פרשנות
סיילספורס לוקחת הימור ענק עם סלאק כדי להפוך לענקית האינטרנט הבאה
סיילספורס חייבת לקחת סיכון כלכלי לא פשוט כדי להרחיב את מנעד השירותים שלה. אם תצליח היא עשויה להפוך למתחרה ישירה של מיקרוסופט וגוגל, אבל אם תיכשל הרכישה הגדולה בהיסטוריה שלה עלולה להפוך לאבן ריחיים שתגרור אותה מטה
ההודעה של סיילספורס (Saleforce) אמש (ג׳) על רכישת שירות הצ'ט הארגוני סלאק (Slack) בעסקה של כ-28 מיליארד דולר, מהווה הצהרת כוונות שאפתנית מצד החברה, שמקווה להפוך מחברת ענן גדולה למתחרה ישירה של מיקרוסופט, גוגל, אמזון, אורקל ו-IBM. מדובר בעסקה הגדולה ביותר בהיסטוריה של סלייספורס, וגם בעסקה הגדולה ביותר בתחום התוכנה מאז הודיעה IBM על רכישת רד האט בשנה שעברה. אבל האם ההימור של סיילספורס ישתלם לה? התשובה לא חד משמעית וזה כנראה מה שמפחיד את המשקיעים, שכן המניה שלה איבדה כ-4% מערכה במסחר אחרי הסגירה.
- עכשיו זה רשמי: סיילספורס רוכשת את סלאק תמורת 27.7 מיליארד דולר
- דיווח: ענקית התוכנה סיילספורס במגעים לרכישת סלאק
- נעילה מעורבת בוול סטריט; סלאק זינקה ב-37%
היריבה המרכזית של סיילספורס היא מיקרוסופט. שתי החברות פועלות באותו התחום ומציעות שירותים מקבילים. סלאק היא מתחרה של Teams, פלטפורמת העבודה מרחוק של מיקרוסופט, ולכאן כיוונו מארק בניוף, מנכ''ל ומייסד סיילספורס, ואנשיו בעסקה החדשה.
סיילפורס הייתה אחת מהחברות הראשונות ששמה את כל יהבה על מחשוב ענן, עוד לפני שהפך לטכנולוגיית מחשוב ארגונית פופולרית ברחבי העולם. בתחילה נראה היה שאורקל היא המטרה שאליה מכוון בניוף שגם שימש בעבר בתפקיד בכיר בחברה של לארי אליסון, מייסד אורקל. אך אורקל פספסה את הענן וניסיונותיה לצמצם פערים בתחום לא זוכים להצלחה כבר מספר שנים. מיקרוסופט, לעומת זאת, נכנסה לתחום בשלב מוקדם יחסית עם Azure והפכה במהירות לחברת הענן השנייה בגודלה בעולם אחרי אמזון.
בזמן שברדמונד השכילו לייצר מגוון מוצרים מבוססי ענן, מתוכנה ועד לתשתיות, ואפילו רכשו את הרשת מדיה החברתית לינקדין (שעל רכישתה התחרו מול סיילספורס), סיילספורס התמקדה עד כה בנישה של שירותי CRM שמספקים לארגונים אמצעים לניהול הקשרים עם לקוחות ושותפים העסקיים. ההתמקדות הזו, מבינים היום בסיילסופרס, מגבילה את הצמיחה שלהם. מה גם שלחברה לא היה עד היום מענה ראוי ל-Team של מיקרוסופט ולאפליקציות מגבילות אחרות. סלאק תאפשר לה להוסיף שירות תקשורת מובנה באפליקציית ה-CRM שלה. שירות שמתחרה ישירות במוצרים של מיקרוסופט.
גם מבחינת סלאק המהלך מאפשר מרווח נשימה. החברה, יש להזכיר פתחה ביולי במאבק משפטי מול מיקרוסופט באירופה במטרה להכריח את האחרונה להפריד את Teams מחבילת האופיס שלה. מדובר במהלך שמזכיר מאוד את תביעתה של נטסקייפ בשנות ה-90 לנתק את אקספלורר ממערכת ההפעלה ווינדוס. מיקרוסופט כזכור הפסידה, אך היא עדיין כאן ונטסקייפ כבר לא.
סיילספורס איננה סטארט-אפ קטן. היא ענקית עם הכנסות של יותר מ-20 מיליארד דולר בשנה. אבל כדי להתקדם היא חייבת לגוון את מקורות ההכנסה שלה. לא ברור עד כמה היא תתרחב לתחומים נוספים - אך היעד ברור - להימנע מלהתמחות בתחום אחד ולהרחיב את היריעה ככל שניתן.
על אף שהמהלך חיוני לסיילספורס, הוא מדאיג לא מעט משקיעים. מבחינה כספית, השילוב של סלאק בעסקיה שווה לסיילספורס הגדלה של קצב הצמיחה מ-17% בשנה עד כה לכ-21%. האם הגידול הזה של 4% שווה את המחיר ששילמה (הרבה מעבר למחיר המניה) ואת הלוואת הענק בת ה-10 מיליארד דולר שלקחה על חשבון מחיר המניה שלה? אולי. מיקרוסופט שילמה כמעט את אותו הסכום עת רכשה את לינקדין, וגם אז הגבות הורמו, אבל מיקרוסופט שווה כיום יותר מטריליון דולר וכעת אין ויכוח שזו היתה רכישה חכמה שהשביחה את מניית החברה. יכול מאוד להיות שבניוף רואה כאן הזדמנות לעלות שלב ושבטווח הארוך סלאק תספק לסיילספורס בסיס להוספה של שירותי SaaS (תוכנה כשירות) נוספים. אבל מינוף גבוה על שירות שלא הצליח להילחם בהצלחה ב-Teams או בזום כולל מרכיב סיכון לא זניח. עד כה בניוף הוכיח את עצמו כיזם ומנהל כשרוני וערכי, אך גם בעל נטייה להאדרה עצמית לפעמים, מספיק לקרוא את הספר שכתב לאחרונה. צריך לקוות שהוא ימשיך להיות ביקורתי מספיק כלפי עצמו ולא ישקע בשאננות, שאת המחיר עליה תשלם החברה שהקים.