$
אינטרנט

הבאזז החדש של גוגל: האם 1+ יכול לנצח את פייסבוק?

גוגל רוצה ששירות המלצות התכנים החדש שלה ייתן תשובה למהפכת הלייקים, אבל עדיין לא הופנמו בו הלקחים מהטעויות שבוצעו בהשקת באזז. נראה שגם הפעם זה לא יספיק למלחמה מול הרשת החברתית הגדולה בעולם

עומר כביר 15:3603.04.11
הוא נמצא בכל מקום. לאן שלא תלכו, לאן שלא תגלשו - הוא שם. מאז שהגיע לפני כשנה לאתרים מחוץ לפייסבוק, חדר כפתור ה"לייק" כמעט לכל אתר ברשת, ושיעבד כל עמוד שלו לטובת הרשת החברתית הגדולה בעולם. מבחינת פייסבוק מדובר בהצלחה מפתיעה, שאפשרה לה לפרוץ גבולות ולהפגין נוכחות בכל עמוד באינטרנט.

 

בגוגל הביטו במהלך הזה בייאוש רב, וראו איך היריבה הצעירה גורפת אליה נתח נוסף מהמידע הרב שמייצרים גולשים ברשת, ואשר יכול לשמש למכירת פרסומות ממוקדות ויעילות עבורם. עכשיו היא מנסה בכל כוחה לנסות להעביר לצד שלה קצת מהנתח הזה, באמצעות כפתור ה-"1+" החדש, שיש כבר המכנים אותו "כפתור הלייק של גוגל".

 

כפתור ה-"1+" הושק על ידי גוגל לקראת סוף השבוע שעבר - זמן קצר לפני שלארי פייג' ייכנס לתפקיד מנכ"ל גוגל, מינוי שנועד בין היתר לשפר את מעמדה בתחרות מול פייסבוק. בשלב הראשון, הכפתור יופיע לצד תוצאות החיפוש בגוגל. אהבתם תוצאה מסוימת במיוחד? לחצו על הכפתור וכך תוכלו להמליץ עליה לחבריכם ולקרוביכם. אחד מחבריכם המליץ על תוצאה כלשהי? כאשר תחפשו שאילתה דומה, היא תוצג לצד רשימת החברים שהמליצו עליה.

 

בעמוד הפרופיל של המשתמש בגוגל יוצגו כל המלצות ה-"1+" שלו. הדבר נכון גם למודעות המוצגות בגוגל, אם כי לא ברור מי ירצה לשמור על קשרי חברות עם אדם שממליץ על פרסומות גוגל.

 

בשלב זה כפתור ה-"1+" לא ישפיע על דירוג תוצאות החיפוש בגוגל, אולם בחברה לא פוסלים אפשרות לשלב את הדירוגים באלגוריתם החיפוש שלהם בעתיד. מנוע החיפוש של גוגל סופג בתקופה האחרונה ביקורת קשה על איכות התוצאות שלו, לאור הנוכחות המוגברת של אתרי ספאם וחוות תוכן. החברה כבר שינתה את האלגוריתם שלה בעקבות הביקורת, ושילוב של דירוגי "1+" בהחלט יכול לסייע לה לבדל אתרים איכותיים מאתרים שפשוט יודעים להתאים את עצמם היטב למדדי הדירוג.

 

אין מה למהר ולחפש את הכפתור בתוצאות החיפוש בגוגל: בשבועות הקרובים הוא יופיע רק לצד שיעור קטן מתוצאות החיפוש, וכרגע הוא נמצא במסגרת ניסוי שעורכת החברה. כדי להשתתף בניסוי תצטרכו להצטרף אליו באופן אקטיבי, על ידי אישור באתר הבא. בהמשך עתידה החברה לפעול לשילוב הכפתור גם באתרים חיצוניים, בדומה לכפתור הלייק.

 

 

מי החברים שלך בגוגל?

