"רפורמת היבוא המקביל של מכוניות מחוררת כגבינה שוויצרית"
יבואני הרכב יוצאים נגד תקנות היבוא המקביל, שיוגשו מחר לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת. "משרד התחבורה עושה שכונה ומכשיר את היבוא האישי", טוען בעלי קמור דני ברנר. מטרת היבואנים: להקשיח את דרישות הסף בהתאם להמלצות ועדת סופר
"רפורמת היבוא המקביל הנוכחית לא תגדיל את התחרות בענף הרכב באותו האופן שהתוכנית המקורית התכוונה אליו". כך טוען דני ברנר, בעל השליטה בקמור, יבואנית ב.מ.וו, בעקבות כוונתו של שר התחבורה ישראל כץ להעביר מחר את תקנות היבוא המקביל לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת.
"הרפורמה הנוכחית מעוותת, כיוון שהיא מאפשרת פרצות והיא מלאה חורים כגבינה שוויצרית", המשיך ואמר ברנר. "הרפורמה תאפשר, להערכתי, לגורמים שלהם לא התכוונה המדינה להיכנס לענף הרכב ביבוא חד־פעמי ומקרי של מכוניות. עושים שכונה ומכשירים את היבוא האישי בתחפושת של יבוא מסחרי". ברנר ציין בפני "כלכליסט" כי יבואני הרכב יגיעו גם עד בג"ץ אם התקנות יחייבו אותם למסור דיווח כספי אחת לשנה. "אנחנו מחויבים על פי חוק לדווח ישירות למס הכנסה ולא לשום גוף אחר, כולל משרד התחבורה", טען.
ברנר הוא לא יבואן הרכב היחיד שיוצא נגד תקנות יבוא הרכב המקביל, שגובשו על ידי משרד התחבורה וצפויות לפתוח את השוק ליבואנים נוספים שיתחרו ביבואנים הקיימים. "אני לא מתנגד ליבוא מקביל ולפתיחת שוק הרכב לתחרות", הסביר צביקה פולק, מנכ"ל קבוצת כלמוביל, יבואנית מרצדס, יונדאי ומיצובישי. "מצד שני, יבוא מקביל חייב להיעשות בצורה מקצועית ובהתאם להמלצות ועדת סופר. ההמלצות הנוכחיות סותרות בכמה נקודות מאוד חשובות את כל מה שהונח בעבר". בדבריו התייחס פולק להמלצות הוועדה מ־2004 שעליהן מתבססות דרישות היבואנים ממשרד התחבורה.
בעד הפחתת המיסוי
עיקר הטענות של היבואנים מתמקדות בחששות מפני שירות לקוי. טענות דומות נשמעו קודם לכן גם מפי גורמים במועצה הישראלית לצרכנות. "אנחנו לא חוששים מתחרות עם יבואנים חדשים", אמר אבי קנת, מנכ"ל אינפיניטי. "החשש העיקרי הוא מיבואן שלא יעניק שירות ראוי למכוניות שהוא הביא לישראל. במקרה כזה האחריות תוטל באופן טבעי על היבואן הראשי, שגם המותג שלו עלול להיפגע".
אבי קנת הוסיף ואמר כי משרד התחבורה צריך להשקיע את מאמציו להגברת התחרות בכיוון אחר לגמרי. "הבעיה המרכזית שגורמת למחירי המכוניות להיות כה גבוהים היא המיסוי הגבוה על יבוא מכוניות", אמר. "גורמים לא ראויים ולא מקצועיים עשויים לנצל הזדמנויות חד־פעמיות שיובילו לכך שיבואנים מקבילים עשויים להיעלם מהשוק - בעיה שתאלץ את היבואנים הראשיים להתמודד איתם".
"כבר יש תחרותיות"
ארז טרופן, מנהל פיתוח עסקי בצ'מפיון מוטורס, יבואנית אאודי ופולקסווגן, אמר שתקנות היבוא המקביל כפי שהציג אותן משרד התחבורה אינן מתחשבות ביכולתו של היבואן המקביל להעניק שירות מקיף ומקצועי ללקוחותיו. "התקנות אינן מגבילות את סוגי כלי הרכב לכאלה שמיובאים רק על ידי היבואן הרשמי", הסביר. "המכוניות עשויות שלא להתאים לאקלים ולתנאי הכבישים בישראל. נוסף על כך, יבואן מקביל שנמצא בקשר רק עם מוסך מרכזי אחד ובקשר רעוע עם יצרן המכוניות עשוי להתקשות לטפל במקרה של ריקול (קריאת שירות). כמו כן, אין שום מנגנון שמבטיח את יידוע היצרן על הימצאותו של הרכב בישראל".
על פי טרופן, בענף יבוא הרכב בישראל יש ממילא מידה רבה של תחרותיות לעומת ענפים אחרים. "בענף הבנקאות כ־60% מהלקוחות מרוכזים אצל שני שחקנים גדולים. בענף הקמעונאות שופרסל והריבוע הכחול מחזיקים יותר מ־50% מהשוק. לעומת זאת, בענף הרכב שני היבואנים הגדולים ביותר מחזיקים בכ־40% משוק יבוא הרכב בלבד".