השבוע טען עודד דגני, סמנכ"ל הרגולציה, האסטרטגיה והפיתוח העסקי של פרטנר כי עד כה לא התקבלה פנייה "רצינית" מטעם מפעיל וירטואלי, ובכך ביטא בעקיפין את עמדתה של החברה.

 

הגישה של פלאפון למפעילים הווירטואליים

 

לפלאפון, בניגוד לסלקום ולפרטנר, יש אינטרס לא קטן לחבירה מהירה למפעילים וירטואליים, אם הנחת היסוד היא שהרגולטור יגרום לתחילת פעולתם בכל מקרה. המפעילים הווירטואליים צפויים לפנות לשוק הפרי־פייד בישראל, שגודלו עומד על בין 10% ל־15% מכ־9.5 מיליון קווי הסלולר. לפלאפון נתח שוק קטן בתחום, המוערך ב־8%–9%, לעומת כ־90% הנחלקים בין סלקום ופרטנר, ופעילות מינימלית של מירס. הכניסה לעולם ה־GSM ותחילת השימוש בכרטיסי ה־SIM הקלו עליה את החדירה לתחום, אך בחברה מעדיפים להציע מכשירים מתקדמים ויקרים ללקוחות כדי שיניבו הכנסות גבוהות, בעוד שוק הפרי־פייד מתאפיין במכשירים פשוטים והכנסות נמוכות.

 

מפעיל וירטואלי שיפעל על הרשת של פלאפון וישווק טלפונים פשוטים יאפשר לפלאפון להניב הכנסות מאותו מגזר שאליו התקשתה לחדור עד כה, ללא כל הוצאות על שיווק ופרסום בגיוס לקוחות. העובדה שרשת ה־GSM של פלאפון הוקמה רק לפני כשנתיים עשויה גם לרמז שמערכות הבילינג שלה מוכנות יותר מהמתחרות לפעולה מול ספק זר על גבי הרשת.

 

כל לקוח שיצבור המפעיל הווירטואלי אמור להגיע על חשבון אחת המפעילות הגדולות, וכמפעילה הקטנה לפלאפון בוודאי יש אינטרס לפגוע, מחד, במתחרותיה, ולהניב, מאידך, חלק מההכנסות שאיבדה, וזאת באמצעות המפעיל הווירטואלי.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x