$
בארץ

בלעדי ל"כלכליסט" - הנזק למשק כתוצאה מהפקק של המדינה: 12 ימי עבודה בשנה

מחקר שהגיע לידי "כלכליסט" מגלה כי הפקק האטי ביותר בארץ משתרך בין מחלף נתב"ג למחלף קיבוץ גלויות בת"א: 12 ק"מ ב־33 דקות; הקטע שבין מחלף קסם לבין מחלף גלילות גוזל 10 ימי עבודה בשנה למי שנוסע שם מדי יום

ליאור גוטמן 22:2208.11.09

העמידה היומית בפקקי התנועה בכניסה הדרומית לתל אביב גורמת לאובדן של כ־12 ימי עבודה בשנה לכל נהג - כך עולה מנתוני מחקר שהוכן על ידי ד"ר ישראל פלדמן מחברת Traffic Services ITIS עבור חברת נתיבי איילון.

 

המחקר, שמתפרסם לראשונה ב"כלכליסט", מבוסס על נתונים שנאספו במחצית הראשונה של 2009 בשעות השיא בבוקר (10:00-06:30). על פי ITIS, חמשת מקטעי הדרך העמוסים ביותר בשעות הבוקר בישראל הם כביש מס' 1 (ירושלים־ת"א) ממחלף נתב"ג עד מחלף קיבוץ גלויות בנתיבי איילון, כביש החוף (כביש מס' 2) ממחלף שפיים עד מחלף גלילות, כביש מס' 4 (גהה) ממחלף חולות עד מחלף גנות וממחלף רעננה צפון עד מחלף בר־אילן, וכביש מס' 5 (חוצה שומרון) ממחלף קסם עד מחלף גלילות.

 

 

 

קטע הדרך שבו נגרם בזבוז הזמן הרב ביותר הוא בכביש מס' 1, בכניסה הדרומית לת"א. "בקטע זה, שאורכו 12 ק"מ, משך הנסיעה בשעות העומס מתארך יותר מפי שלושה לעומת זמן הנסיעה בשעות השפל, מ־8 דקות ל־33 דקות", נכתב במחקר. לפי נתונים אלה, לנוסעים בכביש זה מדי יום מדובר באובדן של 12 ימי עבודה בשנה.

 

במקום השני במדד הכבישים המתסכלים ניצבת הכניסה המזרחית לתל אביב על כביש מס' 5, שם נמדדה מהירות ממוצעת של כ־21 קמ"ש. לטענת פלדמן, עבור ציבור הנוסעים נתון זה מתורגם לאובדן ממוצע של כעשרה ימי עבודה בשנה.

 

ניצן יוצר, ראש מינהלת נתיבים מהירים בחברת נתיבי איילון, מאמין שהמציאות בכביש מס' 1 לפחות תשתנה כבר בשנה הקרובה, כאשר תסתיים סלילתו של נתיב האגרה המהיר בקטע שבין מחלף נתב"ג עד מחלף קיבוץ גלויות. היזמים מבטיחים כי התנועה בנתיב זה תזרום במהירות של כ־70 קמ"ש לפחות. עלות השימוש בנתיב תשתנה לפי עומסי התנועה בו, ועל פי ההערכות היא תנוע בין 5 ל־20 שקל. "אפשרות אחת להימנע מתשלום היא חניה באזור מחלף שפירים, שם יעמוד לרשות הנהגים חניון של כ־2,000 מקומות שיציע חניה ללא תשלום לציבור הרחב תוך הפעלה של מערכת הסעות מיוחדת (שאטלים) ללא תשלום לאזור הקריה בתל אביב ולאזור הבורסה ברמת גן", אומר יוצר.

 

הנתיב אמור להיפתח ברבעון האחרון של 2010 עם סיום העבודות במקום על ידי זכייני הפרויקט, חברת שפיר הנדסה (99.9%) וחברת נהור (0.01%).

בטל שלח
    לכל התגובות
    x