נתניהו: העבודות על צינור הגז הצפוני יחלו עוד בינואר
הפרויקט נדחה בעבר עקב מחלוקות עם בעלי הקרקעות הדרוזים, שבשטחם יעבור הצינור; רכבת העמק וכביש 6 יקודמו במקביל
ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה להתחיל עד סוף החודש את העבודות להנחת צינור הגז הטבעי לחיפה. בנוסף, החליט ראש הממשלה לקדם את סלילת המשך כביש 6 בתוואי שבין יקנעם לנהרייה, כמו גם פיתוח מסילת רכבת העמק מחיפה לבית שאן במפער הקישון, התוואי שבו יעבור צינור הגז.
ההחלטה
פרויקט צינור הגז הצפוני, שאמור לחבר את אזור מפרץ חיפה, נדחה מספר פעמים על רקע מחלוקות בין בעלי הקרקעות הדרוזים, שבשטחם אמור לעבור הצינור, לבין המדינה, מה שהוביל להגשת בג"ץ מול משרדי האוצר, התשתיות, הגנת הסביבה והפנים.
ראש הממשלה אישר הערב את עקרונות הפיצוי שהציע גבאי לבעלי הקרקעות שבתחומן יעברו התשתיות. מודל הפיצוי שיאומץ הוא זה הקבוע בחוק כביש חוצה ישראל, כאשר מתווה הפיצוי המפורט במפער הקישון יחולק לשניים: בקרקעות שבהן יעברו במשולב כביש 6, מסילת הרכבת וצינור הגז – יינתנו קרקעות חליפיות. קרקע חליפית באזור מפער הקישון, תינתן על בסיס מפתח של דונם תמורת דונם. קרקע חליפית באזור דליית אל כרמל ועוספייה, תינתן לפי מפתח שישמור על עקרון השווי הכלכלי (תינתן קרקע חליפית, ששווייה דומה על פי הערכת שמאי מוסכם על הממשלה ובעלי הקרקע). בקרקעות שבהן יוטמן צינור הגז בלבד – יינתן פיצוי כספי, כנראה על בסיס של כ-6,000 שקל עבור כל דונם.
מתווה זה תואם את עמדת משרד המשפטים. כפי שנחשף ב"כלכליסט", המשנה לפרקליטת המדינה התנגדה למתווה של דונם תמורת דונם, כיוון שהדבר נוגד את לשון החוק. במשרד רה"מ מחדדים שמתווה זה יהיה פתוח להצטרפות כל בעל קרקע בתוך 45 ימים מתחילת העבודות.
שיפור באיכות החיים
לדברי גורמים במשרד רה"מ, ההחלטה שהתקבלה מסיימת תקופה בת כשנה וחצי בה נעצרו העבודות להנחת צינור הגז עקב מחלוקת עם בעלי הקרקעות שבתחומן אמורות לעבור התשתיות. "משמעות ההחלטה היא פתיחת צוואר הבקבוק, שיאפשר תנופת פיתוח בגליל, השקעות בתיירות ובתחבורה והפחתת זיהום האוויר שממנו סובל אזור חיפה והקריות. זו החלטה חשובה הן לבריאותם ולאיכות חייהם והן לשגשוגם הכלכלי של מאות אלפי ישראלים בצפון הארץ", אמר נתניהו.
במשרד ראש הממשלה מזכירים כי אספקת הגז הטבעי לתחנת הכוח בחיפה, לבתי הזיקוק ולמפעלים רבים במפרץ חיפה נועדה להפחית את זיהום האוויר והתחלואה באזור זה ולשפר את איכות החיים של אזרחי חיפה והקריות. נכון להיום נאמד הנזק הכלכלי למדינה ב-365 מיליון שקל בשנה. מחירו של הגז הטבעי נמוך באופן משמעותי מהדלקים שבהם משתמשים כיום המפעלים באזור זה, כך שהוזלת עלויות הייצור תחסוך עשרות מיליוני שקלים בשנה למשק הישראלי.
התוואי הכולל של צינור הגז מתחיל מחוף דור, עובר דרך יקנעם ומפער הקישון, ומסתיים במפרץ חיפה. הצינור כבר הונח בקטע שמחוף דור ועד ליוקנעם, וכן בקטע שממחלף העמקים ועד למפרץ חיפה. החלטת ראש הממשלה תאפשר להשלים את הנחת הצינור בקטע החסר, שאורכו כארבעה קילומטרים, באזור מפער הקישון.
לא שכחו את רכבת העמק
במקביל להנחת צינור הגז באזור מפער הקישון, הורה נתניהו לקדם כבר מהיום הסדרים לסלילת כביש 6 ורכבת העמק בתוואי זה. מדובר בהסדרים לפיצוי בעלי הקרקעות, שבתחומן יעברו צינור הגז, כביש 6 ורכבת העמק. לדברי משרד רה"מ, כביש 6 ורכבת העמק מהווים חלק מרכזי בתוכנית התחבורה הלאומית של נתניהו. תוכנית התחבורה הלאומית תפרוס רשת חדשה של כבישים מהירים ורכבות מאילת ועד קריית שמונה. התוכנית נועדה לחבר את הנגב והגליל למרכז הארץ, להוזיל את מחירי הדירות לזוגות צעירים ולחיילים משוחררים ולהגביר את אפשרויות התעסוקה של תושבי צפון הארץ ודרומה. בתחילת החודש דנה המועצה הארצית לתכנון ובנייה בתוכנית להארכת תוואי כביש 6 באזור המדובר, ואישרה את התוכנית עקרונית.
נתניהו: "נתחשב בזכויות המיוחדות של העדה הדרוזית"
בסיום הדיון, שבו התקבלו ההחלטות הערב, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "מפער הקישון הוא צוואר הבקבוק של צפון הארץ בתשתיות, בתחבורה ובאנרגיה. זהו אינטרס עליון של מדינת ישראל לפתוח את הפקק התחבורתי והתברואתי הזה – וזה בדיוק מה שעשינו היום בהחלטה שקיבלנו. בנוגע לבעלי הקרקעות מהעדה הדרוזית, אמר ראש הממשלה: "אנו נגלה פתיחות ורגישות לצרכי המגזר החשוב והיקר הזה. הדרוזים אזרחי ישראל הם אחינו. אני יודע שיש להם צרכים מיוחדים וזכויות מיוחדות, ואנו נתחשב בכך".