 

השאלה המתבקשת בשלב זה היא מי בדיוק החברים שלי בגוגל (או "המעגל החברתי", לפי הגדרת החברה). בפייסבוק בנו הגולשים רשימת חברים על בסיס הגשת או אישור בקשות חברות, והם יכולים לצפות בה ולשנותה בכל עת. לגוגל לא קיימת מקבילה כזו, וכלל לא בטוח שיש כוונה לפתחה. ענקית הטכנולוגיה סבורה שהיא יודעת הכי טוב, ותבנה רשימות חברים אוטומטיות על סמך רשימת אנשי הקשר של המשתמש בג'ימייל ובגוגל טוק, האנשים שאחריהם הוא עוקב בגוגל באזז, וקורא הבלוגים גוגל רידר.

 

היחסים אינם הדדיים בהכרח, וייתכנו מצבים שבהם אדם אחד יכול לעקוב אחר סימוני "1+" של אדם אחר, מבלי שזה יעקוב אחריו בחזרה. בגוגל מעדיפים לשמור את הסוגיה בערפל, וכנראה לא במקרה: בשלב זה לא ברור איך יכול המשתמש לדעת מי עוקב אחריו או אחרי מי הוא עוקב. מדובר בהחלטה בעייתית ומוזרה, במיוחד לאור התזמון שבו בחרה גוגל להשיק את כפתור ה-"1+".

 

הכפתור הושק כשעתיים בלבד אחרי שגוגל הודיעה כי הגיעה להסכם פשרה עם נציבות הסחר הפדרלית (FTC) בשערוריית גוגל באזז, התוסף החברתי לג'ימייל שהושק בפברואר שעבר. בדומה לכפתור "1+", רשימת החברים שהיו יכולים לצפות בעדכונים בשירות החברתי הורכבה אוטומטית על סמך רשימת אנשי הקשר של המשתמש שאיתם הוא מקיים תכתובת רבה, והיתה גלויה לחבריו האחרים. משתמשים רבים התלוננו שכתוצאה מכך נחשפו קשרים שביקשו לשמור בסודיות.

 

נציבות הסחר פתחה בחקירה, וזו הסתיימה בפשרה שבמסגרתה הסכימה גוגל לאפשר ביקורת חיצונית של פעילות הפרטיות שלה פעם בשנתיים, למשך תקופה של 20 שנה. בנוסף, גוגל נדרשת לבחון שירותים קיימים וחדשים ולוודא שהם לא מהווים סכנה לפרטיותם של המשתמשים, ולקבל את הסכמת המשתמשים לפני העברת פרטיהם לגורמי צד שלישי.

 

השקת "1+" תוזמנה שלא במקרה בסמוך להודעה על הסכם הפשרה, בניסיון להתמודד מראש עם ביקורות על בעיות פרטיות אפשריות שייתכן שקיימות בשירות החדש. עם זאת, בשלב זה לא ברור במה שונה רשימת החברים האוטומטית שלו מזו של גוגל באזז, ואילו מהלכים נקטה החברה כדי למנוע מאותה שערורייה לחזור על עצמה.

 

אבודה בעולם החברתי

 

עולם הרשתות החברתיות לא הסב נחת לגוגל, בלשון המעטה. במשך זמן רב נראה שבחברה לא השכילו להבין את חשיבותן ואת העובדה שהן יכולות להוות איום על השימוש במנועי חיפוש. לחברה אמנם יש רשת חברתית משלה, Orkut, אבל היא מעולם לא התקרבה לפופולריות של פייסבוק, או אפילו - למרבה הבושה - של מייספייס. כשכבר הבינה את חשיבות התחום, נעו מהלכיה של גוגל בין הססנות לחוסר זהירות.

 

באוקטובר 2009 השיקה גוגל את פונקציית החיפוש החברתי במנוע החיפוש שלה, שסיפקה למשתמשים עדכונים מאתרים של חבריהם. בהמשך נוספה פונקציית החיפוש בזמן אמת, שהציגה עדכונים מיידיים מפעילות ברשתות חברתיות. ההחלטה של פייסבוק, שלא לאפשר לעדכוני סטטוס שיצרו גולשיה להיכלל בשירותים אלו ובתוצאות החיפוש בגוגל, פגעה משמעותית בשימושיות שלהם.

