הפרסומות בווטסאפ: כך מת השירות החינמי הגדול האחרון ברשת
ארבע שנים אחרי רכישת ווטסאפ, הצפוי קרה: פייסבוק תשלב בשירות הצ'ט הפופולרי הודעות בתשלום ופרסומות. גם הפרטיות תוקרב לתיאבון הכלכלי של צוקרברג. האם יישארו בו הגולשים, או שיעזבו לשירות אחר?
אם מישהו חשב שזה לא יקרה, הוא כנראה לא מחובר למציאות. ביום שבו פייסבוק רכשה את ווטסאפ בעסקה של כ-22 מיליארד דולר היה ברור לכולם שאימוץ מודל עסקי שיאפשר לווטסאפ להרוויח הוא רק עניין של זמן. מה שמפתיע הוא שהדבר לקח לפייסבוק כמעט ארבע שנים.
- פייסבוק גובה תשלום על ווטסאפ לעסקים, תתחיל להציג פרסומות
- ווטסאפ השיקה שיחות וידאו קבוצתיות
- האם מי שמכר את אינסטגרם לפייסבוק יצא פראייר?
ואכן, כשמייסד ווטסאפ יאן קום הודיע שהוא עוזב את האפליקציה ואת דירקטוריון פייסבוק, לא היה ספק שמודל התשלום שהחברה תכננה במשך שנים, אבל לא יצא לפועל בגלל ההתנגדות של קום, עומד להפוך למציאות. הרגע הגיע לקראת סוף השבוע האחרון, כשפייסבוק הציגה את הדרך שבה היא מקווה לממש את ההשקעה העצומה ברכישה ובתפעול של ווטסאפ. הדרך הזו כוללת הן תשלום על מסרים והן מכירה של פרסומות.
המודל העסקי שפייסבוק אימצה יתבסס על WhatsApp Business, אפליקציית אנדרואיד חינמית שהושקה בשנה שעברה ונועדה לאפשר לעסקים לנהל את קשרי הלקוחות שלהם בווטסאפ.
עסק שישלח הודעות למשתמשים שלא ייצרו איתו קשר במשך יממה לפחות, ישלם בין 0.5 סנט ל-9 סנט, בהתאם למדינה. המודל יעודד שיחות קצרות, למשל לקבלת תמיכה טכנית, אבל יניב לפייסבוק הכנסות ממסרים שעסקים שולחים ללקוחות ‑ הודעות על מבצעים, עדכוני טיסה, מידע על משלוח חבילה. עסקים יוכלו לפנות רק למשתמשים שכבר דיברו איתם בעבר, ולא ישלמו על קבלת מסרים מהמשתמשים.
החל בשנה הבאה תתחיל פייסבוק לשלב בווטסאפ פרסומות, אם כי לרווחת המשתמשים הן לא יוצגו בחלון השיחה, אלא בשורת הסטטוס של האפליקציה. מרכיב זה של האפליקציה, המקביל לסטוריז, לא אהוד על הישראלים, אבל בווטסאפ אומרים שהוא מושך בעולם 450 מיליון משתמשים ביום. פרסומות מסוג אחר, שפייסבוק תשיק עוד קודם, יהיו מודעות ברשת החברתית עצמה שיפנו גולשים היישר לערוץ השיחה של העסק בווטסאפ.
ההיוון של ווטסאפ יביא למותו של השירות החינמי הגדול האחרון ברשת. שהרי גם למסור מידע שישמש להצגת פרסומות ממוקדות הוא מעין תשלום, גם אם בלתי מורגש.
מי שחושב שיישמרו הסדרי הפרטיות בווטסאפ, שלפיהם כל השיחות ועדכוני הסטטוס מוצפנים כך שרק הצדדים בשיחה יכולים לראות אותם, צפוי להתבדות.
פייסבוק אמנם ניסתה להרגיע שגם הודעות ושיחות עם עסקים יהיו מוצפנות, אבל דבר לא ימנע מהעסק עצמו לנצל את המידע מהשיחות כדי לבנות או לשפר את מאגר המידע על לקוחותיו, שאותו יוכל אפילו להעביר לצד שלישי.
יתר על כן, אף שתוכן השיחות מוצפן, פייסבוק יכולה לדעת מתי, עם מי וכמה הודעות העברתם. המידע הזה יהיה שימושי מאוד לפייסבוק כאשר עסקים יתחילו לפעול בווטסאפ. דיברתם עם חברת תעופה? אולי אתם טסים לחופשה בקרוב. פניתם לשירות לקוחות של מלון יוקרתי? יש לכם כסף. אם גם הזנתם את מספר הטלפון שלכם לפייסבוק, כמו שהרשת החברתית מבקשת בתדירות גבוהה, היא כנראה תוכל לקשר בין חשבונותיכם בשני השירותים, וליצור פרופיל מדויק יותר שלכם.
למרות האיומים האלה, פייסבוק כנראה לא חוששת מנטישה המונית של ווטסאפ. פלטפורמת המסרים המיידיים הגדולה השנייה, פייסבוק מסנג'ר, שגם היא נמצאת בשליטתה, כבר כוללת פרסומות. שתי האפליקציות הבולטות האחרות, טלגרם וסיגנל, יתקשו להוות חלופה ראויה.
טלגרם אמנם גייסה 1.7 מיליארד דולר בהנפקת מניות למשקיעים פרטיים, אבל עדיין לא הציגה מודל עסקי מפותח. היא תתקשה לשרוד לאורך זמן בלי גב מזומנים משמעותי. סיגנל מופעלת על ידי גוף לא מסחרי שממומן באמצעות תרומות ומענקים, וככל הנראה לא תוכל להפוך לשחקנית מרכזית שמארחת יותר ממיליארד משתמשים.
דרוש משבר אמון חמור במיוחד כדי לגרום למשתמשים לנטוש את ווטסאפ. אם במקרה של פייסבוק כל השערוריות האחרונות הסתכמו בירידה קלה במספר המשתמשים הפעילים, אפשר להניח שהשינויים בווטסאפ, גם אם יתקבלו במורת רוח, לא יובילו לשינוי בהרגלי השימוש. בסופו של דבר, כולם כבר נמצאים שם. מה יש לחפש במקום אחר?