גיימריסט
"אני מבין את הסטיגמה, אבל סושיאל קזינו זה בידור - לא הימורים"
הפריחה הגדולה של הגיימינג בשנה האחרונה לא פסחה על SciPlay, חברת סושיאל קזינו אמריקאית שכמחצית מעובדיה בישראל. בראיון ל"גיימריסט", מנכ"ל החברה ג'וש וילסון מספר כיצד החברה מתכוונת להתרחב, איך זה ישפיע על הפעילות בישראל ואיזו חברת ענק מהווה את התחרות הגדולה ביותר עבורם
- מיליונים בגראז': מפתחי המשחקים העצמאיים בישראל מתקרבים לפריצה הגדולה
- הגיימינג הישראלי משנה את כללי המשחק
- משחקים בקורונה: קצרים, קלילים ומאוד רווחיים
בראיון ל"גיימריסט", מנכ"ל החברה ג'וש וילסון מסביר כי הסיבה העיקרית לצניחה במחיר המניה היתה תקלה טכנולוגית, שפגעה קשות במהירות התגובה של משחקי החברה והבריחה עוד ועוד שחקנים ככל שנמשכה. בעולם משחקי המובייל, שבו כותרים נאבקים זה בזה על כל שניית תשומת לב של השחקן, מדובר בפגיעה קשה, דימום ממש. "התחרות שלנו היא נגד הנטפליקסים של העולם. אנשים באים אלינו לבידור", אמר וילסון. "שינינו את המנטליות שלנו לכיוון הזה, וזה עזר לנו להתאושש".
משחקי סושיאל מבוססים על משחקי הימורים, בעיקר מכונות מזל, אבל הכסף היחיד שניתן להרוויח בהם הוא וירטואלי, המאפשר לשחק עוד – עד שלבסוף הבית, כמו תמיד, מנצח. ועדיין, אף שהחזות והמכניקה הם של משחק הימורים, שחקנים לא יכולים להרוויח בסושיאל קזינו אפילו סנט אחד. בהתאם, המשחקים האלה לא נופלים תחת הרגולציה המחמירה שיש בעולם על משחקי הימורים וירטואליים – אולם רבים עדיין לא יודעים איך לאכול את הדבר שנקרא סושיאל קזינו. לפי וילסון, הקושי הזה מתבטא גם ביחס ה-P/E של החברה, המבטא את היחס בין רווחי החברה למחיר המניה – כלומר האם משקיעים מוכנים לשלם מחיר המשקף אמונה ביכולת החברה להגדיל את רווחיה בעתיד. במקרה של סייפליי, היחס הזה עומד על 17.49, נמוך משמעותית מזה של כמעט כל חברה אחרת בענף.
איך אתה מבין את המספר הזה? משקיעים לא רואים פוטנציאל צמיחה גדול?
"לטוב ולרע, היינו חברת הסושיאל קזינו הראשונה שהונפקה בבורסה. המשקיעים עדיין לומדים אותנו. הם רגילים לחברות מובייל שבונות 2-3 משחקים בשנה והמשחקים האלו בונים את ההכנסות של החברה לאורך זמן. אנחנו פועלים בז'אנר שצומח כבר 7 שנים ומגדיל את הרווחים בכל אחת מהשנים האלה. אבל משקיעים מסתכלים על הצמיחה בהכנסות, מחפשים צמיחה של 15%-20% מדי שנה ומניחים שזה יתורגם לרווחים. אצלנו הצמיחה ברווחים גדולה יותר מהצמיחה בהכנסות. ועדיין, אנחנו מתחילים עכשיו להתמקד יותר במשחקי קז'ואל כדי להגדיל את הצמיחה בהכנסות. זה תחום בצמיחה עולמית מטורפת ואנחנו מחפשים בו חברות לרכוש", אמר. לפי מצגת למשקיעים של החברה, תחום הסושיאל קזינו היה שווה 6 מיליארד דולר ב-2019, בעוד תחום הקז'ואל - הכולל בתוכו את הסושיאל קזינו - היה שווה 22 מיליארד דולר. "אנחנו חברה עם הרבה כסף מזומן, אבל בתחום הזה כיום, כדי להישאר רלוונטי, צריך להוציא הרבה יותר כסף – תקציבים של עשרות מיליונים".
