$
רכב

זכיינית הרכבת הקלה בת"א הוזמנה לשימוע וטוענת: זה ספין של האוצר

חברת MTS הוזמנה לשימוע שיתקיים עוד כמה שבועות בכדי לשקול את המשך ההתקשרות עימה. הסיבה: "העיכוב המתמשך וכשלון הזכיין לגייס את המימון הנדרש לביצוע הפרויקט"

ליאור גוטמן 12:5502.11.09

חברת MTS, זכיינית הרכבת הקלה בתל אביב, הוזמנה לשימוע מיוחד במשרד האוצר שצפוי להיערך באמצע החודש כדי לשקול את המשך ההתקשרות עמה. באוצר מסבירים שבין הנושאים שידונו - האפשרות לבטל את ההסכם עם הזכיין, זאת "נוכח העיכוב המתמשך וכישלון הזכיין עד כה לגייס את המימון הנדרש לביצוע

הפרויקט", כך לשון האוצר. השימוע ייערך בנוכחות החשב הכללי, הממונה על התקציבים ומנכ"ל משרד התחבורה תחת הכותרת "אי־עמידה במחויבויות הזכיין".

 

הקמת הרכבת הקלה בתל אביב נהפכה ברבות השנים לנושא כאוב עבור כל הצדדים שמעורבים בפרויקט. בדצמבר 2006 נבחרה חברת MTS כזכיינית, אולם עד היום לא הושגה סגירה פיננסית לפרויקט. MTS היא קונסורציום המורכב מחמש חברות, סימנס (גרמניה), אפריקה ישראל (ישראל), CCECC (סין), SDCC (פורטוגל) ואגד (ישראל). במסגרת הזיכיון התחייבה MTS להגיע לסגירה פיננסית (השגת מקורות המימון) עם הגורמים המממנים עד מאי 2008. אולם עד כה, כשנה וחצי לאחר המועד, לא הצליחה MTS להציג מתווה מימוני איתן. לאחרונה הוקפאו הדיונים בין האוצר לחברה. באוצר מייחסים זאת גם ל"נוכח המצב שאליו נקלעה אפריקה ישראל".

 

באוצר מסבירים שהזכיין יידרש להציג בהליך השימוע כיצד בכוונתו להגיע לסגירה פיננסית בלוח זמנים קצר ולמלא את התחייבויותיו לפי חוזה הזיכיון.

 

גורם שמקורב ל־MTS טוען שפרסום הודעת האוצר אינו מקרי, מכיוון שמחר אמורה הוועדה לביקורת המדינה לדון בכישלון הצדדים למצוא דרך להוציא את הרכבת מהתחנה. "יכול להיות שמישהו מנסה לבנות לעצמו אליבי".

 

יצוין ש־MTS חידשה את ערבויותיה מול המדינה, כ־120 מיליון שקל, עד סוף 2009. לדברי הגורם, "מדובר בספין. ב־MTS קיבלו את ההודעה לעיתונות כ־20 דקות לפני שהיא יצאה לתקשורת. אבי דור, סגן החשכ"ל, החליף את עמי לנדאו, סגן החשכ"ל הפורש, כממונה מטעם האוצר על קידום הפרויקט, ויכול להיות שמישהו מעלה טורים כדי ליצור הד. הפגישה היתה אמורה להתקיים בכל מקרה ובנוכחות כל המוזמנים, רק שהאוצר לא נעתר לבקשת MTS לקיימה. פתאום כן מקיימים אותה, רק שהכותרת התחלפה מ'פגישה' ל'שימוע'. בפועל אין הבדל", אמר הגורם.

 

בתגובה, מציינים גורמים באוצר שיש הבדל מהותי בין "שיחה" לבין "שימוע". לדבריהם, לא כדאי לייחס תכונות לבכיר כזה או אחר, ובכוונת המדינה להבין ממקור ראשון ובצורה רשמית מהן כוונות הזכיין ביחס לפרויקט. עם זאת מדגישים שנחיצותו של הפרויקט - בין אם יבוצע על ידי MTS או על ידי מישהו אחר - אינה מוטלת בספק."

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x