תוכנית נתיבי ישראל לאישור הממשלה: מת"א לאילת בשעתיים וחצי
התוכנית של נתניהו וכץ, שקוצצה השבוע בכ-20 מיליארד שקלים, תונח על שולחן הממשלה. לפי הצעת המחליטים שהגיעה לידי "כלכליסט", עלותה הראשונית תעמוד על 27.5 מיליארד שקל. במסגרתה יורחב כביש 6 עד צומת כברי בצפון והרכבות ינועו במהירות של 200 קמ"ש
תוכנית נתיבי ישראל של רה"מ נתניהו ושר התחבורה ישראל כץ תונח היום (ד') על שולחן הממשלה. עיון בהצעת המחליטים שהגיעה לידי "כלכליסט", מעלה שהממשלה מתכוונת להקים "שדרה תשתית תחבורתית בין עירונית מקריית שמונה ונהריה שבצפון ועד משאבי שדה ואילת שבדרום", באמצעות הקמת כבישים ומסילות רכבת לאורכה ורוחבה של המדינה.
השלב הראשון יימשך 10 שנים, במסגרתו עד סוף 2011 יאושרו תוכניות המתאר לתוכנית, לרבות מערך מסילות במטרופוליני באר שבע, חיפה ותל אביב. עלות התוכנית בשלב הראשון היא 27.5 מיליארד שקל, עליה יתווסף תקציב מאושר של 35 מיליארד שקל שכבר אושר עבור פיתוח תחבורה עירונית ובין עירונית.
הממשלה אף תקבע שהתקציב השנתי הממוצע עבור כל התוכניות לא יפחת מ-9.5 מיליארד שקל לשנה. כזכור, היקפה של התוכנית המקורית היה כ-51 מיליארד שקל אולם היא קוצצה בחצי כיוון שהאוצר טען שמדובר בנטל כבד על קופת המדינה.
רכבות במהירות 200 קמ"ש
החברה הלאומית לדרכים (מע"צ לשעבר) תתבקש לתכנון רכבות מהירות שינועו במהירות של 200 קמ"ש. הקטעים הצפוניים של כביש חוצה ישראל (כביש 6), שעלות בנייתם נאמדת ב-2.2 מיליארד שקל, ימומנו על ידי המגזר הפרטי.
בנוסף, רכבת ישראל מחויבת לבדוק תוואי חלופי למסילת הרכבת לאילת שנגנזה מהתוכנית המקורית, כך שזמן הנסיעה מתל אביב לאילת לא יעלה על שעתיים וחצי. המלצות בנושא זה יוגשו עד סוף 2010. פרויקטים נוספים שאושרו: המשכת כביש 6 צפונה עד כברי ודרומה עד צומת הנגב וחשמול רכבת ישראל.
תוכנית אחת, שלוש ועדות
התוכנית הכללית לפיקוח ובחינת התוכנית תעשנה על ידי ועדת היגוי שתוקם במשרד התחבורה. הוועדה תפקח על העבודות ותדאג לעמידה בלוח הזמנים כמו גם התרת חסמים. בנוסף יוקמו שתי ועדות לקידום התכנית: הוועדה הראשונה תהיה ועדת שרים לפיקוח וקידום התוכנית בה יהיו חברים רה"מ, שר התחבורה, שר האוצר ושר הפנים. הוועדה השנייה תעסוק בהיבט המקצועי של התוכנית ובה יהיו חברים אגפי החשב הכללי והתקציבים ממשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה וראש מנהל התכנון.