תוכנית "נתיבי ישראל" אושרה בעלות של 27.5 מיליארד שקל
מוקדם יותר היום התקיימה הישיבה ונדחתה לשעה מאוחרת יותר. נתניהו התעקש וקבע: "אנחנו נצביע עוד היום"
תוכנית 'נתיבי ישראל' של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר התחבורה, ישראל כץ, אושרה לפני שעה קלה (ד') בישיבת הממשלה. עלות התוכנית: 27.5 מיליארד שקל.
ארבעה שרים התנגדו לתכנית: השר לביטחון פנים אהרונוביץ', שר הרווחה יצחק הרצוג, השר לפיתוח הנגב והגליל סילבן
הצעת המחליטים קובעת שהממשלה תקים "שדרה תשתית תחבורתית בין עירונית מקריית שמונה ונהריה שבצפון ועד משאבי שדה ואילת שבדרום", באמצעות הקמת כבישים ומסילות רכבת לאורכה ורוחבה של המדינה.
השלב הראשון יימשך 10 שנים, במסגרתו עד סוף 2011 יאושרו תוכניות המתאר לתוכנית, לרבות מערך מסילות בבאר שבע, חיפה ותל אביב. עלות התוכנית בשלב הראשון היא 27.5 מיליארד שקל, עליה יתווסף תקציב מאושר של 35 מיליארד שקל שכבר אושר עבור פיתוח תחבורה עירונית ובין עירונית.
הממשלה אף תקבע שהתקציב השנתי הממוצע עבור כל התוכניות לא יפחת מ-9.5 מיליארד שקל לשנה. כזכור, היקפה של התוכנית המקורית היה כ-51 מיליארד שקל אולם היא קוצצה בחצי, כיוון שהאוצר טען שמדובר בנטל כבד על קופת המדינה.
דרמה בבוקר - שר האוצר מבקש לקצץ שוב
מוקדם יותר היום התקיימה הישיבה בנושא אך נדחתה לשעה מאוחרת יותר, נוכח חוסר ההסכמות והתעכבות הדיונים. בישיבה המוקדמת הודיע שר התחבורה שהוא תומך בגרסת התוכנית שפורסמה ב"כלכליסט", על פיה הממשלה תקים "שדרת תשתית תחבורתית בין עירונית מקריית שמונה ונהריה שבצפון ועד משאבי שדה ואילת שבדרום", באמצעות הקמת כבישים ומסילות רכבת לאורכה ורוחבה של המדינה. זאת בעלות 27.5 מיליארד שקל לאורך 10 שנים.
שר האוצר הודיע לנוכחים כי הוא תומך רק ב-80% מהתוואי, וכן הוא מעוניין לפרוס אותה ל-15 שנה. ראש אגף תקציבים באוצר, אודי ניסן, פירט את ההתנגדויות המפורטות: על האוצר מקובל תכנון הכבישים בעלות 20 מיליארד שקל, אולם המשרד מתנגד עם זאת, לתוואי הרכבת בין עכו לכרמיאל, ורכבת העמק.
השר לפיתוח הנגב והגליל, סילבן שלום, ביקש במהלך הישיבה כי יוסיפו מחדש לתוכנית את קווי הרכבת לקריית שמונה ולאילת. הישיבה גלשה לשעת תחילת ההצבעות בכנסת ונציגי האוצר ביקשו לדחות את ההצבעה להמשך השבוע.
אולם במשרד ראש הממשלה אמרו כי ראש הממשלה הודיע שהוא נחוש לאשר את התוכנית היום והישיבה תתחדש בשעה שתיים בצהריים, ואכן התקיימה הישיבה, וכאמור הוחלט על אישור התוכנית המוצעת.