 

עם גוגל באזז ניסתה גוגל לבצע מהלך משמעותי יותר, כזה שיהפוך אותה לשחקנית שוות ערך לפייסבוק ולא ישאיר את הגולשים אדישים. מעבר לשערוריית הפרטיות, הצירוף האוטומטי לשירות עורר את זעמם של גולשים רבים, שלא שמחו לראות איך תיבת הג'ימייל הופכת עמוסה עוד יותר. התוצאה: בתוך זמן קצר נאלצה גוגל להוסיף אפשרות להסיר את הבאזז ולמחוק את כל המידע שנאגר בו, וכיום נראה שהשירות שומם ברובו.

 

בשנה שחלפה מאז רבו הדיווחים על השקת רשת חברתית או פונקציות חברתיות שישולבו בשירותים קיימים. בין השמות שנזרקו לאוויר: Google Me, Google Circles וגם "1+", וכן נמסר על מינויים שונים של בכירים בחברה להובלת יוזמות אלו. ואולם, למרות דיווחים על השקה קרובה, זו נדחתה פעם אחר פעם - עד השבוע שעבר.

 

פייסבוק, מצדה, לא חיכתה לגוגל ופעלה לנכס לעצמה חלקים נוספים ברשת. בשנה האחרונה, פרט להשקת כפתור הלייק באתרים השונים, היא נכנסה לתחום שירותי המיקום, החלה לפעול לערעור מעמדו של ג'ימייל עם שירות התקשורת החדש שלה, ולאחרונה רכשה את סנאפטו הישראלית, המפתחת פלטפורמת אפליקציות לטלפונים סלולריים פשוטים, בניסיון להרחיב את אחיזתה במדינות המתפתחות.

 

הבעיות של 1+ הבעיות של 1+

 

מה יגרום לגולשים להקליק על זה?

 

כפתור ה-"1+" הוא המהלך החברתי המשמעותי הראשון של גוגל מאז ההשקה של באזז. וכמו שפייסבוק ניסתה לחדור לשטח הפעילות של גוגל עם שירות התקשורת שלה, מקווה גוגל לערער את מעמדו של כפתור הלייק ולשכנע את הגולשים להעדיף לעשות "1+".

 

השאלה היא האם המשתמשים ירצו לעשות את זה, והתשובה לא נראית מבטיחה לגוגל. על כפתור הלייק יש למשתמשים אינטרס מובהק ללחוץ: הוא מביא לפרסום העמוד המדובר בפרופיל הפייסבוק שלהם, ומופיע לעיני חבריהם שיכולים להגיב עליו, לעשות לייק או לשתף בעצמם. האינטרס ללחוץ על כפתור ה"לייק" מבוסס על הפעילות הענפה גם כך שמקיים המשתמש בפייסבוק עם חבריו הרבים, ויש בה תגמול מיידי וברור.

 

לא כך המצב עם "1+". כאשר משתמש לוחץ על הכפתור, לא ממש ברור מי יראה את האתר שהומלץ. הוא מופיע בתוצאות החיפוש? הסיכוי שהחברים יבצעו שאילתה דומה, כך שההמלצה תוצג גם להם, לא גבוה במיוחד. אפשר לראות את ההמלצות כולן בעמוד הפרופיל בגוגל? לא רבים בכלל מודעים לקיומו, שלא לומר טורחים להשתמש בו.

 

לגוגל נכון קרב לא פשוט כדי לשכנע את המשתמשים שיש להם סיבה טובה לעשות "1+". אם לא תצליח, עלולה יוזמה זו לסיים את דרכה בצורה דומה ליוזמות חברתיות אחרות של ענקית החיפוש.

 

אך חשוב מכך: כפתור ה-"1+" בפני עצמו לא מספיק כדי להתמודד בהצלחה עם פייסבוק. גוגל צריכה להציג אסטרטגיה מקיפה ושאפתנית יותר לאתגר שמציבה בפניה הרשת החברתית. ייתכן שכפתור ה-"1+" הוא שלב מקדים, הנחת יסודות בדרך למיזם גדול ושאפתני יותר. אבל אם גוגל לא תשיק את המיזם הזה בקרוב, היא עלולה לגלות שאת כוחה של פייסבוק כבר אי אפשר לשבור.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x