תוצאות סייפליי לרבעון האחרון של 2020 - ולשנה כולה - יפורסמו בחודש הבא. אולם כבר מהדו"ח הכספי לרבעון השלישי ניתן ללמוד כי החברה בתנופת צמיחה, עם הכנסות של 151 מיליון דולר, המהוות עלייה של 30% לעומת הרבעון המקביל. הרווח הנקי ברבעון צמח עוד יותר, ב-40%, והסתכם ב-35 מיליון דולר. בשיחה איתו, וילסון מעריך שהחברה צמחה ב-15% בשנה החריגה הזאת וחוזה צמיחה מתונה יותר, של כ-10%, בשנה הבאה. במהלך השנה הזאת, סייפליי התרחבה כדי לעמוד בקצב הצמיחה של הענף וגייסה 70 עובדים חדשים. לדברי וילסון, את רובם הם לא פגשו מעולם.
וילסון (43) הוא גיימר בעצמו וגם חובב הימורים ובתי קזינו. "אני אוהב מכונות מזל. אני מסוג האנשים שיוציאו מאות דולרים בביקור בקזינו", הוא אומר ומיד מספר מצד אחד על שעות ארוכות מול סדרת Halo בקולג' ומצד שני על נסיעות ללאס וגאס. בשבילו ובשביל הרבה אמריקאים אחרים, שלא צריכים לשלוף את הדרכון בשביל לנסוע להמר, החיבור בין שני העולמות טבעי בהרבה משהוא יכול להיראות בעיניים ישראליות.
בימים כתיקונם, וילסון מעביר כמעט חצי מזמנו בישראל, שבה נמצאים כ-200 מתוך 500 עובדי החברה. אולם בימי קורונה, זהו ביקור ראשון של וילסון בישראל מזה כחצי שנה. למרות שרוב עובדי סייפליי עדיין עובדים מהבית – המשרדים הגדולים שלהם כמעט ריקים –היה לו חשוב לא להעביר שנה שלמה הרחק מהסניף הישראלי, המהווה חלק חיוני בצוות הפיתוח, האחזקה והשיווק של החברה.
איך נראית הפעילות בישראל עוד 3-5 שנים מהיום?
"אני לא רואה שינוי משמעותי. נמשיך להתרחב כמו שהתרחבנו. רק השנה קנינו פה את חברת Come2Play ואנחנו כל הזמן מחפשים עוד רכישות”.
עם זאת, רוב הלקוחות של סייפליי מרוכזים בצפון אמריקה. "הלקוח המרכזי שלי הוא לקוחה, אמריקאית, בת 35-65 שרואה במשחקי מובייל את תחום הבידור העיקרי שלה", אומר וילסון. ואכן, כ-65% מלקוחות החברה הן נשים וכ-82% מצפון אמריקה; 8% נוספים הם במדינות דוברות אנגלית אחרות, כמו אוסטרליה ואנגליה; השאר מפוזרים ברחבי העולם.
יש לכם תוכניות להתרחבות למחוזות גיאוגרפים נוספים?
"אנחנו בהחלט עסוקים בזה. הדבר העיקרי שאנחנו צריכים להבין זה את הבדלי ההתנהגות בשווקים אחרים, למרות שכבר בדמוגרפיית השחקנים הנוכחית אנחנו רואים פערים גדולים בין מדינה למדינה".
אילו פערים?
"אוסטרלים משחקים ממש, ממש אחרת מאמריקאים. הם אוהבים סיכון גדול ורווח גדול, אמריקאים מעדיפים להרוויח קצת לאורך זמן והשיווק הוא שונה לחלוטין בהתאם. אנחנו עומדים להשיק בהשקה שקטה משחק סוליטר ראשון במחצית הראשונה של השנה הבאה, שהגיע לפורטפוליו שלנו באמצעות רכישה. אני חושב שזה יהיה המשחק שלנו עם הפוטנציאל הגדול ביותר להפוך ללהיט עולמי. יש לנו גם כמה משחקים שמבוססים, מבחינת עיצוב, על תרבויות שונות, כמו משחק מכונת מזל עם עיצוב שפונה הרבה יותר לשוק האסייתי, וגם התכנון שלהם - תפסיד, תפסיד, תפסיד, תזכה בגדול. תפסיד, תפסיד, תפסיד, תזכה בגדול - הוא כזה שלא היה תופס אמריקאים. לעומת זאת, יש לנו משחק מכונות מזל שמבוסס על המותג של 'מונופול' של האסברו – זה מותג ששווה הרבה מאוד בארצות הברית, אבל קצת פחות במדינות אחרות".
