$
בארץ

פצצה מתקתקת בחברת החשמל ובנמלים

הסכמי השכר של עובדי הנמלים והרפורמה המיוחלת בחברת החשמל הן שתי משוכות גבוהות שיצטרך לעבור יו"ר ההסתדרות עופר עיני

ליאור גוטמן 08:2730.11.09
בדומה לקצין חבלה מיומן שמטהר שדה מוקשים ישן פצצה אחרי פצצה, כך פועל גם יו"ר ההסתדרות עופר עיני: בסוף השבוע האחרון הוא הצליח לפרק את המוקש הראשון בשדה יחסי העבודה הישראליים, כאשר תיווך בין עובדי שירותי בריאות כללית לבין פקידי האוצר. אולם שתי המשוכות הגבוהות ביותר עדיין
מחכות לו מעבר לפינה בדמות הסכמי השכר של עובדי הנמלים והרפורמה המיוחלת בחברת החשמל.

 

לכאורה, מדובר בשני נושאים בעלי מרעום עדין במיוחד: הממשלה כבר הכריזה על כוונתה להפריט בפברואר הקרוב 15% מנמלי חיפה ואשדוד, במקביל להפרטה מלאה של הפעילות בנמל אילת. הבעיה היחידה היא שבדרך להסכם חייבים הצדדים להסכים על הרפורמה בתעריפי הנמל.

 

שאר הגורמים במשוואה - משרדי האוצר והתחבורה - שומרים על עמימות ומקווים שוועדי העובדים ייתנו את ברכת הדרך למהלך. שר התחבורה ישראל כץ אף הגדיל לעשות כאשר הכריז כי הקמת נמל פרטי אינה עומדת על הפרק ושהממשלה לא תנקוט צעדים חד־צדדיים. אבל כולם יודעים שהמסך לא יירד לפני שעיני ישיר, ובמקרה הזה מדובר בסרנדה עם ועדי הנמלים.

 

המוקש הנפיץ ביותר מחכה לעיני בחברת החשמל. עד לאחרונה נראה שהרפורמה הגדולה - שבמסגרתה ישותפו בהליך ייצור החשמל גורמים חיצוניים וכ־1,200 עובדים ייצאו לפרישה מוקדמת - מתקדמת לשביעות רצון הוועד. אבל אז באה חשיפת הפרשות היתר לקופת הפנסיה של עובדי החברה, וכל המהלכים המוקדמים כמעט נמחקו.

 

האוצר מתעקש שחברת החשמל תעביר 10-6 מיליארד שקל מקופת הפנסיה להונה העצמי של חברת החשמל. הוועד, בניצוחו של מיקו צרפתי, מאיים לבטל כל רפורמה עד שסכומי הגמלה יוצמדו למדד בתוספת של 2%, כמו גם הקטנת ההתחייבויות הפנסיוניות העודפות של החברה ל-4-2 מיליארד שקל בלבד. שר התשתיות עוזי לנדאו כבר קיבל התראה מעיני שהוא לא יוכל להסכים לפגיעה בפנסיית העובדים.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x