מרכז המחקר והמידע של הכנסת: תקציב דו שנתי - "מנותק מהמציאות"
במחקר נטען כי הבעיה העיקרית באישור תקציב דו-שנתי היא חוסר התאמתו לשינויים בסביבה הכלכלית העולמית והמקומית
ועדת הכספים תדון הבוקר (ב') בתקציב המדינה העתידי ובכדאיות של התקנת תקציב דו-שנתי נוסף. יו"ר ועדת הכספים משה גפני (יהדות התורה), המתנגד למהלך, זימן את ד"ר אודי ניסן, ראש אגף התקציבים באוצר, כדי לשמוע את השיקולים שמנחים את משרד האוצר בגיבוש התקציב הבא.
בתוך כך, מרכז המחקר והמידע של הכנסת הכין מסמך רקע מיוחד לדיון. במסמך, אותו כתבו אילן ביטון ועמי צדיק, נטען כי הבעיה העיקרית באישור תקציב דו-שנתי היא חוסר התאמתו לשינויים בסביבה הכלכלית העולמית והמקומית. כן, מוסיף המאמר, במדינות בהן יושם תקציב דו-שנתי נעשה הדבר בגין משבר פוליטי ולא בשל צידוק כלכלי.
הטיעון החריף ביותר המועלה בדו"ח הוא כי התקנת תקציב ארוך טווח מראש מנותקת מהמציאות, שכן היא מתבססת על תחזיות לתקופה רחוקה מההווה.
מדיניות תקציב לא יעילה
לדברי המחברים, משרד האוצר שגה בתחזיותיו לשנה 2009, וכבר נאלץ לעדכן את התחזיות ל-2010. כך למשל, לפי תחזית מעודכנת של בנק ישראל הגרעון התקציבי בשנת 2009 יעמוד על כ-5.15% מהתוצר או כ-39.3 מיליארדי שקלים, לעומת יעד גרעון של כ-6% תוצר או 44.4 מיליארדי שקלים. כתוצאה, גורסים המחברים, הכנת תקציב דו-שנתי, המבוסס על הנחות מאקרו-כלכליות הנעשות תקופה ארוכה לפני שנת התקציב, עשויה להביא למדיניות תקציבית לא יעילה.
"חריג שאין להופכו לנורמה"
לפי מסמך מיוחד שכתבה היועצת המשפטית של ועדת הכספים עו"ד שגית אפיק, התקציב הדו שנתי הוא "חריג שאין מקום להופכו לנורמה". לדבריה, "חובותיו של הפרט כלפי המדינה בענייני מס וכל חקיקת המס במדינה מבוססות על שנה כספית אחת. התקציב הוא חד שנתי בשל קיומם של רציונלים שנועדו לשמור על מערכת איזונים בין הרשות המבצעת לרשות המחוקקת".
אפיק מוסיפה: "האיזון נשמר באמצעות אישור התקציב אחת לשנה בכנסת והיא מפקחת עליו, ואי התקבלות חוק התקציב בתוך שלושה חודשים מובילה לפיזור הכנסת. שינוי הנורמה פוגע באיזון ומחזק את כוחה של הממשלה ומאפשר לה שלא לקיים אחת לשנה דו-שיח עם הכנסת על התקציב המבטא את מדיניותה, דו-שיח שעלול להוביל להתפזרותה של הכנסת".