אחד מהלהיטים הגדולים ביותר השנה בגיימינג היה משחק תפקידים בשם Genshin Impact, שבבסיס שלו עמדה, להפתעתם של גיימרים מערביים, מכונת מזל. זה נותן לך השראה לגבי מה משחקי סושיאל קזינו יכולים להיות?
"למדנו ממשחקים כאלה, בעיקר ממשחקי תפקידים, שכל אלמנט במשחק צריך להשפיע על כל אלמנט במשחק. במקום שמישהו רק יפעיל מכונת מזל, הוא יגיע לכל האזורים של המשחק. ולמדנו גם שיש עולם שבו סיפור באמת יכול להשתלב עם משחק סושיאל קזינו, אפילו שזה משהו שעוד לא באמת קרה בתחום, בעיקר כי הפוקוס הוא עדיין על לופ משחק פשוט - וסיפור יכול להרחיק אותך מזה. אני כן חושב שזה משהו שנתחיל לראות ביותר משחקים, לדעתי יותר במשחקים שבהם מכונת המזל תהיה חלק ממכניקה של אקראיות במשחק ולא הליבה. אבל אני באמת חושב שבשלוש-ארבע שנים הקרובות זה הולך להיות משהו משמעותי".
אתה רואה הרבה משתמשים שמשחקים יותר מדי? זה משהו שמטריד אותך?
"קשה להגדיר מה זה שימוש יתר. יש לנו צוותים שעוזרים לנו לבקר פעילות של שחקנים, בהחלט. אנחנו לא רוצים שמשתמשים ישימו את עצמם במצב שבו הם פוגע לעצמם באיכות החיים. זה רע להם ולמען האמת, זה רע גם לנו. מה שאנחנו מחפשים זה חריגות מהנורמה – שחקן שבדרך כלל שם 10 דולר בשבוע ופתאום שם 100 דולר. אנחנו פונים אליהם ישירות וחלקם אומרים לנו, 'כן, אני צריך שתנעל אותי מחוץ למשחק', ואנחנו כמובן מאפשרים זאת. חלק אומרים לנו – 'לא, אני בסדר, זה איך שאני רוצה לשחק'. הייתי אומר שזה אחוז מאוד, מאוד קטן של משתמשים שנופלים להתנהגויות קיצוניות. הרוב בהחלט נשארים בתחומי הקז'ואל".
עד כמה אתם משתמשים בטכניקות פסיכולוגיות שמשמשות בתי קזינו? אתם עובדים עם פסיכולוגים?
"אנחנו לא בתי קזינו. אין לנו פסיכולוגים או סוציולוגים בצוות. אנחנו מאמינים בלשים את עצמנו בנעליים של המשתמש, וזה מה שמנחה אותנו בכל הבחירות שאנחנו עושים".
ומה תגיד למי שמחזיקים בסטיגמות לגבי סושיאל קזינו?
"אני מבין את הסטיגמה. המטרה של קזינו זה להוציא ממך כמה שיותר כסף כמה שיותר מהר, כי הזמן שאתה מבלה שם מוגבל. אנחנו לא שם. אנחנו חושבים על המשחק אחרת לגמרי. אני רוצה שתבוא כל יום ל-20 דקות, לחוויה יום-יומית שנותנת לך את התחושה של הניצחון וההפסד. מי שמוציא אצלנו כסף עושה את זה כדי לבלות בו יותר זמן. זה בידור, זה לא הימורים, אנחנו לא נותנים לך שום דבר חוץ מעוד זמן. הסטיגמה נובעת בעיקר מהמקורות של מכונות מזל, אבל זה לא מי שאנחנו. אנחנו רוצים לבנות משחקים טובים".