פרשת משבר התעופה מול רוסיה: "התעופה הגלובלית מתבססת על הדדיות, והעיקרון הזה נשבר"
כך אמר מנהל רשות התעופה האזרחית גיורא רום לגבי הפעלת טיסות לערים סוצ'י, רוסטוב וקרסנודר. רום: "הרשויות ברוסיה דרשו מארקיע דרישות מהסוג שלא מקובל בענף התעופה העולמי"
שלוש ערים ברוסיה: סוצ'י, רוסטוב וקרסנודר, ממשיכות לעמוד במרכזו של משבר תעופה בין ישראל ורוסיה. "קשרי התעופה שלנו עם רוסיה חשובים מאוד", אמר הבוקר (ה') מנהל רשות התעופה האזרחית (רת"א), אלוף (במיל') גיורא רום, במסיבת עיתונאים שקיים בנושא, "אלא שהרוסים הערימו קשיים ביורוקרטים
רום הדגיש כי "לא מדובר במשבר בילטראלי כולל", וכי למעט שלוש הערים הללו, לא נפגעים שאר היעדים מרוסיה ואליה. "כרגע אנחנו במהלכים מול שלטונות רוסיה כדי ליישב את הסוגיה. אנחנו בעד לפתור דברים לטווח הארוך", אמר.
בסוף השבוע שעבר ביטלה חברת סאן דור, ברגע האחרון, את טיסות הבכורה שלה לסוצ'י ולרוסטוב, לאחר שלא קיבלה את כל האישורים המתאימים מהרשויות ברוסיה. ארקיע, אמורה הייתה להתחיל להפעיל טיסות לקרסנודר, אולם גם כן לא קיבלה אישורים. כתוצאה מכך, הרשויות בישראל הודיעו לחברת התעופה הרוסית קובן איירליינס, שמפעילה טיסות מקרסנודר, כי לא תוכל לנחות בישראל עד להודעה חדשה.
"ישנם קשיים בירוקרטים", הסביר רום, "למשל, פתיחת קו כוללת עבודת ניירת לא מבוטלת, ואם מישהו רוצה, הוא יכול להערים קשיים הקשורים במילוי הטפסים. בנוסף, הרשויות ברוסיה דרשו מארקיע דרישות מהסוג שלא מקובל בענף התעופה העולמי".
הוא הוסיף כי לא קיימת בעיה דומה עם מדינות אחרות: "רק לאחרונה חזרתי מקייב והיו שיחות מאוד חיוביות. אנחנו פועלים מול אוקראינה לקידום הוספת מוביל שני בין המדינות, וכן להסדרים לגבי טיסות ישראלים לאומן בראש השנה".
ראש אגף יחסים בינלאומיים ברת"א, אבי בן חור, הוסיף לגבי המשבר מול רוסיה: "שום דבר לא קרה בהפתעה. אנחנו נמצאים בתהליכים מול הרשויות ברוסיה כבר חצי שנה ויותר, ואני מקווה שזה ייגמר כמה שיותר מהר".
אייל קשדן: "התעופה פוגעת בתיירות"
בתוך כך, אמר ל"כלכליסט", אייל קשדן, מנכ"ל חברת השטיח המעופף, הפועלת, בין היתר, גם בתחום התיירות לרוסיה: "אינני מבין מדוע המלחמות הללו מתנהלות על גבם של הנוסעים. איך אחרי 13 שנה של טיסות מרוסיה, מחליטים לא לאשר לטיסות לנחות בארץ? ולמה ב-1 ביולי, בשיא עונת הנסיעות? אנחנו מפסידים המון כסף בתקופה כלכלית קשה",
בהמשך לביטולי הזמנות של תיירים מרוסיה שצפויים היו להגיע לישראל, וההפך, "יש לי המון אמפתיה לתעופה הישראלית, אבל היא צריכה לכבד מתחרים. התעופה פוגעת בתיירות".